VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spojí obě části Těšína opět po 100 letech tramvaj?

Českou a polskou část Těšína, které v minulosti tvořily jedno město, by mohla v budoucnu znovu propojit tramvajová linka. Projekt, který by po téměř 100 letech vrátil do zdejších ulic tramvajovou dopravu, společně připravila příhraniční partnerská města Český Těšín a polský Těšín.

11.5.2017
SDÍLEJ:

Na historické fotografii z fondů muzea polského Těšína je tramvaj, která jezdila v letech 1911 1921 z náměstí po ul. Hluboká, přes most a po Hlavní třídě k vlakovému nádraží v dnešním Českém Těšíně. Foto: www.tramwaje.muzeumcieszyn.pl

Na otázku, zda je návrat společné linky do pohraničí reálný, má teď odpovědět studie spolufinancovaná z prostředků evropských fondů. Ta by měla být hotová do konce letošního září.

„Do dnešního dne se vedla taková možná amatérská, možná odborná diskuse o tom, jestli by byla tramvaj v současné době technicky i legislativně realizovatelná. Tyto otázky by teď měl zodpovědět zmíněný česko-polský projekt o možnostech obnovení tramvajového spojení," vysvětluje starosta Českého Těšína Vít Slováček.

Podle projektové manažerky Petry Górecké je cílem studie příprava mnohostranné společensko-ekonomicko-technické analýzy různých variant modelů obnovení tramvajové linky. Předpokládá se přitom, že vzkříšení této dopravy by do měst mohlo přivést hlavně turisty.

LINKU PŘIPOMÍNAJÍ PÍSNĚ I DIVADLO

Dobový snímek z provozu tramvají v Těšínech.

Na trase dlouhé necelé dva kilometry jezdily tramvaje Těšínem v letech 1911 až 1921, kdy město rozdělila státní hranice, a důkladné kontroly na hraničním mostě znemožňovaly plynulý provoz.

Podle mluvčí Českého Těšína Doroty Havlíkové vznikla první myšlenka na obnovu společné dráhy už po roce 1989 a prvních reálných obrysů nabrala po vstupu do Schengenského prostoru, kdy zmizely pasové kontroly na hranicích. S ohledem na řadu byrokratických složitostí či na nutnost vyřešit bezbariérovost zastávek však zůstala myšlenka u ledu.

„Je zajímavé, že dnes už nežije nikdo, kdo by těšínskou tramvají jel, přesto mají místní občané k tramvaji velký sentiment. Je to pravděpodobně i díky písním Jarka Nohavici a divadelní inscenaci Těšínské niebo - Cieszyńskie nebe, které společnou linku připomínají," říká Havlíková.

„Podstatné však je, že jsme dnes ve zcela jiné situaci než před 100 lety, kdy byla tramvaj kromě koňských povozů a několika vzácných automobilů jediným dopravním prostředkem mezi historickým centrem města dnes polského Těšína a místním vlakovým nádražím. A i když se v dnešní době život dvojměstí stále více proplétá, tramvajové spojení by bylo spíše turistickou atrakcí než nutností," dodává Havlíková s tím, že obnovená linka by unikátně spojovala nejen dvě města, ale zároveň i dva státy.

Pavla Krůčková

Autor: Redakce

Místo události:
11.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Markéta Konvičková, zpěvačka

Nejvíce mi dala zabrat Aretha Franklin, říká zpěvačka Markéta Konvičková

Ilustrační snímek.

Expozice se zavře, zámek čekají změny

Radnice ocenila nadané žáky a studenty

Nadaní žáci a studenti frýdecko-místeckých škol se sešli minulý týden ve velké jednací síni radnice, aby převzali od vedoucí odboru školství, kultury, mládeže a tělovýchovy Ilony Nowakové společně s náměstkem primátora Pavlem Machalou gratulace a upomínkové předměty.

Kraj podpoří MHD

Ačkoli o budoucnosti frýdecko-místeckého dopravního podniku ještě není jasno, město se už dohodlo s Moravskoslezským krajem na podpoře MHD.

Město otevřelo nově vybudované arboretum

Frýdek-Místek - Nová odpočinková zóna ve Frýdku plná nevšední zeleně už slouží veřejnosti. Arboretum v sousedství hospice vyrostlo na dříve nevyužité a zarostlé ploše.

Policisté řeší dva případy hodnotných krádeží

Dvěma případy krádeží se musí v posledních dnech zabývat policisté v regionu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies