VYBERTE SI REGION

Telefonování za jízdy přiznává polovina řidičů

Kraj -Tuzemští řidiči zvládají při jízdě autem nejen jíst, ale i telefonovat či posílat esemesky. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu společnosti GE Money Auto.

18.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. AutomobilFoto: Deník/Adolf Horsinka

Telefonování bez handsfree přiznala v průzkumu necelá polovina (sedmačtyřicet procent) řidičů, téměř čtvrtina (čtyřiadvacet procent) pak píše a posílá při jízdě z mobilu krátké textové zprávy, přestože i to vyhláška zakazuje. Více než dvě třetiny automobilistů pak při jízdě dokážou posvačit.

„Exkluzivní průzkum GE Money Auto se uskutečnil letos v březnu na vzorku 828 respondentů z celé České republiky. Průzkum pro naši společnost provedl Ipsos Tambor,“ upřesnil Pavel Zúbek, mluvčí GE Money.

Zástupce šéfa ostravských dopravních policistů Petr Görlich na dotaz uvedl, že telefonování bez handsfree bývá poměrně častým přestupkem. „Měsíčně přistihneme zhruba stovku automobilistů. U tohoto přestupku bývá občas problém s dokazováním. Pokud řidič tvrdí, že netelefonoval, sepíše se formulář o dopravním přestupku a rozhoduje o něm správní orgán.

Část řidičů se naopak přizná, pokuta za telefonování je stanovena na tisíc korun,“ upřesnil Görlich. Navíc řidičům, kteří za jízdy telefonovali, pak při správním řízení hrozí i odebrání bodů.

Podle zkušeností zástupce šéfa ostravských dopravních policistů může být možná ještě horší pro bezpečnost jízdy než telefonování řidič-kuřák. „Pokud řidič upustí z ruky mobil, tak se relativně nic neděje, i když jeho pozornost je samozřejmě ovlivněna. Pokud mu z úst nebo popelníku vypadne vajgl nebo hořící cigareta, tak to může být horší.

Důsledkem je snížená pozornost a hrozí nebezpečí nejen jemu, ale i dalším motoristům či chodcům. Zvláště starší řidiči často přitom používají argument ,Kouřím už dvacet roků, a ještě se mi nic nestalo'. Tím ale není řečeno, že se jim nepříjemnost nemůže přihodit někdy v budoucnu,“ varuje dopravní policista.

K TÉMATU

Děti toho v autě namluví nejvíce
Průzkum GE Money Auto také ukázal, že nejčastějšími spolujezdci tuzemských řidičů jsou partneři a partnerky (52 procent) nebo děti (26 procent). A děti jsou také podle průzkumu také nejnáročnější spolujezdci. Téměř polovina tuzemských řidičů je totiž považuje za nejupovídanější osoby v automobilu. Čtyři procenta respondentů dokonce uvedla, že za jízdy dělají se svými dětmi i úkoly do školy.

Nejoblíbenější barva vozu? Modrá
Nejoblíbenějšími barvami tuzemských aut jsou modrá (23 procent), červená (18 procent) a stříbrná (17 procent). Oproti roku 2008 roste popularita méně výrazných barev, jako jsou šedá a černá. Tři čtvrtiny aut jsou starší sedmi let.

Auto nedám z ruky
Tuzemští řidiči jsou také podle poměrně dost hákliví na to, komu svůj vůz půjčí. Třetina oslovených by auto nesvěřila tchyni, více než čtvrtina pak kamarádovi či kamarádce. Nejtolerantnější skupinou jsou v této oblasti mladí lidé ve věku osmnáct až čtyřiatřicet let. Zajímavé je, že řidiči své auto spíše půjčí dceři nebo synovi než některému z rodičů.

Autor: Břetislav Lapisz

18.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Derby rozhodlo až prodloužení, raduje se Třinec

/FOTOGALERIE/ Jubilejní 100. derby tradičních rivalů dopadlo lépe pro hokejisty Třince. Oceláři na svém ledě v utkání 26. kola extraligy porazil Vítkovice 3:2 v prodloužení. Raduje se i Zlín, který udolal Karlovy Vary fotbalovým výsledkem 1:0.

Část podniků končí. Zbytek hlásí tržby nově

Podniky na Frýdecko-Místecku mají za sebou ostrý start elektronické evidence tržeb (EET). První fáze se od včerejška týká podnikatelů v ubytovacích a stravovacích službách.

Krayzel o derby Třince a Vítkovic: Atmosféru dělají diváci, ta hráče vždy pohltí

Již 21 let svádějí v extralize hokejisté Třince a Vítkovic nesmlouvavé bitvy. Ta dnešní bude výjimečná. Na programu je totiž jubilejní sté derby těchto regionálních rivalů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies