Jsem motoristický bůh, kterému většina řidičů nesahá ani po ráfky kol. Z předpisů si těžkou hlavu nedělám. Jsou určeny těm méně schopným. Běžně je porušuji, vše mám ale pod kontrolou a není situace, kterou bych nezvládl. Tyto i další nabubřelé myšlenky se honí hlavou mnoha moravskoslezských motoristů.

Ukázal to exkluzivní průzkum Direct pojišťovny, ze kterého vyplynulo, že se řidiči v našem kraji považují za nejlepší v České republice. Zároveň ale vyšlo najevo, že pravidla silničního provozu porušují častěji než jejich kolegové v jiných regionech republiky.

Přestupky? No a co

Občasné přestupky přiznává sedmasedmdesát procent řidičů z našeho regionu, zatímco celostátní průměr činí třiasedmdesát procent. Nedodržují rychlost, telefonují a berou také menší ohled na chodce na přechodu. Jak uvedl zástupce pojišťovny Daniel Krištof, za velmi dobrého či nadprůměrného řidiče se označilo šestapadesát procent dotázaných, což je o čtyři procenta více, než kolik činí průměr. „Řidiči jsou na jedné straně sebevědomí a označují se za nadprůměrné či velmi dobré řidiče, ale zároveň přiznávají nezodpovědnost za volantem a porušování pravidel silničního provozu,“ shrnul Krištof celorepublikové výsledky. Průzkum podle něj přinesl i další zajímavé informace. „Překvapením pro nás je, že dle našeho výzkumu se přestupků dopouští stejné procento mužů i žen,“ dodal.

Mladí hazardéři

Co se týká Moravskoslezského kraje, z předpisů si těžkou hlavu nedělají zejména mladí řidiči do dvaceti let. Celých pětaosmdesát procent z nich se přiznalo, že pravidla porušuje. Motoristé nejčastěji nedodržují rychlost.

Jezdím jako Bůh, myslí si o sobě většina řidičů v kraji

V České republice jezdí rychleji osmasedmdesát procent lidí, v Moravskoslezském kraji dokonce třiaosmdesát procent. Ještě větší rozdíl je u dalších přestupků. Zatímco v rámci České republiky nedává přednost chodcům sedmnáct procent dotázaných, v moravskoslezském regionu to bylo o jedenáct procent více. U telefonování za jízdy bez hands-free je rozdíl dokonce čtrnáctiprocentní.

Ohrožení

V průzkumu zazněly i dotazy týkající se pocitu ohrožení. „Řidiče nejvíce ohrožují nebezpečné předjíždění, nadměrná rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozy,“ doplnil Krištof s tím, že největším problémem je agrese na silnicích. „Agresivní chování na silnicích je velký problém. Dvě třetiny respondentů potvrdily, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ řekl Krištof, podle kterého výzkum ukázal, že situaci by mohly zlepšit větší počet policistů na silnicích, častější kontroly a také ukládání pokut podle výše příjmů.

„S opatřením, které nedávno představilo ministerstvo dopravy, by podle výsledků průzkumu souhlasilo dvaapadesát procent oslovených. Proti se staví jen třetina respondentů. Nový systém stanovování pokut by přitom uvítali častěji muži,“ uzavřel Krištof.

K TÉMATU

Z průzkumu vyplynulo, že klasickým pirátem silnic, ze kterého mají ostatní strach, je muž z Prahy ve věku 21 až třicet let, svobodný, bezdětný, s příjmem nad čtyřicet tisíc korun měsíčně. Co se týká aut, piráti nejčastěji usedají do vozů BMW (37 procent) a Audi (22 procent). U pirátských barev vozidel převládá černá (75 procent).

Naopak zodpovědným motoristou je podle průzkumu žena z jižní Moravy ve věku mezi 36 a 45 lety, sedící ve stříbrném automobilu Škoda. Je vdaná, má dvě děti a příjem do pětadvaceti tisíc korun měsíčně.