VYBERTE SI REGION

Demolice poškozeného mostu v Bašce začala

Baška – Demolice mostní konstrukce mostu v Bašce, který byl značně poškozen letošní povodní, byla tento týden zahájena. Výstavba nového mostu by měla začít začátkem října 2010 a předání mostu do užívání se předpokládá koncem září 2011. Celkové náklady na demolici mostu, výstavbu nového mostu a lávky pro pěší, která je již v provozu od 16. srpna jsou odhadovaný na cca 92,5 milionu korun.

31.8.2010
SDÍLEJ:

V Bašce začala demolice mostu, který byl poškozen letošními povodněmi.Foto: Deník/Tomáš Machálek

Demontáž mostu potrvá přibližně 14 dni až 3 týdny, na délku demolice mají vliv mimo jiné také klimatické podmínky. Do konce roku 2010 je předpoklad, že proběhne realizace spodní stavby (opěry a pilíř). V lednu 2011 pak bude možné zahájit montáž ocelové konstrukce.

Vedení obce Baška bylo o postupu prací informováno a účastní se kontrolních dnů stavby. Bylo také dohodnuto, že vedení obce bude své občany o postupu prací informovat. Harmonogram byl zpracováván s velkým důrazem na urychlení výstavby nového mostu a předání občanům Bašky k užívání v co nejkratším termínu.

Návrhem nové konstrukce se odstraní kritické místo, kterým je pilíř v proudnici toku. Navržená konstrukce bude respektovat stávající komunikaci i potřebnou rezervu nad hladinou stoleté vody. Místo dnešních tří pilířů v korytě bude pilíř pouze jeden, mimo hlavní proudnici řeky. Namísto dnešního mostu o čtyřech polích bude tedy postaven most stejné délky, ale pouze o dvou polích. Nový střední pilíř, stejně jako krajní mostní opěry, budou založeny na železobetonových pilotách zapuštěných hluboko do podloží, takže jejich podemletí nebude už dále hrozit. Pod mostním objektem bude vytvořen prostor a příprava pro cyklistickou stezku, která je plánována podél toku Ostravice.

Most, který se v současné době začal demolovat je čtyřpólový a byl postaven v roce 1961. Délka přemostění je 93,20 metru. Nosná konstrukce je tvořena pěticí ocelových nosníků profilu I zpražených železobetonovou deskou.

Rozvodněná Ostravice podemlela 16. května pilíř v korytě řeky tak silně, že pilíř poklesl a naklonil se. Most se v místě pilíře prohnul o 300 milimetrů. Poklesem došlo k výrazné změně namáhání mostní konstrukce, která se trvale zdeformovala. Deformace nepříznivě ovlivnila cca 80% délky mostu tak, že most je v tomto rozsahu nepoužitelný. Navíc případné zřícení pilíře může způsobit další destrukci mostu. Jelikož je most také vzhledem ke svému stáří celkově ve špatném stavu, je obnovení pilíře a provedení opravy stávajícího mostu neekonomické. Navíc by v korytě zůstal opět mostní pilíř omezující volný průtok.

Na základě statické analýzy a ekonomického posouzení se jeví jako nejvýhodnější kompletní snesení stávajícího mostu a postavení mostu nového, který bude lépe odolávat povodním

Autor: Tomáš Machálek

31.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Beskydech (i na polské straně) se rozjíždí nová lyžařská sezona

/FOTOGALERIE/ Lyžařské areály v Beskydech postupně startují o tomto víkendu novou sezonu.

Část areálu nejprve nabídnou městu

Část areálu ArcelorMittalu ve Frýdku bude na prodej jako brownfield. Vedení ocelářské společnosti jej přednostně nabídne městu Frýdek-Místek.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda blokovala ráno dálnici D48 u Hukvald

Nehoda tří aut dnes ráno zablokovala dálnici D48 ve směru z Frýdku-Místku na Nový Jičín.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies