VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Další finta šmejdů: falešné průzkumy

/DENÍK ZJISTIL/ Od letošního ledna, kdy vstoupila v platnost novela Zákona o ochraně spotřebitele, se už naše schránky neplní tištěnými pozvánkami na různé „výlety" s obědem zdarma a dárky.

12.8.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Novela zmíněného zákona totiž upravuje povinnosti pořadatelů předváděcích akcí. „Pozvánky na takovou akci totiž musí kromě jasného určení, kdy a kde se akce koná, obsahovat také údaje o pořadateli akce a o tom, jaké výrobky nebo služby na ní budou nabízeny. A to se pořadatelům nelíbí," vysvětlila Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. Podle ní to ale ani zdaleka neznamená, že by se „předváděčky" pro seniory podařilo v České republice vymýtit.

Šmejdi mají nové finty

Prodejci ale podle Marcely Reichelové zdaleka „nesložili zbraně", jen změnili taktiku a vymýšlejí nové způsoby, jak seniory na předváděcí akce dostat.

„Jsou při tom opět velmi vynalézaví a nebojí se zneužít jména některé renomované společnosti. Před časem varoval své klienty například mobilní operátor O2, jehož jménem podvodní prodejci spotřebitelům slibovali dva tisíce korun jako odměnu za dlouhodobé používání pevné linky. Peníze si klient ovšem musel přijít vyzvednout na předváděcí akci," jmenovala příklad další finty šmejdů šéfka sdružení s tím, že s nástupem novely poradny obránců spotřebitelů v našem kraji nezaznamenaly výraznější pokles počtu poškozených.

„Průzkumy" před obchoďáky

V poradnách zato přibylo spotřebitelů, kteří se stali oběťmi falešných „průzkumů" před obchodními domy. „Scénář je přibližně následující: solidně oblečený člověk osloví na parkovišti seniora s tím, že je zaměstnancem dané prodejny a provádí průzkum spokojenosti zákazníků s nabídkou, službami, kvalitou a podobně. Za účast v krátké anketě přislíbí zapojení do soutěže o hodnotné ceny, stačí jen odpovědět na pár otázek a uvést telefonní číslo pro případ výhry. Senior pak opravdu ,vyhraje'. Pro ,výhru' si ale musí přijet na předem smluvené místo, kde však na něj čeká nemilé překvapení aniž by chtěl, ocitá se na předváděcí akci, kde je často vystaven nepřiměřenému nátlaku prodejců a nekalými praktikami je i nucen ke koupi předraženého zboží. Získání zaplacených finančních prostředků zpět pak bývá v praxi velice obtížné," popsala podobu nové finty šmejdů Marcela Reichelová.

Popsané případy byli obráncům spotřebitelů hlásit lidé nejen z Ostravy, ale také například z Nového Jičína.

Rada? Buďte obezřetní

Sdružení proto lidem doporučuje, aby se v případě, že mají jakoukoliv pochybnost, zda osoba provádějící průzkum je skutečně zaměstnancem firmy, jak tvrdí, obrátili přímo na zaměstnance či vedení provozovny například v informačním koutku. „Zejména starším spoluobčanům pak doporučujeme, aby se v prostorách před nákupními středisky s cizími osobami raději nezastavovali a nenechali se vtáhnout do debaty. Jsou to totiž ideální místa nejen pro tento typ podvodu, ale také pro kapesní zloděje, falešné sbírky a další," dodala Marcela Reichelová.

Autor: Břetislav Lapisz

12.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Ilustrační foto.

Železniční přejezd ve Frýdku pod estakádou bude uzavřen

Na Gracii se vrací Marianne Vos

Orlová – Ve čtvrtek startuje další ročník cyklistické Gracie Orlová.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Tečkování kol museli přesunout do biografu

Paskov Jarní značení jízdních kol připravili v Paskově už potřetí. Radnice ve spolupráci s Městskou policií Frýdek-Místek tak lidem nabídla možnost, aby si nechali svá kola zdarma označit takzvaným syntetickým DNA kódem, což v případě krádeže usnadňuje identifikaci.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies