Na seminářích, které pořádá ostravské finanční ředitelství pro veřejnost na mnoha místech Moravskoslezského a Olomouckého kraje, je jedním z nejvíce probíraných témat podávání daňového přiznání k DPH elektronicky. „Na adrese http://cds.mfcr.cz. je popsána podrobně aplikace pro elektronická podání daňové správy. Pomocí této aplikace jsou vyplnění, kontrola i odeslání vyplněného elektronického formuláře na finanční úřad jednoduché a rychlé. Systém využívá logických kontrol, sám dopočítá součtové řádky, nabízí nápovědu. U tohoto formuláře je již uplatněno nové technické řešení, které umožňuje zpracování daňového přiznání na serveru ministerstva financí,“ uvedla mluvčí ostravského finančního ředitelství Petra Homolová. Podle ní právě toto nové řešení minimalizuje technické nároky na počítač uživatele a výrazně zrychluje zpracování zadávaných údajů. „K úspěšnému vyplnění formulářů stačí uživateli základní znalosti práce s internetem. Údaje ve formuláři je přitom možno vyplňovat řádek po řádku ručním zadáváním údajů s využitím nápovědy nebo lze údaje do elektronického formuláře načíst ze souboru vytvořeného příslušným účetním softwarem, poté spustit kontrolu, odstranit případné chyby a následně elektronicky odeslat se zaručeným elektronickým podpisem. Místo poštovní doručenky či otisku razítka finančního úřadu je uživateli doručena datová zpráva, která obsahuje datum a přesný čas doručení. Doručení je zpravidla realizováno do dvou minut od odeslání elektronického podání. Zaručený elektronický podpis lze vyřídit nejlevněji na kontaktních místech České pošty. Při vyplňování elektronického daňového přiznání lidem doporučujeme, aby nezapomněli ukládat rozpracovaný formulář na lokální disk svého počítače pomocí volby v pravé části elektronického formuláře,“ upozornila Homolová.

Finanční ředitelství v Ostravě ve spolupráci s vybranými finančními úřady už tři týdny pořádá bezplatné semináře pro veřejnost k elektronické komunikaci s daňovou správou, kde mimo jiné předvádí vyplnění a odeslání elektronického formuláře. „Další semináře se uskuteční v úterý 24. února na Finančním úřadě v Šumperku, o dva dny později bude seminář na Finančním úřadě Ostrava I. K účasti na semináři je nutno se předem přihlásit na finančním úřadě. Lektoři na semináři podávají rovněž informace o možných způsobech vyřízení kvalifikovaného certifikátu fyzické osoby neboli zaručeného elektronického podpisu,“ upřesnila dále Homolová.