Střední Asie,
očekávej nás!

Troubení klaksonu, kamery, cvakající foťáky, mávání a volání. Tak to včera kolem jedenácté hodiny vypadalo před ostravským Forem Nová Karolina, odkdy vystartovala polepená felicia z roku 1997. Na předních sedadlech seděla dvojice kamarádů Richard Nemeth a Stefan Stefanov a jejich cíl je jasný východ Kyrgyzstánu a zpět.

Přípravy na divoké silnice zemí Střední Asie nebyly vůbec jednoduché a kromě terénních úprav vozu samotného se řidiči pojistili i výbavou.

Dva měsíce trvaly přípravy Stefana Stefanova z Kopřivnice a Richarda Nemetha z Ostravy na cestu do Střední Asie a zpátky.„Na vlastnoručně navařené střešní zahrádce vezeme dva kanystry benzinu, dva kanystry s pitnou vodou, náhradní kolo, lopatu a západové desky, kdyby náhodou ‚felda' uvízla v nějaké té škarpě," řekl těsně před odjezdem Stefan Stefanov.

Nezpevněné cesty, nástrahy pouště

Harmonogram cesty sice není pevně daný, ale vzhledem k platnosti víz se hoši musí do Ostravy vrátit před koncem srpna. A to některá víza budou řešit teprve během cesty.

Nejen pomyslný, ale doslovný vrchol celé cesty bude Pamírská dálnice, která vede z Kyrgyzstánu přes Tádžikistán, Uzbekistán až do Afghánistánu, a její nejvyšší bod je ve výšce 4655 metrů nad mořem. Kromě této extrémní nezpevněné cesty se Dopohůdki Mařenka (jak přezdívají ojeté felicii z roku 1997) bude muset vypořádat i s nástrahami pouště, téměř neexistujícími dopravními předpisy a více než šestnáct tisíc kilometrů dlouhou trasou po vozovkách v katastrofálním stavu.

„Pokud vše půjde podle plánu, tak první noc bychom měli strávit na Ukrajině," řekl před odjezdem Deníku Stefan s tím, že ještě než překročí hranice s Polskem, musí někde sehnat autorádio, protože jim ho někdo z auta ukradl.

„Jeden ze sponzorů nám sice jedno věnoval, ale to zase nepřehrává USB, a v některých zemích ani nejdou naladit místní stanice. Rádio a hudba jsou na tak dlouhou cestu základ," dodal čtyřiadvacetiletý řidič.

Kromě věcí nutných pro přežití, nocování v přírodě a náhradních dílů s sebou mladí dobrodruzi vezou i omalovánky Deníku pro děti ze Střední Asie.

Deník bude zážitky a cestu Stefana a Richarda sledovat v pravidelném středečním seriálu a přeje jim odolné pneumatiky a pevnou cestu pod koly.

Zpozdila se víza, start se odložil

Ještě před tím, než na „dovolenou" vyrazili, narazili oba dobrodruzi na několik komplikací. Nejprve to bylo zpoždění s ruskými a kyrgyzskými vízy, které jim cestu o týden odložilo. Ušetřený čas věnovali úpravám na autě.

„Zbylá víza naštěstí nemáme omezena na určité dny, ale měsíce, takže to náš plán nemění. Ten týden využijeme alespoň na to, abychom v servise nechali vyměnit spojku v autě," přiblížil tehdy Richard Nemeth.

Červená felicia z roku 1997, kterou čekají nejen pouště, ale i nejvýše položená silnice na světě Pamir Highway, prošla řadou úprav. Kromě zimních pneumatik se širším vzorkem, tužších tlumičů, oplechovaného podvozku, přídavných světel a střešní zahrádky museli dobrodruzi měnit ještě proražený chladič.

„Za ten týden navíc vyměníme ještě spojku, na kterou nebyl prostor, a naučíme se natáčet a stříhat video, ať z té ‚dovolené' taky alespoň něco máme," uvedl Richard, který studuje na Vysoké škole báňské Technické univerzitě. 

Dopohůdki Mařenka neměla klid od poruch ani od zlodějů

Dva měsíce trvaly přípravy Stefana Stefanova z Kopřivnice a Richarda Nemetha z Ostravy na cestu do Střední Asie a zpátky.

„Tak jsme měli první poruchu. Sranda je, že cestou ze servisu na vrakoviště. Odpojila se nám horní hadice od chladiče, takže teplota motoru letěla tak trošku nad sto deset stupňů Celsia," informovali cestovatelé na sociální síti Facebook s tím, že hadici se jim naštěstí podařilo připojit, do chladiče dolili vodu a felicie zase šlape jako hodinky.

Další smutnou událostí je už druhé vykradení škodovky, která má zvládnout pouště i velehory. Polepené auto, které díky terénním úpravám na první pohled zaujme, zaujalo také neznámého nenechavce.

„Už podruhé se nám někdo dostal do auta, a tentokrát si odnesl rádio. Už máme od jednoho sponzora slíbené náhradní, protože bez rádia bychom na dva měsíce nejspíš nikam nejeli," řekl Deníku s úsměvem Richard Nemeth.

Složité papírování měla dvojice i kolem víz a dalších povolení.

„V souvislosti s tádžickým vízem jsme měli v plánu vyřídit i GBAO Permit, abychom mohli na nejvýše položenou silnici na světě Pamir Highway. Okolnosti tomu zatím nepřály, a letos se asi celý svět rozhodl, že prostě půjde do zbraně a budou se všichni z nudy střílet, takže Tádžikistán přestal na nějakou chvíli GBAO vydávat, ale prý jen přechodně, takže o něj budeme žádat v Dušanbe," popsal Stefan Stefanov a dodal, že tím nebylo papírování konec.

„Vyřídili jsme si taky ‚super' papír do Iránu CPD Carnetem. Je to taková kravina, která vás má donutit, že to co si do Iránu přivezete, si taky odvezete a nebudete jim tam dělat skládku, nedejbože to prodávat. Takže jsme zaplatili kauci, která by měla být kolem 150 procent ceny auta, což se v našem případě nějak nepodařilo a stálo nás to 25 tisíc korun," dodal Stefan.