„Zazvonil pán. Představil se a tvrdil, že moje zdravotní pojišťovna se bude jmenovat jinak. A bude mít nové benefity. Dal mi podepsat nějaké papíry, že mě o tom informoval. Byl hodně přesvědčivý, mluvil rychle a já jej ani nestačila pořádně vnímat. Neměla jsem moc času, měla jsem rozvařený oběd a v pokoji malého syna, tak jsem ty papíry podepsala," popisuje svou zkušenost se zástupcem Oborové zdravotní pojišťovny (OZP) dvaadvacetiletá paní Zdeňka z Třince.

Co vlastně podepsala, jí plně došlo až po telefonátu z Oborové zdravotní pojišťovny, který přeregistraci k nim ověřoval. V něm potvrdila, že papíry opravdu podepsala. Poté co zavěsila, jí došlo, že se i se synem, aniž to chtěla, od ledna 2015 zaregistrovala u jiné pojišťovny. A protože to potvrdila telefonicky, bude u ní muset nejméně rok zůstat.

Náprava se podařila

Stejnou zkušenost se zástupci téže zdravotní pojišťovny má i šestašedesátiletá paní Alice z Ostravy. S tím rozdílem, že ji navštívili hned dva. Také tvrdili, že Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP) bude měnit název a dali jípodepsat, že o tom byla informována.

„Hned, jakmile jsem zavřela dveře, jsem si uvědomila, že něco není v pořádku. Proč by pojišťovna měnila název, když to udělala poměrně nedávno? " říká.

A začala jednat. Okamžitě se spojila se svou zdravotní pojišťovnou a e-maily zaslala i na Oborovou zdravotní pojišťovnu. Nakonec dosáhla svého a je zpět u ČPZP.

Mario Böhme, vedoucí odboru zdravotních programů a marketingu Oborové zdravotní pojišťovny, ale tvrdí, že pracovníci společnosti, kteří pro ně zajišťují nábor nových pojištěnců, jsou před zahájením své činnosti opakovaně školeni ve dvou oblastech: co a jak potenciálním klientům říkat o OZP, jejích službách a benefitech, a také v obsahu a významu Etického kodexu zdravotních pojišťoven, který OZP iniciovala a podepsala.

„Pokud OZP zjistí porušení tohoto kodexu, například lživými argumenty při náboru, okamžitě vyvozuje smluvní sankce a s příslušným pracovníkem také končí spolupráci," uvedl Böhme.

Vše se ověřuje telefonicky

Jak podotkl, již druhým rokem také vše ověřují telefonicky. „Každý klient, jehož přihlášku OZP obdrží, je telefonicky kontaktován s tím, že dne toho a toho podepsal přihlášku, a je dotazován, zdali to opravdu učinil, zdali si je vědom všech souvislostí. Pokud vše potvrdí, je přihláška zpracována, pokud ne, je stornována," uvedl.

Jak podotkl, naopak z úst dealerů jiných zdravotních pojišťoven je slyšet řada informací o OZP, které hrubě neodpovídají skutečnosti a poškozují je.

Nicméně podobné případy se množí a jsou jich po celé republice údajně desítky. Někteří lidé přitom nemusí dosud tušit, že svým podpisem potvrdili přechod k jiné zdravotní pojišťovně. „Pečlivě zvažujte, než cokoli podepíšete. V případě jakýchkoliv pochybností vždy nejdříve kontaktujte svou zdravotní pojišťovnu," doporučuje tisková mluvčí ČPZP Elenka Mazurová. Jak podotkla, pojišťovna již připravuje kroky, aby nekalému jednání konkurence zamezila.

Podobné praktiky obchodních zástupců konkurence potvrzuje i Revírní bratrská pokladna.

„Setkáváme se s tím pořád. Mezi oborovými zdravotními pojišťovnami byl sice uzavřen kodex, který by měl takovému jednání zamezit, ale nefunguje," uvedl mluvčí Revírní bratrské pokladny Jan Vomlela a naznačil, že podobného jednání používají zástupci více zdravotních pojišťoven. Také on nabádá klienty k ostražitosti při podepisování jakýchkoli listin.

Jen jednou za rok

Současná legislativa totiž neřeší možnost zrušení podepsané a již evidované přihlášky. Byť by to bylo pod nátlakem, následkem lživých informací a podobně. Zdravotní pojišťovnu lze změnit jen jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. lednu následujícího kalendářního roku. Přihlášku je pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce povinen podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději šest měsíců před požadovaným dnem změny a pouze jednou. K případným dalším přihláškám se již nepřihlíží, a to ani tehdy, jsou-li podány ve stanovené lhůtě. Nejzazší termín pro podání přihlášky ke změně zdravotní pojišťovny k 1. lednu 2015 je 30. červen 2014.