Během několika málo dní se musí všichni zaměstnanci Úřadu práce České republiky přeškolit na úplně jiný informační systém. „Včera jsem svolala videokonferenci, na které jsme seznámili krajské ředitele našich poboček a další vedoucí pracovníky s dalším postupem. Ode dnešního dne se tak rozběhnou školení po celé republice," uvedla generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková.

Vedení Úřadu práce ČR se připravovalo na změny už během vánočních svátků. Pocítili to nejen jeho zaměstnanci, ale také samotní klienti, jak informoval Moravskoslezský deník před Vánocemi, kdy stovky Ostravanů čekaly na výplatu dávek státní sociální podpory i dávek v hmotné nouzi.

„Původně se totiž úřad připravoval na režim, který v září 2013 projednala vláda. V praxi by tento krok neznamenal v zásadě žádné významné změny. Protože ale tato varianta nakonec není možná, rozhodlo ministerstvo práce a sociálních věcí z časových důvodů, že zajistí aplikační podporu pro Úřad práce ČR prostřednictvím rámcové smlouvy se společností OKsystem," přiblížila mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková s tím, že změna způsobu výplaty a zpracování dávek v tak krátké době je velmi komplikovaná.

I přes mimořádně náročný přechod na jiný dávkový systém dělají jak zaměstnanci ÚP ČR, tak i společnost OKsystem maximum pro to, aby klienti dostali peníze v řádném termínu. „Podle zákona o pomoci v hmotné nouzi se dávky vyplácí v kalendářním měsíci, za který náleží, a to v měsíčních lhůtách určených plátcem. Zákon o státní sociální podpoře zase ukládá vyplatit dávky měsíčně, a to po uplynutí kalendářního měsíce, za který náležely, a to nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po tomto měsíci," uvedla ředitelka ostravského úřadu Yvona Jungová.