VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 80 lety začala z prvního letiště u Ostravy startovat letadla

Již v roce 1925 sepsali ostravští inženýři vizi o vzdušném spojení průmyslového města s Evropou.

3.10.2015
SDÍLEJ:

Po první světové válce bylo otevřeno letiště v Přívoze. Startovací dráha vedla souběžně s dnešní ulicí Slovenskou.Foto: Deník/Boleslav Navrátil

Pokud jde o mošnovské letiště, nastává letos jedinečný zvrat; o jeho koupi projevila zájem silná finanční skupina z Číny. Krajský úřad v Ostravě takový prodej podporuje. A není divu, po dostavění vlakového spojení Studénka Mošnov měl letos dosáhnout počet přepravených osob dvou milionů. Zatím se provoz k tomuto číslu ani zdaleka nepřiblížil.

Právě před devadesáti lety vydal Spolek československých inženýrů v Moravské Ostravě přehled o stavu letectví na Ostravsku. Konstatoval, že se chystá založení župního střediska Masarykovy letecké ligy (MLL). Vznikla o rok později. „Není zde leteckého pluku, dílen ani letecké školy, ani leteckého průmyslu," konstatovali inženýři. Zásluhou divizního generála J. Hanáka došlo k vybudování letiště v Dolním Benešově u Opavy. V roce 1935 byl v Ostravě založen aeroklub.

Mezinárodní letiště

Ostravský aeroklub využil vítkovické průmyslovky k vyškolení nových pilotů na větroních, o tuto akci mělo zájem i ministerstvo národní obrany, kurzy finančně podporoval stát, vyučovalo se třikrát týdně, absolventa to přišlo na třicet korun.

Praktický kurz motorového létání byl dražší, stál 250 korun. Zvlášť nadaní adepti měli finanční úlevu. U motorového létání byli vyučujícími zkušení vojenští piloti-instruktoři.

Již od roku 1935 se z Dolního Benešova létalo do Lipska, Frankfurtu, Rotterdamu, Amsterodamu, Londýna, Berlína, Kodaně, Bruselu, Paříže, Vídně a také do Karlových Varů. Využívána byla třímotorová dopravní letadla Caproni, dále Fokker F-VII. Cena letenky z Ostravy do Hradce Králové činila 70 korun, do Prahy 160 korun.

Od července do září 1935 využilo leteckého spojení pět set cestujících, přepraveno bylo také zhruba tři tisíce kilogramů nákladu.

Leteckou dopravu v regionu financovala částečně města Ostrava, Opava a Hradec Králové.

Peníze na hangáry

Ministerstvo obrany podporovalo ostravský aeroklub ve vybudování letiště v Hrabůvce. Zapůjčilo velký plátěný stan k parkování dvou jednomotorových letadel, než bude postaven nový hangár.

Vítkovické železárny měly již za první republiky ve svém parku moderní dopravní letadla. Na snímku je britský stroj Airspeed Envoy AS 6E pro dvanáct pasažérů.

Úpravy letiště financovaly významné ostravské firmy, zvláště aktivní byl ředitel Vítkovických železáren Oskar Federer, zakládající člen aeroklubu. Tato ocelářská firma vlastnila v té době vůbec nejmodernější dopravní letadlo v regionu. Aeroklub, jehož členové ve svém volném čase upravovali přistávací plochu, získal zhruba sto tisíc korun z různých darů a příspěvků od soukromníků, firem, města i státu, určené především na hangáry a technické zázemí, aby letiště v Hrabůvce mohlo zahájit provoz již v červnu 1935.

Když pak v lednu 1936 přijela komise ministerstva veřejných prací, národní obrany a samosprávných úřadů, aby si plochu v Hrabůvce prohlédla, byla věc hotová: Letiště bude.

Heliport

Hrabůvka byla jen krokem k vybudování velkého letiště v Mošnově. Již v padesátých letech minulého století chtěli socialističtí plánovači vytvořit z Mošnova mezinárodní letecký uzel. Pod hulváckým kopcem měl vyrůst heliport pro vrtulníky, které by pendlovaly mezi Mošnovem a Ostravou. Tramvaje by pak rozvážely cestující do jednotlivých gigantických sídlišť. Je zajímavé, že se dnes o vrtulníkovém spojení Mošnova s Ostravou vůbec nehovoří, ačkoliv mnozí lidé si myslí, že by to bylo ideální řešení.

Snaha o to, aby u Ostravy vznikl frekventovaný mezinárodní letecký uzel, je sice mnohem dál než v roce 1936, ale ke spokojenosti to má zatím daleko. Proto se s velkým zájmem čeká na to, s jakou představou o mošnovském letišti přijdou čínští investoři. Situace je tady rozhodně složitější než nedávné čínské převzetí fotbalové Slvie, které spočívalo v zaplacení jejích dluhů a v poskytnutí velké finanční injekce.

Autor: Boleslav Navrátil

3.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Následky nehody ve Frýdlantě nad Ostravicí.
3

Ve Frýdlantu se ráno srazilo auto s býkem

Ilustrační foto

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Železniční přejezd ve Frýdku pod estakádou bude uzavřen

Správa železniční dopravní cesty chystá ve čtvrtek stavební úpravy na přejezdu pod estakádou ve Frýdku-Místku u obchodního centra Frýda.

Chyběla jim klubovna, tak si ji skauti v obci postavili

Radost z nové klubovny mají skauti ze střediska Petra Bezruče Frýdek-Místek, kteří žijí ve Sviadnově. Především jim bude sloužit zázemí nové dřevostavby, na jejíž výstavbě se mnozí skauti sami podíleli.

Na Gracii se vrací Marianne Vos

Orlová – Ve čtvrtek startuje další ročník cyklistické Gracie Orlová.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies