VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Magické předváděčky aneb Jak nakoupit pět sad hrnců

Region-Předváděcí akce spojené často s výletem „kamkoliv“. O tom, že se za nimi nemusí ukrývat jen bezplatný výlet a oběd či večeře, slyšel už snad každý.

18.9.2011 2
SDÍLEJ:

Pouliční prodejci v centru města. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

DENÍK ZAUJALO

„Někdy se mi zdá, že lidé jsou nepoučitelní. Na vlastní oči jsem viděla, jak se účastníci jedné předváděčky pohádali o místo v autobuse ještě předtím, než přijel,“ říká Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje (SOS).

Předváděčky, jak se těmto zájezdům mezi lidmi říká, podle ní byly a pořád i zůstávají jedním z nejčastějších případů, se kterými se obránci spotřebitelů v našem kraji setkávají. „Dá se dokonce říci, že v období letošních prázdnin bylo nejvíce stížností a dotazů spojeno právě s těmito akcemi. Je až zarážející, jak mohou tolik let existovat a dokonce prosperovat firmy, které se živí obchodem, jejž spotřebitelé chápou jako velmi nečestný,“ diví se Reichelová.

Zaměřují se hlavně na seniory

Nabídka „zájezdu“ spojeného s prezentací výrobků nejen pro domácnost, ale i dalších novinek od světových výrobců?

„Může být na první pohled lákavá. Tyto akce bývají cíleně zaměřeny na seniory mají více volného času, jsou rádi, když se takzvaně dostanou mezi lidi. Jsou také snadněji manipulovatelní. Jsou jim nejčastěji nabízeny deky, nádobí, domácí spotřebiče. Protože je mnohdy trápí různé zdravotní problémy, jsou také lákáni na různé masážní a relaxační pomůcky pod slibem výhry, která ale není výhrou, ale jen jakousi přislíbenou slevou. Při prezentacích výrobků se prodávající často také uchylují k příslibům určitých vlastností výrobků, i když vědí, že je produkt nemá,“ vysvětluje Reichelová.

Pozor na to, co podepisujeme

Zároveň ale dodává, že SOS kraje zaznamenává stále vyšší počet případů, kdy spotřebitel na takovémto zájezdě podepíše kupní smlouvu a přehlédne, že podepsal i kolonku, ve které potvrzuje, že si výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky.

„Tato zdánlivě nevinná věta má ale pro spotřebitele neblahé následky. Vylučuje totiž možnost odstoupit od kupní smlouvy dle §57 odst. 1 Občanského zákoníku. Ten stanoví možnost odstoupení od kupní smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání ve čtrnáctidenní lhůtě bez udání důvodu. Odstoupení musí být písemné (nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou). Tato možnost však padne, pokud si prodejce pozve spotřebitel sám domů. Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje proto varuje před takto uzavřenými smlouvami. Pro podvedeného spotřebitele je pak značně obtížné domoci se svého práva. Doporučujeme proto lidem, aby nepodepisovali nic, čemu nerozumí nebo co si nepřečtou,“ vysvětluje následky neuváženého podpisu předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje.

Lidi lákají do vinných sklípků, hotelů i na tvarůžky

Lákadlem bývají při předváděčkách zájezdy. „Hodně se jezdí do vinných sklípků, další předváděčky míří do hotelů. Vím o tom, že v nabídce bylo třeba i posezení u tvarůžků. Taková místa jsou pro lidi lákadlem.Když jim pořadatelé slíbí bezplatnou dopravu a třeba i oběd zdarma, řeknou si: Proč bych toho nevyužil?“ vysvětluje Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje.

Realita ale podle ní bývá většinou odlišná. „Po několikahodinové jízdě v autobuse se účastníci předváděčky dostanou do místnosti, ze které si mohou maximálně tak odskočit na toaletu. Místo občerstvení nebo oběda na ně může čekat několikahodinové a nezáživné povídání o přednostech toho či onoho výrobku. Pak může následovat třeba někdy i dosti nevybíravý nátlak, aby si lidé zboží objednali, nebo koupili. Slyšela jsem i o případech, kdy účastníci předváděčky například marně čekali na oběd. Pořadatel akce jim řekl, že už jsou tam potřetí a nedostanou nic,“ popisuje nástrahy, které mohou účastníky předváděček čekat, Reichelová.

