„I pro zdravotní pojišťovny je určitě výhodnější, pokud jsou v období krize silné a stabilní. Finanční stabilita totiž přináší nejen jistotu stálých a včasných plateb lékařům, ale umožní zavádět také nové služby pro pojištěnce,“ říká v úvodu rozhovoru ředitel HZP.

V průmyslu se krize projevila už v druhé polovině loňského roku. Jaký byl rok 2008 pro Hutnickou zaměstnaneckou pojišťovnu?

Byl to vůbec nejúspěšnější rok v celé naší historii. Z pohledu financí představují naše rezervy zhruba třetinu ročního obratu. Dynamika růstu výběru pojistného zůstala v prvním čtvrtletí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 zhruba na nule. Může jít o první dopady plynoucí z nárůstu nezaměstnanosti. Zatím je ale brzy na černé vize. Právě zmiňovaným sloučením chceme posílit svoji pozici na trhu.

Na jaké změny se mají připravit klienti obou pojišťoven?

Z administrativního hlediska se nezmění téměř nic. V požadovaném termínu obdrží nové průkazky. Dokonce ani nemusejí navštívit kontaktní místo. Naopak by měli získat dostupnější a kvalitnější služby.

Většina zdravotních pojišťoven však omezuje výdaje na bonusové programy. Končí příspěvky na solária, masáže, bazény…

To je pravda. Je to trochu vyvoláno tlakem státu a chystaných právních norem. Prostředky vynakládané na tyto programy však ovlivňují výdaje pojišťoven na zdravotní péči minimálně. Pokud by jejich omezování mělo sehrát roli protikrizových opatření, pak se zcela minou účinkem.

Pro velkou část pojištěnců byly ale tyto programy dost zajímavé…

V tomto případě platí, že se nelze zavděčit všem. Prostředky na tyto bonusové, preventivní či jakkoli nadstandardní programy totiž nepocházejí přímo z příjmů pojistného. Jejich výše je omezená a nenároková. Pojištěnci to často nechápou. Na druhé straně nabídka těchto programů byla v posledních letech v podstatě jediným nástrojem k získávání nových pojištěnců. Podle mého názoru je nutné tento přístup změnit.

V čem?

Skutečná konkurence mezi zdravotními pojišťovnami znamená kvalitnější a efektivněji poskytovanou péči, více bonusů a třeba i nižší pojistné. Nic z toho v podstatě ale není možné ve stávajícím veřejnoprávním solidárním systému realizovat.
Pojišťovny nabízejí programy podpory prevence, bonusové programy a další nikoli ve snaze zlepšit zdraví pojištěnců, ale především ve snaze motivovat je ke změně, případně k setrvání v pojišťovně. V solidárním systému se stejnou výší pojistného pro všechny bychom si ale měli spíše vybírat pojišťovnu podle toho, jak je schopna se o nás postarat v případě zdravotní nouze. Nikoli podle toho, zda dostaneme pár stovek na plavání. Takže říkám: bonusy ano, ale rozumně.
Podle mého názoru je proto nutné nabídnout pojištěncům vedle oblíbených bonusů služby nové. Například: nejste spokojen s lékařem, čekáte dlouho na vyšetření, na náhradu kyčelního kloubu… Můžeme vám poradit, zajistit odborný názor dalšího lékaře. Jste zdravotně indisponován, potřebujete tu nejlepší péči, obraťte se na nás a vaše zdravotní pojišťovna vám pomůže.

Připravujete něco podobného?

Za několik týdnů představíme novou službu. Pojištěnci budou moci například zavolat na infocentrum naší pojišťovny, kde jim bude zajištěn servis, který jinde nedostanou. I nadále budeme nabízet nadstandardní programy. Chceme ale, aby si pojištěnci vybírali pojišťovnu především podle kvality služeb.