VYBERTE SI REGION

Zásah záchranářského vrtulníku komplikovala mlha

Ostrava – Přímo ze vzduchu musela řešit potíže s přistáním posádka záchranářského vrtulníku Kryštof 05, když stroj nemohl dosednout na heliportu třinecké nemocnice.

19.7.2010
SDÍLEJ:

Nový vrtulník ostravských záchranářůFoto: DENIK/Miroslav Kucej

Záchranářský vrtulník byl volán v pondělí po patnácté hodině do nemocnice Třinec-Sosna. Posádka záchranné služby tam měla připraveného pacienta, který vyžadovat rychlý a především šetrný transport na specializované pracoviště Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě. Letecký transport je upřednostňován v případech, kdy by pacient trpěl otřesy v jedoucí sanitce.

Vrtulník byl sice před Třincem do deseti minut, ale situaci zkomplikovalo počasí. Mlha znemožnila bezpečné přistání. Pilot se proto přes dispečink domluvil na změně místa předání pacienta. Jako nejvhodnější si vybral pole u silnice v Hnojníku. Tam počkal na příjezd záchranky. I přes toto neplánované zdržení byl pacient dopraven do ostravské nemocnice ještě před 16. hodinou.

„Jednalo se o případ sedmadvacetiletého pacienta, který musel být vzhledem ke svému vážnému zdravotnímu stavu přeložen z třinecké nemocnice do Fakultní nemocnice v Ostravě. Vzhledem k nepříznivému počasí byl pacient překládán mezi Třanovicemi a Hnojníkem. O chvíli později už byl v péči ostravských lékařů,“ informoval mluvčí krajské záchranné služby Lukáš Humpl.

K podobným situacím, kdy zásah vrtulníku zmaří počasí, nedochází příliš často. Helikoptéra létá zpravidla ve výšce kolem 300 metrů nad zemí. Na Ostravsku se piloti vyhýbají oblastem, kde se mlha tvoří pravidelně nebo jsou tam znatelné teplotní rozdíly. Patří mezi ně ostravské a třinecké ocelárny. „Těmto místům se vyhýbáme nejen kvůli teplotním rozdílům a páře, které by mohly vyvolat turbulence, ale také kvůli prachu, který by mohl poškodit proudové motory. řekl už dříve Deníku Jozef Ostrolucký, pilot záchranářského vrtulníku Kryštof 05.

S ohledem na vývoj počasí, kdy v Ostravě je krásně slunečno a v místě zákroku panuje například mlha, se někdy musí let odvolat. Někdy musí vrtulník dočasně přistát v poli a počkat až se přežene bouřka.

Samotné překládání pacienta v terénu není ničím výjimečným a záchranáři s takovými situacemi počítají. Především v hornatém terénu musí záchranáři, zpravidla členové horské služby, dopravit pacienta k místu, kde vrtulník dokáže přistát. Podobné situace se však stávají i ve městech. Pacienti jsou ošetřeni v sanitce, která je převeze několik stovek metrů k vrtulníku.

Autor: Libor Běčák

19.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Automatické sněžné řetězy jsou český vynález

Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Ilustrační foto

Jablunkovští hasiči už jezdí k zásahům novým autem

Královna Beskyd patřila o víkendu extrémním vytrvalcům

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Zhruba tisíc lidí se o tomto víkendu podívalo na vrchol Lysé hory. A ne jednou!

Mráz přeje lyžařům. Na svazích leží až metr sněhu

Podmínky v beskydských lyžařských střediscích jsou zřejmě nejlepší od zahájení sezony.

Kvůli poruše potrubí netekla voda v několika budovách. Školáci měli volno

Porucha vodovodního řadu v místecké ulici 17. listopadu zastavila vodu v několika ulicích. Vodaři předpokládali, že se jim poruchu podaří odstranit během několika hodin.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies