VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vězeňský med Bručoun: hodně vydařená premiéra

První včelí sezonu má za sebou Věznice Heřmanice v Ostravě, která se zapojila do projektu Dobrá (v)úle. V areálu káznice letos „vyrostlo” jedenáct úlů s bezmála půl milionem včel. Stočit se podařilo šedesát kilogramů medu.

12.8.2017
SDÍLEJ:

Ředitel Věznice Heřmanice Petr Kadlec představuje med Bručoun.Foto: Deník/Pavel Sonnek

S výběrem názvu pomohl Deník, který po jarní návštěvě věznice vyhlásil anketu. Jednoznačně vyhrál Bručoun. Etiketa pak vzešla z návrhu trestanců.

Včera se Deník za heřmanické zdi vrátil. „Určitě jsme spokojeni,” zhodnotil po druhé snášce sezonu ředitel nápravného zařízení Petr Kadlec s tím, že vězeňský med budí zaslouženou pozornost. Jako dárek si jej odnesli například zástupci spolupracujících institucí nebo firem, které pomáhají se zaměstnáváním odsouzených. Bručoun potěšil také bývalé zaměstnance věznice, kteří jsou v důchodu. Pro sebe a blízké jej dostali i trestanci, kteří se na chovu včel podíleli.

ROZJEZD

„Řekněme, že to byl takový startovací ročník, kdy se kluci seznamovali se včelařstvím. Letošní rok se podle množství medu nedá hodnotit,” řekl garant projektu, zkušený včelař Josef Blahut z Ostravska.

Při projektu Dobrá (v)úle Vězeňská služba ČR spolupracuje s Českým svazem včelařů. „Všichni víme, že včelařství je důležitá společensko-prospěšná činnost ať už pro opylování rostlin včelami, pro produkci medu a dalších včelích produktů nebo pro bezprostřední spojení s přírodou. Nyní přibyla další pozitivní stránka včelařství může pomoci vězňům nejen smysluplně naplnit jejich volný čas, ale pomůže jim lépe se zapojit do života po ukončení výkonu trestu. Věřím, že projekt bude úspěšný. Že věznic, které se k němu připojí, bude rychle přibývat,“ uvedla před časem Jarmila Machová, předsedkyně Českého svazu včelařů.

V první fázi do tajů včelařství zasvětil dva odsouzené Kamila a Davida, kteří s tímto oborem neměli žádné zkušenosti. Jejich znalosti jsou nyní více než dobré, oba se navíc dále věnují studiu. S odstupem času svého rozhodnutí vydat se na včelařskou dráhu, nelitují. „Určitě jsme udělali dobře. Včelařství je hodně zajímavé. Zkušeností můžeme využít i v běžném životě. Už máme určité plány,” řekl Deníku Kamil.

Zpočátku se stávali terčem různých vtípků a poznámek, později si však získali respekt. A když vešlo ve známost, že se do chování včel mohou zapojit i další vězni, byl o volná místa velký zájem. Nechyběly ani žádosti o protekci.

Nyní se o včely starají čtyři odsouzení, další by v budoucnu ještě mohli přibýt. A práce budou mít více než dost po celý rok. Stočením medu totiž starání se o včely nekončí. I na podzim a v zimě je co dělat. „Je to období oprav, příprav a plánování. A taky období studia,” nastínil průběh dalších měsíců Josef Blahut.

Kolik medu se podaří stočit v příštím roce, si Josef Blahut netroufl odhadnout. Záleží na řadě faktorů. Například letos docházelo ke kuriózním situacím, kdy na relativně malém území měli včelaři naprosto rozdílné výsledky. Někdo stočil medu stejně jako vloni, jiný vyšel zcela naprázdno. U heřmanických včel se dá očekávat větší jarní aktivita. „Ten biotop je spíše jarní. Jaro by tak mělo být silnější,” uzavřel Josef Blahut.

Autor: Jaroslav Perdoch

12.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Lepší autobusy i služby? Dopravu čekají změny

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Oprava horkovodu dočasně zruší autobusové zastávky v Místku

Práce na výměně horkovodního potrubí společnosti v lokalitě ulic Vrchlického a ČSA v Místku opět omezí autobusovou dopravu.  

Nový volnočasový areál by měl sloužit všem generacím

U řeky Ostravice ve Frýdku-Místku by mohl přibýt areál pro volnočasové aktivity. Magistrát počítá s tím, že by měl vyrůst v ulici 28. října poblíž restaurace Golf.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení