VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jakub Unucka: Celý kraj bude pokrytý bezplatným bezdrátovým signálem

/ROZHOVOR/ „Celý kraj bude pokrytý bezplatným bezdrátovým signálem," říká v rozhovoru pro Deník náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka (ODS).

11.2.2017
SDÍLEJ:

Jakub Unucka.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Moravskoslezský kraj přichází s koncepcí tzv. chytrého regionu. A není na to sám, spolupracovat bude s VŠB Technickou univerzitou Ostrava a městy Ostravou a Třincem.

Co říkáte na to, že by celý kraj byl pokrytý bezplatným bezdrátovým signálem? Anketu Deníku najdete na této stránce pod článkem.

„Nechci spolupracovat exkluzivně s konkrétní firmou nebo přebírat hotová zahraniční řešení," říká Jakub Unucka a vysvětluje, co si lidé pod lehce záhadným slovním spojením „chytrý region" mohou představit.

Jak dalece už máte uchopenou představu o podobě „chytrého regionu"?

Jdeme na to jinak než ostatní. Mnoho měst a regionů mluví o tom, jak jsou chytrá, ale je to jenom na papíře. My budeme „smart" opravdu. A začneme od nejjednodušších věcí. Smart je pro nás vše, co šetří lidem čas a peníze za použití moderních technologií.

Přečtěte si také: Setkání s hejtmanem v Ostravě aneb Kraj směřuje k chytrému regionu

Co si pod tím lidé mohou představit v praxi?

Lidé ztrácejí čas třeba tím, že zdlouhavě hledají místo k zaparkování. Různými čidly je dnes možné zjistit, kde jsou volná místa a tato data zobrazit v mobilní aplikaci. Třeba když majitelé parkovacích stání během dne odjedou do práce, můžeme popřemýšlet i nad tím, zda by je v tu dobu nemohli využívat ostatní. V centrech měst totiž tisíce dalších míst zkrátka nevytvoříme a aut bude jen přibývat. V dopravě bych ještě zmínil tři priority. Chci také dynamické řízení semaforů na základě dat z ostravského superpočítače a elektronickými tabulemi vybavenou každou zastávku. A jízdní řád autobusů se musí přizpůsobit lidem, ne naopak. Mimo to chceme, aby v každé z 1221 krajských budov byla nabíječka na elektroauta a elektrokola, ať můžeme jezdit chytře bez emisí.

Co další využití mimo dopravu?

Všechny tyto budovy chceme propojit optickými kabely pro vysokorychlostní internet. Nejen pro videokonference úředníků, ale i lékařů, aby operatéři mohli online konzultovat svůj postup nebo případný problém se specialistou v jiném městě.

A co dostupnost bezdrátové sítě?

Mobilní operátoři jsou svými cenami největší brzdou rozvoje používání chytrých technologií u nás. Proto chceme pokrýt celý kraj bezplatným bezdrátovým signálem. Lidem bude k dispozici jednotná bezplatná wifi síť, která pokryje všechny vlaky, autobusy a veřejné budovy. Pro internet věcí bude kraj pokrytý jinou bezdrátovou sítí. Na ni se budou připojovat různá čidla, od senzorů v domácnosti až po čidla, která budou měřit třeba teplotu vozovky a dají signál cestářům, aby ji vyjeli posypat. Jde nám také o veřejná data.

Ostrava 2020: MHD bude bez dieselových autobusů

Kdo by je měl zveřejňovat?

Každý, kdo si sáhne na veřejné peníze. Kdo bere příspěvek například na údržbu běžeckých tratí, dodá data z GPS, kdy rolby vyjely a kolik toho upravily. A bude záležet na firmách, zda tato data využijí pro nové aplikace.

Vraťme se ještě k těm výhodám pro lidi…

Chceme také větší elektronizaci státní správy. Kdo komunikuje s úřadem, ať to může dělat přes počítač nebo z mobilu. Základem je zavést elektronické občanky, které už má většina zemí v Evropě. Snad to vláda udělá co nejrychleji. Potom bude možné se i v krajských nemocnicích elektronicky objednat na konkrétní čas, jak je tomu všude ve světě.

Kdy se lidé těchto chytrých řešení dočkají v praxi a kolik by to kraj mohlo stát?

V březnu vypíšeme soutěž o nejlepší smart řešení v pěti oblastech. Přihlásit se může kdokoliv z kraje a vítězům zaplatíme realizaci pilotního projektu do výše půl milionu korun. Podmínkou je, aby řešení bylo hotovo do konce tohoto roku, kdy každý občan kraje bude vědět, co je chytrý region.

K TÉMATU: Projekt tzv. „chytrých měst" na nižší úrovni má také zástup odpůrců. Ti tvrdí, že koncept, pevně uchopený v rukou hnutí ANO, se stal jen nástrojem k utopení co největšího finančního objemu, mnohdy ne zcela etickou cestou. Tématu se na přelomu roku opakovaně věnoval také portál zákulisní politiky neovlivni.cz. 

Mohlo by vás zajímat: Projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe nesměli zkoumat ekologové

„Legenda" socialistických prodejen opět v prodeji. Ostravský kahan je zpět!

Nové ostravské tramvaje od Stadleru budou mít štíhlejší design. Líbí se vám?

Bedřiška, vlastní svět na okraji společnosti

Hrušov: Vzpomínky jsou mnohdy lepší než dnešní smutná realita!



Autor: Petr Jiříček

Co říkáte na to, že by celý kraj byl pokrytý bezplatným bezdrátovým signálem?

Je to super nápad, věřím, že to vyjde.

67 %

Líbilo by se mi to, ale mám pochybnosti.

21 %

Nelíbilo by se mi to, jsem proti tomu.

8 %

Nevím, nemyslím si nic, nechám se překvapit.

4 %

Hlasovalo: 205

Anketa byla ukončena

11.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kdysi proslulý Hotel Vlčina ve Frenštátě pod Radhoštěm již léta chátrá. Nyní svitla naděje, že by se z něj mohlo stát opět vyhledávané místo.

Hotel Vlčina ve Frenštátě pod Radhoštěm: skončí chátrání?

Ilustrační foto.

Užili si dovolenou i festivaly. Teď už krajští lídři vyhlížejí volby

Plánovaná silnice u Nebor čelí dalším problémům

Už na podzim by se řidiči měli projet po novém obchvatu Třince. Přípravy navazujícího úseku z městské části Nebory do Třanovic se však zadrhly.  

Stát přispěje lidem v Dolní Lomné na domovní čistírny odpadních vod

Dolní Lomná O dotace na domovní čistírny odpadních vod v obcích, které rozdá Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí, je velký zájem. Vyčleněné peníze byly vyčerpány čtyři měsíce před stanoveným termínem.

Auto narazilo do mostního zábradlí, spolujezdkyně utrpěla vážná zranění

Vážné následky měla včerejší dopravní nehoda, která se stala poblíž Morávky. Auto tam narazilo do zábradlí mostu.

Tříčlenné týmy si to rozdají v nošení bečky piva

Mosty u Jablunkova – Rok se s rokem sešel a je tu opět akce s názvem Karpatský šerpa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení