Na to, jaká je situace v našem regionu odpovídá Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy společnosti 3ČSAD, kterou tvoří ČSAD v Havířově, Karviné a Frýdku-Místku.

ČSAD Karviná má jeden autobus, který jezdí na CNG. Neuvažujete o tom, že byste pořídili víc těchto vozů s ekologickým provozem?
„Určitě bychom rádi. Společnost ČSAD Karviná zajišťuje dopravu v Karviné a Orlové, kde by ekologická doprava stavu ovzduší určitě prospěla, ale nemáme v těchto lokalitách dostatek plnících stanic CNG. Takže autobus musí přejíždět do Havířova na naší vlastní plničku."

A co do budoucna? Je naděje, že se situace změní a v Karviné bude plnička CNG?
„V současné době testujeme nové autobusy CNG a s největší pravděpodobností rozšíříme provoz těchto autobusů v Orlové a Karviné o další dva do konce letošního roku. Jednalo by se o nízkopodlažní příměstská vozidla. O případném dalším rozšíření musíme jednat s konkrétními objednateli dopravy, tedy krajem a městy.
Nicméně výstavba nových plnících stanic CNG je pro nás stěžejním úkolem a proto sledujeme veškeré možné výzvy na čerpání dotačních titulů pro obnovu vozového parku na CNG a výstavbu plnících stanic. V nejbližších měsících by měla být vyhlášena podpora z Ministerstva životního prostředí. Čekáme tedy, a jsme připraveni se do podobných projektů ihned přihlásit."

Dá se vyčíslit rozdíl v nákladech mezi klasickým naftovým autobusem a busem na CNG?
„Nedá se to takto říci. Záleží na samotném provozním prostředí, tedy druh linky, její vytížení, roční kilometrický proběh autobusů a samotná záruka. Autobus na CNG je při pořízení dražší o přibližně 20 procent, tento investiční vícenáklad se však v průběhu provozu vyrovná a převáží ve prospěch CNG. Jednoznačným kladem je poměrná stálost cen CNG vůči cenám nafty.

Jaká je nabídka autobusů na CNG a k čemu při jejich výběru přihlížíte?
„Výběr je poměrně veliký. Dá se říci, že každý výrobce autobusu má dnes ve své nabídce alespoň jeden typ na CNG. Do značné míry bereme ohled na servisní zázemí a záruční doby. Zejména z těchto důvodů se nám pak ideálně jeví čeští výrobci - Iveco a SOR."

Jak jste spokojeni s autobusy na CNG pohon v Havířově?
„Nadmíru. Letos jsme pořídili už dva městské autobusy na CNG, v plánu je také jeden minibus na CNG. Aktuálně jednáme s městem o možnostech pořízení kloubového nebo klasického městského autobusu. Určitě však pořídíme jeden příměstský autobus na CNG do konce letošního roku pro ČSAD Havířov. Vždy se jedná o nízkopodlažní vozidla a každoročně takto pořídíme přes 20 autobusů do všech našich firem, jak CNG, tak klasické naftové. V letošním měsíci jsme dokončili testování městského menšího elektrobusu a výsledky nyní usilovně hodnotíme."