Osmasedmdesátiletý Antonín Oliva z Ostravy je těžký kardiak a navíc je už pátý rok upoután na invalidní vozík. Je tak zcela odkázán na pomoc druhých, pokud chce navštívit lékaře.

„Měl jsem objednanou sanitku na odvoz k vyšetření do městské nemocnice na sedm ráno. Sanitka přijela o hodinu později. Než jsem se k lékaři dostal, byla už plná čekárna a já přišel na řadu až v jedenáct hodin," líčí svůj zážitek s opožděným příjezdem sanitky, který podle jeho slov rozhodně není ojedinělý.

Tříhodinovým čekáním na ošetření však jeho martýrium neskončilo. „V ordinaci jsem byl tak deset minut. Pak jsem se vrátil zpět do čekárny a čekal na odvoz domů. Když už bylo půl třetí a já jsem pořád čekal, nevěděl jsem, co mám dělat. Bolelo mě celé tělo. Kdo to nezažil, neumí si představit, co to je, sedět od sedmi do tří hodin na vozíku," pokračuje. Domů jej nakonec sanitka odvezla. Ale až kolem patnácté hodiny. S nostalgií vzpomíná na soukromého dopravce, který jej přepravoval dříve a během patnácti minut od zavolání pro něj přijel. „Moje zdravotní pojišťovna s ním ale neuzavřela smlouvu," posteskl si.

Na plánované vyšetření včas

Jak se Deník informoval, v městské nemocnici přijímá a koordinuje požadavky od pacientů a zdravotnického personálu operační středisko Lékařské pohotovostní služby. „Při přijímání požadavků se automaticky zaznamenává čas a hovor. Ten se nahrává a monitoruje. Pokud si pacient objedná sanitku k ošetření na určitou hodinu, je to respektováno. V případě, že se nedodrží požadovaný čas, dispečerka telefonicky informuje pacienta. Pokud se jedná o plánované speciální vyšetření nebo vyšetření v odborné ambulanci, například na CT, je pacient vždy přivezen přesně na čas," tvrdí Vladimíra Lašová z Městské nemocnice Ostrava.

Jak doplnila, zdejší dopravní zdravotní služba přepravuje denně na dvě stovky pacientů. Jako jedno z mála zařízení také vozíčkáře. „Při počtu 220 přepravených denně se s velkou pravděpodobností najde jeden nespokojený pacient," připouští Vladimíra Lašová s tím, že ale neexistuje žádná vyhláška, která by upravovala, dokdy musí být pacient k vyšetření či zpět převezen.

Čekání nesmí ohrozit

To ostatně potvrzuje také Luboš Olejár, prezident Svazu pacientů České republiky. „Není takový předpis. Je to na ošetřujícím lékaři, na kdy odvoz zajistí. Nemělo by ale dojít k ohrožení zdraví nebo psychickému strádání," říká Olejár. Radí pacientům nenechat se odbýt a naopak domáhat se toho, aby na odvoz nečekali dlouhé hodiny. V opačném případě a zejména, pokud se podobná situace opakuje častěji doporučuje obrátit se na revizního lékaře své zdravotní pojišťovny s požadavkem, aby mu přepravu k lékaři a zpět s přiměřeným čekáním zajistili.