VYBERTE SI REGION

Auta končí v řece kvůli chybám

Ostrava - Rizikové úseky aneb Kde by si motoristé projíždějící moravskoslezskou metropolí měli dávat velký pozor.

1.3.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
3 fotografie
Hasiči již z řeky Ostravice vytáhli několik vozidel. Některá z nich se ve vodě převrátila na střechu, jejich řidičům šlo v té chvíli o život.

Hasiči již z řeky Ostravice vytáhli několik vozidel. Některá z nich se ve vodě převrátila na střechu, jejich řidičům šlo v té chvíli o život.Foto: HZS

V Ostravě existuje několik desítek nehodových míst a úseků, jejichž seznam v těchto dnech zveřejnila ostravská policie. Jde o frekventované silnice i křižovatky, kde dochází k častým karambolům. Kromě nich se však v moravskoslezské metropoli nacházejí i další nebezpečné lokality. Kvůli relativně malému počtu havárií, které zatím neskončily smrtí, se však na seznam nedostaly. Jedním z takových míst je například Havlíčkovo nábřeží nedaleko Karoliny.

Osudy

Farář, kadeřnice, diamantový podvodník, mladá žena spěchající za svými povinnosti – různí lidé, kteří nemají nic společného. Přesto se jejich osudy proťaly v jednom jediném místě, na několikametrovém úseku nenápadné silnice – Havlíčkově nábřeží – vedoucí podél řeky Ostravice u ostravské Černé louky. Všichni seděli za volanty svých vozidel, která po nehodách skončila v řece. Nikdo naštěstí nezemřel, nejméně dvakrát však přišla záchrana v poslední chvíli.

Milovníci nadpřirozených jevů by tento úsek možná označili za ostravský bermudský trojúhelník, kde neznámé tajemné síly stahují vozidla do chladných vod. Dopravní experti a policisté však mají jiné vysvětlení. Jde o nepřehledné místo, kde se platí za každou chybu.

Svodidla?

Na první pohled by se mohlo zdát, že jediným logickým, rychlým a poměrně levným řešením je vybudování svodidel, která by automobily dokázala zachytit, a zabránila tak jejich zřícení do řeky. Jenže… Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz, který se stará o část silnic ve svém rajonu, něco takového nemůže udělat.

Komunikace totiž podle výpisu z katastru leží na pozemku Povodí Odry. Zástupci této společnosti uvedli, že v uvedeném úseku nelze provádět žádné stavby včetně instalace svodidel. Jde totiž o záplavovou zónu.

Víme, ale…

Tuto informaci potvrdil i vedoucí odboru místního hospodářství, dopravy a obchodu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz Vítězslav Bystroň.

„O této situaci víme a snažili jsme se ji řešit. Svodidla tam ale podle vyjádření Povodí Odry být nemohou. Před časem jsme tam po dohodě s policií dali značku omezující rychlost na třicet kilometrů v hodině. Na to si však stěžovala řada řidičů, kteří něco takového považovali za zbytečné,“ řekl Bystroň s tím, že obvod ve spolupráci se strážníky v daném úseku nasadil mobilní preventivní radar, aby zjistil, jakou rychlostí zde motoristé skutečně projíždějí. „Ukázalo se, že devadesát procent z nich jede rychleji než třicítkou, mnozí dokonce nedodržovali ani padesátku. Nakonec jsme proto po konzultaci s policií značku odstranili,“ dodal Bystroň, podle kterého existují pouze dvě možnosti - buď komunikaci zcela uzavřít, nebo se spolehnout na to, že řidiči budou jezdit obezřetně. „Je to málo známá silnice, kterou využívají pouze ti, kteří o ní dobře vědí, a tudíž jsou obeznámeni s tím, že je nutné v některých místech dbát zvýšené opatrnosti,“ doplnil Bystroň.

Policisté, kteří zde vyšetřovali již několik havárií, chtějí této silnici věnovat zvýšenou pozornost. „Budeme zvažovat různá řešení,“ řekl Petr Svoboda z tiskového oddělení ostravské policie.

Další riziko

Havlíčkovo nábřeží má i další rizikové místo. Jen několik desítek metrů od výše zmíněného úseku, kde auta končívají v řece, se nachází hojně využívaný přechod z Černé louky k Lávce Unie vedoucí na Slezskoostravský hrad. „Kvůli bezpečnosti chodců jsme zde umístili přechodové prahy, které nutí řidiče zpomalit,“ řekl Bystroň.

Skončili v ostravském „bermudském trojúhelníku“

Záludnost nebezpečného úseku již na vlastní kůži zažila řada motoristů. Zde jsou některé z dramatických příběhů.

