VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ODISka dosáhla (svého) vrcholu

Kdysi inovativní karta, kterou dnes zná téměř každý. Regionální ODISku vlastní už čtvrt milionu lidí. Bez ní si cestování veřejnou dopravou mnozí z nich už nedokážou představit. K čemu měla původně ještě sloužit?

4.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Lukáš Kaboň

Regionální karta usnadňující cestování veřejnou dopravou se vydává už od února 2011, a to momentálně celkem devíti dopravci. Vedle pořizování jízdenek za výhodnější cenu a využívání karty coby elektronické peněženky na ni lze také nahrát dlouhodobé kupony.

I proto ji dnes má už přibližně 248 tisíc lidí. Řada z nich cíleně, někteří jen proto, že se na přelomu roku stala jediným nositelem dlouhodobých jízdenek. „Takzvaný povinný přechod na ODISky probíhal postupně ve čtyřech etapách, nejprve pro studenty od 15 do 26 let, potom pro všechny 180- a 365denní jízdenky, dále pro žáky od šesti do 15 let a nakonec pro ostatní cestující. I proto jejich pořizování stoupalo víceméně průběžně," míní jednatel společnosti Koordinátor ODIS (KODIS) Aleš Stejskal.

S ODISKOU DO VLAKU

Ačkoliv se ODISka s výše uvedenými funkcemi využívá především v regionální autobusové dopravě (na 99 procentech linek meziměstských autobusů a MHD), v omezené míře ji podporují také železniční dopravci. Zatím většinou jen jako dlouhodobou jízdenku, avšak v úseku Český Těšín Mosty u Jablunkova i jako elektronickou peněženku. „Prozatím je tomu pouze na této trase, ale od prosince tohoto roku by měla ODISka kompletně fungovat i na železnici," nastiňuje Stejskal. I proto neváhá říct, že karta dosáhla systémového vrcholu.

Nejčastějším vydavatelem ODISek je Dopravní podnik Ostrava (DPO), který jich prodal už téměř 150 tisíc. „Nejvíce karet si lidé pořídili na přelomu loňského a letošního roku," potvrdil mluvčí DPO Miroslav Albrecht vliv řízeného přechodu na elektronické kupony. Zatímco během prvních tří let existence ODISky vydal DPO asi pět tisíc karet, v roce 2014 už to bylo třicet tisíc a v posledních dvou letech vždy více než padesát tisíc kusů.

BANKOVNÍ KARTY VYHRÁLY

Původně však nemělo zůstat u jejího využití jen v dopravě, plány byly mnohem smělejší. „ODISkou se mělo platit například v zoo, na bazénech a dalších podobných místech, ovšem původní záměry vzaly za své s tím, jak se začaly rozvíjet platby bezkontaktními bankovními kartami," přibližuje Aleš Stejskal nerealizované plány.

Bezkontaktní platební karty, kterých je u nás víc než obyvatel, se staly natolik oblíbené, že naopak jimi se platí také v MHD. Prozatím ostravské, do konce roku 2018 v celém kraji. „Aktuálně však ve spolupráci se statutárním městem Ostravou připravujeme tarifní model parkovacích poplatků spojených s jízdným ve veřejné dopravě tak, aby platba ODISkou byla zvýhodněna," doplňuje Stejskal.

ROZVOJ E-SHOPU

Podle Miroslava Albrechta je tak dnes největším přínosem ODISky možnost nákupu kuponů a správa celé karty a jejích operací z pohodlí domova přes e-shop. „Mezi přínosy patří i zabezpečení kuponů proti krádeži, kdy je zablokován a vystaven nový. Zdokonalovat lze ale vše, a to i tento systém," říká mluvčí DPO.

A tak zatímco e-shop teď KODIS provozuje vedle DPO už jen u ČSAD Vsetín a Arriva Morava, do konce roku by měli přibýt až dva další dopravci a do konce roku 2018 to podle Aleše Stejskala budou umět úplně všichni.

Kteří dopravci ODISku akceptují? Dopravní podnik Ostrava
Městský dopravní podnik Opava
3 ČSAD (Havířov, Karviná, Frýdek-Místek)
ČSAD Vsetín
Arriva Morava
TQM
Osoblažská dopravní společnost
České dráhy
GW Train Regio

Autor: Petr Jiříček

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AN 124 Ruslan nad Havířovem.
9

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Ilustrační foto.

Oprava horkovodu dočasně zruší autobusové zastávky v Místku

Nový volnočasový areál by měl sloužit všem generacím

U řeky Ostravice ve Frýdku-Místku by mohl přibýt areál pro volnočasové aktivity. Magistrát počítá s tím, že by měl vyrůst v ulici 28. října poblíž restaurace Golf.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Na Severce budou mít lanovou dráhu

Dolní Lomná - Pokud všechno vyjde, bude Ski areál Severka prvním v Těšínských Beskydech (nepočítáme-li Javorový), kde budou mít lanovou dráhu. O její vybudování majitel usiluje už několik let. Zdá se, že by se stavba konečně mohla pohnout kupředu.

Při Beskydských rekordech se štafetově pila limonáda

Pokus o další zápis Frýdku-Místku do České knihy rekordů se vydařil. Návštěvníci frýdeckého náměstí se při sobotních Beskydských rekordech, které byly spojeny s gastrofestivalem, zapojili do štafetového pití limonády Koňakola od pivovaru Koníček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení