Tyto trasy vedou klidnějšími, méně frekventovanými beskydskými oblastmi. Jsou tak pro cyklisty s handicapem bezpečnější. Pro jízdu využívají nevidomí tandemová kola.

„Jedná se o dvoukola. Nevidomí si k sobě musí vzít někoho, kdo bude řídit. Většinou si vybírají známé nebo rodinné příslušníky, protože právě pilot určuje, kam se pojede a jakou rychlostí. Zodpovídá tedy za oba. Nevidomý potom sedí za pilotem a pomáhá mu šlapat," vysvětlila předsedkyně třinecké pobočky Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých Ingeborg Klepaczová.

CYKLOTRASY OZNAČUJE SPECIÁLNÍ SYMBOL

Nevidomí si mohou vybrat ze tří tras, které vedou po česko-polském území. Každá z nich má specifické mezinárodní a Euro značení bílé oko na bílo-modrém pozadí.

Nejméně náročný okruh měří 30 kilometrů a vede z Karviné-Ráje přes Kaczyce Górne a Konczyce Wilkie v Polsku zpět do Karviné. Jedná se o trasu s velmi malým výškovým převýšením, která je vhodná zejména pro začátečníky.

Středně náročná cesta začíná v Horní Líštné, pokračuje do Kojkovic a přes Polsko zpátky do Líštné. Celková vzdálenost je 20 kilometrů.

Nejnáročnější okruhem je horská trasa měřící 26 kilometrů, která vede přes Písek, Polanku, Studeničné, Hrčavu, Jaworzynku, Údolí Czydeczky a Bukovec. Na všech cestách se nachází místa k odpočinku a venkovní mapy.

KOLO LZE I PŮJČIT

Pokud by si nevidomí nechtěli kupovat vlastní kolo, mají možnost si ho za určitých podmínek zapůjčit na pobočkách Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých.

„Zájemce o půjčení by měl být členem naší organizace. Pokud není, měl by se za něj zaručit jiný člen, který ho zná, " upřesnila Klepaczová s tím, že na třinecké pobočce byla kola dlouho nevyužívána a v případě zájmu by se nejdříve musela zavést do servisu.

NIKOL SIKOROVÁ