VYBERTE SI REGION

Kvůli slevám lidé vyrazili do obchodů hned po Vánocích

Ostrava - Zlevňování, které obchodníci avizovali hned po Vánocích, zabralo. Některá ostravská obchodní centra byla poslední prosincovou sobotu zaplněna obdobně jako vdobě předvánočního nákupního šílenství.

29.12.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Podaří se obchodníkům nalákat lidi do obchodů hned po vánočních svátcích? Takovou otázku si asi kladlo ještě v pátek večer mnoho prodejců.
Je sobota, půl deváté ráno. V obchodním centru Avion Shopping Park je otevřena zatím jen Hypernova. Parkoviště je téměř prázdné. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by lidé měli vzít obchody útokem. Postupně jich ale začíná přibývat. Je ale pořád otevřeno dost pokladen na to, aby se tvořily fronty. Když krátce po půl desáté vycházím z obchodu, nestačím se divit. Parkoviště u obchodního centra je téměř zaplněné. Obchodníci se spokojeně uculují. Výklady obchůdků i větších prodejen s módou, obuví, elektronikou i dalším zbožím lákají na všemožné slevy. „Sale 70 %, 50 %, Mega slevy, Zaplaťte jedny boty a odnesete si dvoje,“ hlásají prodejci.

Jak výrazně obchodníci zlevnili, se odhodlávám vyzkoušet na vlastní kůži. Po podrobnější pochůzce po několika prodejnách ale zjišťuji, že „za babku“ nenakoupím ani při těchto slevách. Někde obchodníci uvádějí cenu po slevě, takže ani nemohu sám zjistit, kolik bych při nákupu ušetřil. Jinde jsou sice uvedeny ceny před slevou i po slevě, ale to, zda obchodníci prvně uvedenou položku těsně před slevami uměle nenavýšili, se mi zjistit nedaří.

Například u koupě MP4, kterou jsem úmyslně posunul až na období povánočních slev, ale zjišťuji, že to se slevami až tak žhavé nebude. Před Vánocemi jsem si vyhlédl několik přístrojů, které se daly pořídit do patnácti stovek. Prodavači ve dvou prodejnách se spotřební elektronikou ale na otázku, jestli nemají po slevách výhodnější nabídku, jen vrtí hlavou. „Ne, ne, pane. Hodně jsme toho vyprodali. Že byste to sehnal někde tak levně, no tomu nevěřím,“ brumlá napůl pro mě a napůl pro sebe prodavač a vydává se za zákazníkem, který už na první pohled vypadá, že by něco koupit mohl.

Lidí rychle přibývá. Když kolem půl jedenácté z druhého největšího obchodního centra v republice odjíždím, na příjezdu od Rudné už je jasně vidět dlouhá kolona aut, která se jen pomalu posunuje.

Také v areálu Futurum v Ostravě, kam přijíždím kolem jedenácté hodiny, se už místo k parkování musí hledat déle. V hypermarketu Tesco si lidé nejvíce prohlížejí oblečení od spodního prádla až po kabáty. Lákají je jednoznačné cedule, které uvádějí, kolik zboží stálo před slevou a kolik po ní. „Tak to ber, když je to lacinější. A potřebuješ to vůbec?“ zkouší nenápadně odradit zřejmě svou manželku od koupě blůzky odhadem padesátiletý chlapík a nervózně popohání ženu k pokladnám. Žádná větší fronta se sice zatím netvoří, pokladní už ale tuší, že se budou mít ještě co obracet.

Ruch je čilý i v dalších obchodech a obchůdcích ve Futuru. Jeden z obchodníků s módou tady dokonce slibuje zákazníkům „Boží slevy“.

K tématu:

V minulých letech se na pobočky Sdružení obrany spotřebitelů obrátily v souvislosti s nejasnostmi týkajícími se povánočních výprodejů desítky zákazníků. „Povánoční slevy se obdobně jako letní výprodeje staly nedílnou součástí fungování trhu. Přes některé výhody přinesly v minulosti také řadu případů, kdy byl porušen zákon o ochraně spotřebitele i zákon o cenách,“ informovali už v minulých letech obránci spotřebitelů ve svých zprávách.

„Slevy bývají doprovázeny velkou reklamní kampaní, která má za cíl hlavně dostat lidi do obchodů. Někteří spotřebitelé si například stěžovali, že u zlevněného zboží není uváděna původní cena, ale pouze cena nová. Další nakupující si také všimli, že původní cena, za kterou se zboží prodávalo běžně, byla před slevami uměle navýšena, aby prodávající vzbudil zdání, že sleva je vyšší, než je tomu ve skutečnosti,“ informovali o některých případech z minulých slevových akcí a výprodejů obránci spotřebitelů.

Autor: Břetislav Lapisz

29.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prodej živých vánočních stromků je v plném proudu

Frýdek-Místek, Třinec - Připomínky, že Vánoce se blíží, číhají na každém kroku zářící ulice a centra měst, vůně punče či svářáku nebo třeba hrající koledy v obchodních domech. V minulých dnech odstartoval i prodej vánočních stromků.

Nové jízdní řády zruší některé spoje

Od zítřka vstoupí v tuzemsku v platnost nové jízdní řády. Změny se dotknou také cestujících na autobusových linkách na Frýdecko-Místecku. 

Lokalita za železniční tratí v třineckých Lyžbicích ožívá

Třinec - Včera ráno tam byla otevřena prodejna Kaufland s parkovištěm o kapacitě 314 míst, zároveň se upravilo okolí a příjezdová komunikace včetně kruhového objezdu. Navíc už od neděle 11. prosince budou do této části jezdit i autobusy MHD: nová zastávka má název Lyžbice, za tratí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies