VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Havířově nevzdávají boj za záchranu nádraží

Havířov - Na náměstí Republiky se v pátek odpoledne konalo další setkání odpůrců demolice haly havířovského vlakového nádraží.

3.8.2013
SDÍLEJ:

Setkání lidí, kteří nechtějí demolici nádražní haly. Foto: Libor Běčák

Přestože přípravné práce na stavbu nového dopravního terminálu jsou v plném proudu, aktivisté svůj boj za záchranu nádraží v původní podobě nevzdávají. Přes všechna zamítavá stanoviska se domohli přezkumu ze strany bývalé ministryně kultury Aleny Hanákové, která však řízení nedávno zastavila.

Investoři, kterými jsou České dráhy a město, proto mohou dále připravovat ve výběru stavební firmy. Podle předpokladu by se dělníci mohli na stavbě objevit počátkem příštího roku a celý terminál by měl být hotov do konce roku 2015.

„Rozhodnutí o demolici haly nebylo na městě. Nádraží patří Českým dráhám. Hala je na dnešní poměry předimenzovaná a zchátralá. Za město jsme rádi, že se nádraží a přednádražní prostor dočká modernizace a že jsme našli finanční prostředky, za které se projekt dá realizovat," informoval náměstek primátora Petr Smrček.

Projekt počítá s modernizací nástupišť, přestavbou nynější provozní budovy na odbavovací, stržení současné nádražní haly a vybudování nového přednádražního prostoru. Zatímco u nádraží je investorem dopravce, kryté autobusové zastávky, parkoviště a objekty služeb bude stavět město.

Aktivisté za záchranu původní podoby nádraží přišli na náměstí s transparenty. V nich se trefovali především do vedení radnice a primátora, byť se město podílí jen na přednádražním prostoru a v rámci stavby chce upravit i železniční podjezd, aby byl tam oddělen prostor pro pěší a cyklisty od automobilového.

„Účelem dnešní akce je poskytnout lidem informace o tom, co se připravuje. Podle nás jde jen o snahu prostavět peníze Evropské unie. Ministryně řízení ukončila ne proto, že nádraží není hodnotnou budovou, ale proto, že do projektu terminálu už dráhy a město investovaly peníze. Nebyl vypracován ani žádný odborný posudek. Proto chceme za nádraží bojovat dále," řekla jedna z organizátorek akce Lucie Chytilová.

Ne všichni účastníci pátečního protestu však s aktivisty souhlasili. „Běžte si tam na chvíli sednout. V zimě je tam zima, stropem teče a tunelem k peronům aby se člověk bál projít. Popraskaný asfaltový chodník před halou je taky zralý na rekonstrukci a moderní vzhled celého nádraží a okolí by městu jen prospěl. Pokud architekti chtěli nádraží zachránit, měli se rozhoupat dříve a tlačit na České dráhy, aby se o něj lépe staraly," řekla žena, která náměstím v době akce procházela.

Odpůrci bourání však trvají na tom, že nádraží je zanedbané vinou jeho vlastníka, tedy Českých drah. „Nádraží postavené v letech 1964 až 1969 je příkladem bruselského stylu. Místo bourání a stavění něčeho rozporuplného, by stačilo současnému nádraží obnovit jeho zašlou krásu," shodují se mladí architekti ze sdružení Důl architektury.

Společnou řeč s nimi našel i syn architekta Josefa Hrejsemnou, který nádraží kdysi navrhl. „Otec by určitě nebyl rád, kdyby se dožil demolice nádraží. Byl to jeho první velký projekt, který ho proslavil. Jiné takové nádraží v republice není," řekl Vladimír Hrejsemnou.

Alespoň částečně vzkřísily nádraží členky datyňského amatérského divadelního souboru, které ve scénce na náměstí přinesly rakev, ale těsně před pohřbem zjistily, že ještě žije.

Autor: Libor Běčák

3.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Ilustrační foto.

Oprava horkovodu dočasně zruší autobusové zastávky v Místku

Nový volnočasový areál by měl sloužit všem generacím

U řeky Ostravice ve Frýdku-Místku by mohl přibýt areál pro volnočasové aktivity. Magistrát počítá s tím, že by měl vyrůst v ulici 28. října poblíž restaurace Golf.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Dolní Lomná - Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Při Beskydských rekordech se štafetově pila limonáda

Pokus o další zápis Frýdku-Místku do České knihy rekordů se vydařil. Návštěvníci frýdeckého náměstí se při sobotních Beskydských rekordech, které byly spojeny s gastrofestivalem, zapojili do štafetového pití limonády Koňakola od pivovaru Koníček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení