Vedení České pošty se brání tím, že nemá příliš na vybranou. Její tiskový mluvčí Ivo Mravinac tvrdí, že ceny u listovních zásilek upravují po pěti letech, v jejichž průběhu zdražily energie a pohonné hmoty téměř o 40 procent. Podle něj průměrná česká domácnost vydá ročně navíc jen asi padesátikorunu.

Závažnější je ale podle mluvčího fakt, že poště zůstávají fixní náklady a přitom objem listovních zásilek dramaticky klesá. Protože pětadevadesát procent listovních zásilek musí doručit do druhého dne kamkoli po republice, vyžaduje tento systém nejen drahé technologie, ale také armádu doručovatelů. Přitom propad ve výnosech z „listovky" představoval jen v loňském roce 470 milionů korun. Jelikož žijeme v době mobilních telefonů, lidé stále méně píšou dopisy a přednost dávají esemeskám či chatování na internetu.

Deník ve frýdecko-místeckých ulicích zjišťoval, co na zdražení služeb pošty lidé vlastně říkají. „Samozřejmě se mi to nelíbí. Docela mě zdražení naštvalo. A navíc mě to hodně zaskočilo. Podle mě měla Česká pošta slabou informační kampaň. To, že zdražují, jsem se vlastně dověděla až u přepážky," rozčilovala se šedesátiletá Jana K. z Frýdku-Místku.

„Co říkám na zdražení pošty? Je to smutné. Všechno kolem se zdražuje v rychlém tempu, jenže platy a důchody jsou stále na stejné úrovni. A jak to budu řešit? Budu se snažit na poštu chodit co možná nejméně. Klasické dopisy už stejně nepíšu několik let, prakticky všechnu komunikaci s rodinou a známými řeším přes mobilní telefon. Je to nakonec i mnohem rychlejší a levnější způsob," porovnával Karel Lakomý z Frýdku-Místku.

„Já mám hodně nízký důchod, takže se mě každé zdražení dotýká. Na poštu chodím několikrát do měsíce. Občas tam platím i nějaké složenky. Prostě se tomu nevyhnu," posteskla si důchodkyně Marcela H. z Frýdku-Místku.