V kauze byl nejdříve stíhán jeho kamarád, toho však před lety soud osvobodil – znalci totiž vyloučili, že v době střetu mohl sedět za volantem.

Čtyřletý trest vězení zrušil Nejvyšší soud

Prvoinstanční soud pak v únoru 2007 potrestal Szkanderu. Mladíka poslal na čtyři roky za mříže a na šest let mu zakázal řídit. Trest později potvrdil i krajský soud, k němuž se obžalovaný odvolal. Jeho advokát však nakonec uspěl s dovoláním u Nejvyššího soudu – ten všechna předchozí rozhodnutí zrušil a spis vrátil k novému projednání. Stejný trest přitom Szkandera dostal i v loni, protože senát dospěl k naprosto stejnému závěru o vině. Stíhaný muž s tím nesouhlasil – a letos v lednu u krajského soudu uspěl s odvoláním.

Kraj navíc celý rozsudek zrušil. Třetí kolo hlavního líčení je téměř u konce, rozsudek zazní příští týden. „Krajský soud požadoval další znalecké zkoumání,“ uvedl státní zástupce. Ve čtvrtek redakci řekl, že přestože od nehody uplynulo pět let, akceptoval by původní rozhodnutí.

Nepoužili pásy, což jim zachránilo život

Opilý Szkandera vjel podle obžaloby 10. dubna 2004 vozem pod rozjetý osobní vlak. V autě cestoval jeho známý a tři dívky. Signalizace na přejezdu fungovala. Podle znalce jel vlak před nárazem rychlostí 62 kilometrů za hodinu a lokomotiva před sebou vozidlo šrotovala nejméně sto čtyřicet metrů. Mladíky zachránilo, že nebyli připoutáni a včas z vozu vypadli. Střet s lokomotivou nepřežily dvě mladé studentky, třetí bude mít trvalé následky. Szkandera měl v tělě nejen 1,85 promile alkoholu, ale i stopy po marihuaně.

Tvrdí, že neřídil

Dnes pětadvacetiletý muž si podle svých slov nehodu nepamatuje, vinu však odmítá. Je přesvědčen o tom, že vůz neřídil. Hrozí mu tři až deset let vězení. Žalobce ho viní z nedbalostního ublížení na zdraví, ohrožení pod vlivem návykové látky a z trestného činu poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení.

Kam dál: Tragédie v Bystřici se vrátila před soud