A pokud už jejich uživatelé musí sesednout, snaží se nespouštět oči ze svých dopravních prostředků. „Z pohledu toho, kolik jezdí po Ostravě lidí na kole, těch stojanů tak málo není. Někde samozřejmě třeba u Asa v centru však chybí,“ říká Filip Kamidra, zakladatel spolku Ostravou na kole (www.ostravounakole.cz). Bicyklů má více a podle toho je i odstavuje, případně neodstavuje. „Staré retro kolo zamykám na ulici a ta nová brávám do i obchodů. Klidně do nákupního vozíku, když není jiné řešení,“ popisuje s tím, že podobných cyklistů zná více.

Taktéž pro Michala Baču představují větší problém obavy, že o bicykl přijde. „Kolo se v Ostravě zaparkovat dá, ale člověk se nezbaví pocitu, že mu může být ukradeno. Lidé se je bojí nechávat před obchody, ať u stojanu či u sloupu. Když sedí v restauraci, mívají je na dohled,“ tvrdí.

Za fajn stojany pak jezdci a jezdkyně ze spolku Ostravou na kole považují obrácená písmena U (jsou mj. u polikliniky v Hrabůvce, v Poštovní ulici v centru, u sportoviště na Dubině, na cyklostezkách v Hošťálkovicích a Třebovicích…). „Kola se o ně dají opřít ve dvou bodech, nehrozí, že by je sfoukl vítr,“ vysvětlují.

O málo lépe na tom jsou podle slov Jiřího Waldhausera ze spolku Bokolobka (www.bokolobka.cz) koloběžkáři: „Zákaz vstupování do budov s těmito jízdními prostředky není řešen tak striktně jako u kol. Stojanů bychom pochopitelně uvítali víc například u různých institucí a také na náměstích, kde často jezdíme. Málokdo si dovolí mít na veřejnosti „kolobku“ odstavenou jen tak.“

Přípravy areálu na hudební festival Colours of Ostrava 2017 v Dolní Oblasti Vítkovice.
Počasí na Colours? Teplo a bouřky hrozící každým dnem!

Waldhauserova manželka Šárka v této souvislosti zmiňuje boxy k parkování jednostopých (nemotorových) dopravních prostředků v Hradci Králové či Pardubicích. „Jsou tam doslova řady kol. To tady v Ostravě bohužel není. Ideální by byly alespoň u supermarketů a nádraží,“ míní.

Ostravský cyklokoordinátor Martin Krejčí upozorňuje, že ještě letos se má rozeběhnout pilotní projekt na zřízení krytých úschoven. „Ta první má být umístěna v Mariánských Horách v blízkosti zastávky MHD Sídliště Fifejdy. Jiná vhodná lokalita je vytipována u nádraží Svinov,“ upřesňuje. Zkušenosti s takovou úschovnou mají studenti a personál Stavební fakulty VŠB-TUO v Porubě.

I podle názoru cyklokoordinátora jsou ve městě nevhodné stojany. „Typy aretující pouze jedno kolo můžeme najít u hlavního nádraží či v pěší zóně. Opravdu mohou poškodit výplety či konstrukci u kol,“ podotýká Krejčí. Za dobré považuje také konstrukci obráceného U objevující se v ostravských ulicích stále častěji. „Umísťují je rovněž soukromé subjekty i instituce. Jejich instalaci doporučuji při prodeji pozemků investorům. Z vlastní iniciativy developera se tak stalo na Nové Karolině,“ dodává Krejčí.

A na cyklisty i koloběžkáře myslí také pořadatelé festivalu Colours of Ostrava, který začíná už zítra: „Po celou dobu je k dispozici úschovna s kolárnou přímo před vstupem do areálu v objektu Dolu Hlubina.“ Za tuto službu, dostupnou už od dopoledních hodin až do časného rána, se vybírá padesátikoruna.

Velké obvody a cyklisté

Moravská Ostrava a Přívoz se snaží budovat v rámci investičních akcí stojany pro kola zejména v centru, kde je zvýšený pohyb lidí. „Vycházíme vstříc i žádostem provozoven či podniků na umístění stojanů na našich pozemcích,“ uvádí Barborá Kopcová z radnice centrálního obvodu. Poruba umožňuje parkovat kola u Albertu na osmém obvodě, na náměstí Družby, Hlavní třídě i u zdejší radnice. Ostrava-Jih naopak nabízí cyklistům, koloběžkářům, ale i lidem na invalidním vozíčku či rodinám s kočárky možnost dofouknutí kol u dvou cyklopump. „První je v Zábřehu na kraji Bělského lesa, další u podchodu mezi Hrabůvkou a Hrabovou,“ líčí Martina Gavendová z úřadu Jihu. 

Nejprve se stížností (doplněním kalhotek) a následně i se zahájením správního řízení (doplněním textu) se majitel striptýzového klubu vypořádal po svém.
Sankce i poetismus: „akce kalhotky“ pokračuje