* Třiadvacetiletá řidička osobního vozidla Renault Clio nezvládla na konci loňského roku řízení a skončila v řece. Naštěstí utrpěla jen lehčí poranění hlavy. Sanitka ji převezla do nemocnice, vůz vytáhli hasiči.

* Mediálně nejznámější je případ sedmatřicetileté kadeřnice Romany Peterkové z Ostravy. Jízda do práce se jí v září loňského roku během okamžiku změnila v boj o holý život. Při vyhýbání se nákladnímu automobilu sjela do řeky Ostravice. Její vozidlo skončilo na střeše. Žena si nedokázala odepnout pás a zdálo se, že její konec je neodvratitelný. Pomohli jí dva muži, kteří nezávisle na sobě projížděli kolem místa nehody. Ani na chvíli nezaváhali, skočili do řeky a ženu, která utrpěla těžká poranění, vytáhli na břeh. Těmi, kdo jí zachránili život, byli Petr Bystrianský (58 let) a Aleš Matoga (45) z Ostravy. Za svůj čin získali titul Gentleman silnic, který uděluje Česká pojišťovna a Policie České republiky za mimořádné činy. „Nemám slov, kterými bych vše vyjádřila. Jste moji andělé strážní,“ řekla Peterková svým zachráncům během slavnostního předání tohoto ocenění.

* Cesta kolem Ostravice se v dubnu 2005 stala málem osudnou i faráři sedícímu v osobním automobilu. Také on nezvládl řízení a zřítil se do chladných vod. Jeho auto se převrátilo na střechu. Vše naštěstí z druhého břehu viděl bagrista, který duchovního vytáhl z vozu. Farář vyvázl jen se šokem.

* „Tajemná“ silnice však byla i místem zločinu. V roce 1998 zde policie vyšetřovala havárii dodávkového vozu převážejícího údajně osm set kilogramů ultradisperzního prášku s obsahem diamantu v hodnotě přes 130 milionů korun. Vozidlo se po půlnoci zřítilo do Ostravice. Policisté a odborníci po rozednění v řece skutečně diamantový prach našli. Při vyšetřování se však ukázalo, že ho v autě nebylo 800 kilogramů, nýbrž dvacetkrát méně. Podle kriminalistů se jednalo o podvod, při kterém chtěla skupinka podnikatelů získat peníze od pojišťovny.
Další místa, kde by se řidiči měli mít v Ostravě na pozoru

Ostravští policisté v těchto dnech zveřejnili seznam nejrizikovějších míst a úseků v moravskoslezské metropoli, kde řidičům hrozí největší nebezpečí.

Nehodové úseky

- silnice I/11, ulice Rudná v úseku od ulice Závodní k ulici Lidické

- silnice I/56, Sokolská třída v úseku od ulice Muglinovské k ulici Palackého

- silnice II/479, ulice Opavská v úseku od ulice Mariánskohorské a rampami ulice U Boříka

- silnice I/11, ulice 17. listopadu v úseku od ulice K Myslivně k ulici Dr. Slabihoudka

- silnice II/479, ulice Opavská v úseku mezi křižovatkou Tesco Poruba a výjezdem z ulice Třebovické

- silniceI/11, ulice Rudná v úseku mezi rampami z ulice Frýdecké a křižovatkou s ulicí Vratimovskou

Nehodová místa

- křižovatka ulic Plzeňské a 28. října (vodárna)

- křižovatka ulic Výškovické a Čujkovovy

- křižovatka ulic Cihelní a Mariánskohorské

- křižovatka ulici Rudné a Závodní

- křižovatka ulici Mariánskohorské a Nádražní

- křižovatka ulici 17. listopadu a Průběžné

Autor: Jaroslav Perdoch

1.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Smilovicích hořelo na poště.
4

Na poště ve Smilovicích hořelo kvůli vadné elektroinstalaci

Společné vaření se zahraničními studenty.

S vařením pomáhali také němečtí studenti

Změny v MHD budí reakce. Lidem se nelíbí, že „šestka" už nestojí u polikliniky

Na jedné straně tvrzení, že změny v jízdních řádech byly nutné, a to z více důvodů. Na druhé straně přesvědčení, že minimálně část těchto změn obyčejným lidem neprospěla. Tak vypadá situace po posledních změnách autobusových jízdních řádů.

Domek začal hořet kvůli závadě na elektroinstalaci

Vysokou škodu si vyžádal požár, který v úterý 17. ledna zachvátil střechu a půdu dvougeneračního domu v Paskově. U události zasahovalo šest hasičských jednotek.

Operatéři si nasazují 3D brýle

Nemocnice Podlesí v Třinci se může pochlubit novou 3D laparoskopickou věží. Při zákrocích používají lékaři speciální 3D brýle, díky kterým vidí obraz operované oblasti reálněji než dosud.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies