Fakta o MHD ve Frýdku-Místku:- v roce 2016 využilo MHD 7,2 milionu cestujících
- vydáno přes 20 tisíc čipových karet v rámci projektu MHD zdarma, což je zhruba čtvrtina obyvatel obsluhovaného území
- tržby za jízdné v roce 2016 činily 12,1 milionu korun, před zavedením MHD zdarma v roce 2010 to bylo 23,7 milionu korun
obyčejná jízdenka pro ty, kteří nevlastní čipovou kartu, stojí u řidiče 10 korun (pro děti od 6 do 15 let 5 korun)
- na financování MHD mimo Frýdek-Místek se podílí krajský úřad a dotčené obce (průměrný příspěvek jedné obce je asi 280 tisíc korun ročně)
- celkem MHD obsluhuje území o rozloze přes 202 kilometrů čtverečních

Počet cestujících od té doby stoupl o zhruba tři miliony za rok. MHD zdarma měla podle původních plánů fungovat do doby, než bude vybudován obchvat města, který je stále v nedohlednu. Postupně se do systému přidaly další obce v okolí, které na autobusy a bezplatnou dopravu svých obyvatel přispívají. V rozpočtu Frýdku-Místku pro letošní rok je na provoz MHD vyčleněno téměř 80 milionů korun. Jaká je budoucnost městské hromadné dopravy? A kdo ji bude zajišťovat?

ROZŠÍŘÍ SE MHD?

Podle náměstka primátora Karla Deutschera zůstávají poblíž Frýdku-Místku dvě významné oblasti, které dosud MHD zdarma nepokrývá. Jednou z nich je lokalita kolem Žermanické přehrady, další pak Morávka. „Kraj bude muset do budoucna tuto oblast soutěžit. Naše představa je taková, že bychom kraji rádi nabídli spolupráci. Chtěli bychom dopravní obslužnost zaintegrovat do MHD zdarma, připadá nám to logické a sejmuli bychom z kraje tu nutnost soutěžit,“ řekl náměstek při březnovém jednání frýdecko-místeckých zastupitelů. Zároveň podotkl, že by tím byla zvýšena atraktivita MHD zdarma. V případě Morávky jsou podle Deutschera jednání dál než u „Žermanicka“.

O zapojení do systému bezplatné frýdecko-místecké MHD navíc mají dlouhodobě zájem další dvě obce. Zatímco v Metylovicích už s autobusy MHD mají zkušenosti, protože tam zajíždějí o víkendu, v sousední Lhotce by šlo o novinku. O rozšíření systému městské hromadné dopravy usilují obě obce společně, mají totiž společné autobusové linky. V současné době tam zajišťuje dopravní obslužnost Moravskoslezský kraj, který musí s prodloužením linek bezplatné MHD do vesnic na Frýdlantsku dát souhlas.

Čtěte také: Dopravní podnik města už pracuje na možném převzetí MHD

V PLÁNU JE I DOPRAVNÍ PODNIK

Po vzoru dalších tuzemských měst by mohl městskou hromadnou dopravu provozovat i ve Frýdku-Místku dopravní podnik. Zastupitelé schválili koncem minulého roku založení městské společnosti Dopravní podnik Frýdek-Místek. Jednatelem se od února stal odborník na dopravu Jan Širc.

„Hlavním důvodem pro založení městského dopravního podniku bylo narušit současné monopolní postavení společnosti ČSAD Frýdek-Místek, která zajišťuje městskou hromadnou dopravu a svým způsobem určuje městu ceny a podmínky, za jakých budou autobusy po městě jezdit a přepravovat cestující,“ uvedla mluvčí magistrátu Jana Matějíková. Vzorem je dopravní podnik v Mladé Boleslavi, který v tuzemsku vznikl jako jediný po revoluci.

Jak se MHD rozšiřovala:Březen 2011 – Staré Město
Červen 2012 – Raškovice, Krásná a Hukvaldy (víkend)
Červenec 2013 – Hukvaldy (pracovní dny)
Prosinec 2013 – Baška, Janovice, Paskov, Staříč, Žabeň
Srpen 2014 – Palkovice, Kozlovice, Fryčovice, Pržno, Brušperk, Nová Bělá a o víkendu Metylovice
Prosinec 2015 – Dobrá, Nošovice

Sídlo nové městské společnosti se nachází v kombinovaném domě v ulici Malý Koloredov. V současnosti má svého jednatele a jednoho zaměstnance na pozici vedoucího provozu. Pracuje se na vyčíslení ceny, za kterou by byl dopravní podnik schopen provozovat městskou hromadnou dopravu. Takzvaná kalkulační jednice, jejímž úkolem je co nejpřesněji vypočítat budoucí náklady dopravního podniku, má být předložena na červnovém jednání zastupitelů. Ti pak rozhodnou, co bude dál. Pokud by cena nebyla až tak zajímavá, vypsala by se soutěž na nového dopravce a propočty i návrhy na vybudování zázemí zpracované dopravním podnikem by posloužily jako podklad pro nastavení kritérií veřejné soutěže na nového dopravce.


Řeší se také příprava podkladů pro výběrové řízení na pořízení vozidel. Ve hře je operativní leasing, který funguje na principu dlouhodobého pronájmu. „Vypsání výběrového řízení vidíme někdy v průběhu dubna. Výroba vozidel trvá přibližně šest měsíců od podepsání smlouvy, takže pokud chceme zahájit provoz někdy v příštím roce, musíme smlouvu podepsat ještě letos,“ řekl při posledním jednání zastupitelů Jan Širc.

Čtěte také: Třinec má 10 elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v ČR

Náklady na pořízení vozidel jsou součástí kalkulační jednice. „Pokud bychom měli v tuto chvíli převzít stávající provoz, bavíme se o 43 vozidlech. Předpokládáme, že 37 by bylo klasických a šest kloubových,“ podotkl s tím, že jezdit by měly na naftu. Autobusy mají být klimatizované, vybavené kamerovým systémem a plně nízkopodlažní. Například elektrobusy, na které s přispěním dotace v nedávné době vsadili v rámci MHD v Třinci, nejsou na pořadu dne. Už jen kvůli vysokým pořizovacím nákladům a nižšímu dojezdu, než by bylo potřeba.

Připravuje se také výběrové řízení na odbavovací systém a čipové karty. Nové jízdní řády budou veřejnosti představeny k připomínkování, a to ve dvou řízeních. Prodej čipových karet a prodlužování kuponů by mělo být převedeno do poboček Beskydského informačního centra.

Jak jezdit zdarmaJezdit zdarma autobusy frýdecko-místecké hromadné dopravy mohou všichni, kteří si koupí čipovou kartu a doloží, že nemají vůči městu dluhy. Vydání čipové karty včetně kuponu, aktivace a obalu stojí 300 korun a trvá 15 dní, prodlužovací kupon na další rok vyjde na jednu korunu.