„Pokud to bude možné, chtěla by zahájit stavbu ještě v letošním roce,“ řekla třinecká starostka Věra Palkovská. Připomněla, že továrna bude sloužit pro montáž automobilových součástek a nebude mít žádný negativní dopad na ekologii.

„Co je podstatné, na začátku to bude kolem stovky zaměstnanců, kteří zde najdou práci, a v poslední fázi by jich mělo být až čtyři sta,“ konstatovala Palkovská s tím, že městu se podařilo s firmou dohodnout, že vyřeší i jeden dlouhodobý problém, který se týká průmyslové zóny. „Korejci na své náklady postaví točnu pro autobusy MHD,“ uvedla. Po točně volají výrobci, kteří už na Balinách působí, a to zejména Ergon, kde jsou zaměstnány desítky tělesně postižených lidí.

Společnost Daechang Seat zatím působí v pronajatých prostorách v Ostravě-Hrabové, kde zaměstnává asi 250 lidí. Potřebuje se však rozšířit, a bude proto investovat v třinecké průmyslové zóně, kde hodlá postavit závod v hodnotě 7 až 8 milionů eur. Výrobu by mohla spustit v roce 2012.

Podle Palkovské v roce 2009 v celé průmyslové zóně pracovalo 485 lidí, v současnosti je jich osm set. „V konečné fázi jich bude 1200, což překoná naše představy,“ prohlásila. Míní, že i díky zóně se nezaměstnanost v Třinci pohybuje pod osmi procenty. „Na druhém konci kraje to vypadá úplně jinak.“

Zóna na Balinách byla původně zcela zaplněná. Situaci s novým zájemcem, který se radnici ozval někdy v polovině loňského roku, pomohly vyřešit Třinecké železárny. Ty měly v nájmu pětihektarový pozemek na samém konci zóny, na němž plánovaly rozšíření strojírenské výroby. Železárny se rozhodly, že i kvůli hospodářské krizi není tento záměr aktuální, a souhlasily se zrušením pronájmu.

Podle třinecké starostky firmy na Balinách proinvestovaly více než miliardu korun, pokud se k tomu přičtou i dopravní stavby, jde bezmála o dvě miliardy.