I když o předváděčkách a nástrahách, které se mohou objevit, slyšel snad už každý, někteří lidé jsou nepoučitelní. „Znám paní, která neuměla říct obchodníkům ne. Doma má už pět sad hrnců z takových předváděček,“ uvedl jeden z dotazovaných v anketě.

Anketa: Byli jste už někdy na předváděcí akci?

Miroslav Tomala, 69 let, Ostrava:
Já jsem na předváděčce už byl, musím říct, že nejhorší je firma Beck. Vůbec netuším, kde získali mou adresu. Jsou velmi nátlakoví, tlačí především na starší lidi, kteří se neumí ubránit koupi. Znám jednu paní, která má doma už pět sad hrnců, protože neumí říct ne.

Marie Novotná, 60 let, Ostrava:
Já s takovými akcemi nemám žádné zkušenosti. Jakmile mám ve schránce letáček s upoutávkou na nějaký předváděcí zájezd, rychle ho vyhodím. Já takovým věcem prostě nevěřím.

Marta Voigtová, 74 let, Rychvald:
Často mi do schránky vhazují letáčky s nabídkou nějakých předváděček. Musím se přiznat, že jsem se jednou nechala omylem vlákat. Koupi jsem však odolala, ale tlačili na nás hodně.

Václav Martínek, 70 let, Ostrava:
Na předváděčce jsem jednou byl. Nabízeli nám matrace za šest tisíc, kde bych na to ale z důchodu vzal? V každém případě se mi přístup těch prodejců nelíbil. Vyvíjeli na všechny velký tlak. Já jsem se tam dostal na pozvání sousedky, která za mě dostala na matrace slevu.

Ivana Fanfrlová, 47 let, Ostrava:
Na takové akce nejsem. Mám však jednoho známého, který se zúčastnil předváděcího zájezdu pro důchodce. Většina lidí je z těch prodejců tak vyčerpaná, že nakonec produkty zakoupí, aby měli pokoj.

Ptala se: Martina Koziolová

GLOSA BŘETISLAVA LAPISZE

Vymámit tele z jalové krávy…

„Je to hňup a nepoučitelný mamlas,“ slyším ty nejmírnější výrazy, jimiž před pár lety strýc Ludva častoval svého kamaráda Edu. Ten se upsal pověstnému čertovi a při jedné z předváděček nějaké ty hrnce koupil. Na kolik přesně jej ten špás přišel, Eda nikdy nepřiznal. Tvrdil ale, že šlo o sumu v řádu desítek tisíc korun.

Na další podobnou akci (byla spojena s výletem do vinného sklípku) už Edu doprovázel jako samozvaný hlídač Ludva. Vrátil se plný dojmů. „Jsou sice lumpové, ale šikovní. Dvojkou bílého, medovými slovy a někdy i zamračeným obočím dokážou vymámit z jalové krávy tele. Když je někdo méně zkušenější než já, nedivím se, že jim podlehne,“ poučoval Ludva důležitě chlapy v hospodě.

Jeho machrování ale netrvalo dlouho. I zkušený znalec života totiž naletěl. Dva chlapíky, kteří zazvonili na zvonek u domu a představili se mu jako výhradní zástupci špičkové italské firmy, nejen pustil dovnitř, ale dokonce si od nich v rámci nabídky „Dostaneš tři, zaplatíš jen dvě“, koupil kožené bundy.

Nějakou dobu Ludva sice tento nákup uhájil tvrzením, že pět tisíc za tři kožené bundy je výhodný kauf. Když se ale časem ukázalo, že ty jeho bundy nejsou z kůže, ale z koženky, a to navíc z dost mizerné, kapituloval a konečně uznal, že i on skočil lumpům na špek.

Autor: Břetislav Lapisz

18.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Lepší autobusy i služby? Dopravu čekají změny

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Oprava horkovodu dočasně zruší autobusové zastávky v Místku

Práce na výměně horkovodního potrubí společnosti v lokalitě ulic Vrchlického a ČSA v Místku opět omezí autobusovou dopravu.  

Nový volnočasový areál by měl sloužit všem generacím

U řeky Ostravice ve Frýdku-Místku by mohl přibýt areál pro volnočasové aktivity. Magistrát počítá s tím, že by měl vyrůst v ulici 28. října poblíž restaurace Golf.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení