Českým hokejovým fanouškům o víkendu definitivně skončila sezona, na kterou nezapomenou hlavně v Brně. Kometa totiž vybojovala po dlouhých jedenapadesáti letech v pořadí už dvanáctý mistrovský titul!
Ještě pár dnů se asi bude bouřlivě rozebírat další nevydařené vystoupení českého týmu na MS, kde tým kouče Josefa Jandače zůstal nejen výsledky, ale hlavně výkony daleko za očekáváním.
Hokej však na tuzemské sportovní scéně potvrdil roli nejpopulárnějšího, ale také nejdůvěryhodnějšího sportu v zemi. Před fotbalem získal u široké veřejnosti obrovský náskok, o který hned tak nepřijde.
Stačí si shrnout fakta: šéf FAČR Miroslav Pelta je kvůli podezření na machinace s dotacemi ve vazbě a souběžně vrcholí mocenský boj před valnou hromadou Fotbalové asociace, která má v pátek 2. června volit nové vedení.
*Pro zvětšení na tabulku klikněte.
Hokej podobné kauzy minuly, a nebýt úplatkářské aféry bývalého úspěšného trenéra reprezentace Vladimíra Růžičky, byl by prakticky bez skandálu.
Důvěra sponzorů a fanoušků se celkově odráží i v marketingovém potenciálu celé hokejové soutěže. Jasně to bylo vidět právě při mistrovském tažení Komety Brno, kdy se cena lístku na finálový duel vyšplhala až na 1250 korun! I když to před finále majitel a kouče klubu Libor Zábranský v internetových diskuzích pořádně schytal, po „drahých" vstupenkách se jen zaprášilo.
V případě Brna se taky potvrdilo, jak výhodné je vlastnit celoroční permanentní vstupenku, která platí i na všechny zápasy play-off. „Při daném počtu odehraných zápasů v play-off přijde jejich držitele sedadlo v průměru zhruba na 400 korun na jedno utkání a stání na 200 korun. Je otázka, proč tak málo našich příznivců této zvýhodněné nabídky využilo," oponoval Zábranský.
„Výše ceny vstupenek na finále navíc korespondovala s náklady spojenými s účastí v play-off. Čím dále tým projde, tím více pochopitelně stoupají i náklady," připomněl Zábranský skutečnost, jak moc se Kometa při vyplacení prémií za zisk mistrovského titulu „prohnula".
Je jasné, že vedení Komety využilo obrovské hokejové euforie, která pohltila nejen Brno, ale prakticky celou jižní Moravu. A taky ukázalo cestu dalším hokejovým klubům v zemi. „Management Komety skvěle využil situace a hlavně se nebál riskovat. Je to finále, více už není. Cena musí být maximální, ale zároveň akceptovatelná fanoušky klubu," říká odborník na problematiku sportovního marketingu Tomáš Klečka, který se v této oblasti pohybuje více než dvacet let.
Dosud byli čeští hokejoví fanoušci ochotni zaplatit více než tisíc korun za jeden zápas hraný u nás jen v případě MS nebo duelu kanadsko-americké NHL.
„Cena vstupenek u českých hokejových a fotbalových klubů ale všeobecně odráží kvalitu vlastního týmu a samozřejmě výsledky. Z minulosti ovšem dobře víme, že žádná rovnice nebo přímá úměra neexistuje nebo nefunguje. Není to tak, že když se vám daří, můžete automaticky ceny vstupenek zdražit. Na to čeští fanoušci neslyší a jsou na to taky hodně citliví," upozorňuje Klečka a přidává další srovnání.
„Ve fotbale se ceny logicky zvedají hlavně při zápasech v evropských pohárech. Extrémní nárůst je ale také vidět v případě účasti v Lize mistrů. A někdy činí troj až pětinásobek běžné ceny," říká Klečka.
Podle něj hokeji v minulých letech pomohly hlavně výstavby nebo rekonstrukce hokejových hal. I proto se hokejové kluby mohou chovat při stanovení cen permanentních vstupenek sebevědoměji.
„Hokeji se třeba proti fotbalu podařil rychleji a ve větším měřítku přechod ze starých zimáků do nových arén. A to nemluvím jen o pražské O2 areně a ostravské víceúčelové hale (Ostravar Aréna, pozn. red.), kde se konaly dva světové šampionáty. Postavily nebo opravily se další menší haly (Chomutov, Karlovy Vary, Třinec, Liberec atd). Právě zázemí zásadně ovlivňuje myšlení potenciálních sponzorů i fanoušků," zdůraznil Klečka.
„Na hokej dnes chodí proti fotbalu v daleko větším měřítku i rodiny s dětmi, což je pro sponzory a partnery velice zajímavá cílová skupina. A je to dáno hlavně tím, že tady nové arény jsou," zdůraznil nutnost modernizace starých hal.
Klečka odhaduje, že české fotbalové i hokejové kluby budou v blízké budoucnosti muset zdražovat ceny vstupenek, resp. permanentek, které jsou v mnoha případech dumpingové a neodpovídají rozpočtům klubů.
„Už jsem zmiňoval to, že se jedná o velice citlivé téma, které sportovní fanoušci hodně rozebírají. Pokud chtějí kluby zdražovat vstupné, měly by se soustředit především na lepší servis, komfort a bezpečí fanoušků. Pak si vyšší ceny před nimi bezpochyby obhájí," dodal Klečka.