Vyplývá to z informací dopravce, který poskytl zprávu za rok 2009. Tou se v minulých dnech zabývali třinečtí radní.

Službu poskytuje společnost Veolia Transport Morava. Podle ní se loni v MHD objevilo 4 020 384 cestujících. Srovnání s předchozím rokem, kdy jejich počet údajně nepřekročil 3,7 milionu, je ale ošidné. Jde sice o jediný dostupný údaj za rok 2008, firma Veolia Transport Morava ale trvá na tom, že číslo není přesné.

„Statistický výkaz, který se opírá o data získaná z odbavovací techniky, vykazoval chyby,“ upozornil obchodní ředitel dopravce Jiří Šrajer s tím, že nepřesnosti zavinilo „ne zcela funkční“ odbavovací zařízení, k jehož výměně se přistoupilo v srpnu 2008. - více ZDE

Počty cestujících skáčou i o půl milionu

Jiří Šrajer v úterý Deníku řekl, že firma na svém tvrzení nic nemění. Protože ale jiná čísla jednoduše nejsou k dispozici, vypadá vývoj počtu cestujících v MHD Třinec následovně: předloni jich meziročně „zmizelo“ bezmála 580 tisíc, během loňského roku naopak papírově hned 326 tisíc lidí přibylo. Přitom už v roce 2007 se hovořilo o meziročním propadu 672 tisíc cestujících. Ukázalo se ale, že tehdejší dopravce Bus Slezsko k třineckým zákazníkům přičetl i pasažéry v MHD Český Těšín. Po upozornění uvedl, že v Třinci to bylo 4,27 milionu cestujících.

Buď jak buď, Třinec za provoz autobusové dopravy na území města loni ušetřil téměř milion korun. „V roce 2009 město poskytlo dopravci na úhradu prokazatelné ztráty pro MHD částku 22,8 milionu korun a pro ostatní dopravní obslužnost (ODO) částku 1,8 milionu,“ řekla Alena Lasotová z třineckého odboru dopravy.

Dodala, že z vyúčtování prokazatelné ztráty za loňské provozování MHD vyplynul přeplatek 784 803 korun, u ODO je to přeplatek 175 812 korun. „Město Třinec postupovalo v obou případech podle dodatků a uhradilo dopravci jen účetní ztrátu. Z tohoto důvodu požadovalo město po dopravci vrátit tyto přeplatky do příjmu města,“ dodala Lasotová. Řekla, že letos se předpokládá úhrada prokazatelné ztráty pro MHD ve výši 23,2 milionu korun, pro ODO jde o částku 1,75 milionu.

Loni se počítalo s tím, že půjde o 1,210 milionu najetých kilometrů. Ve skutečnosti jich bylo 1,204 milionu.

Radní chtějí analýzu linek, ztrátové spoje jsou v ohrožení

Ztráta kvůli provozování MHD se každoročně nepatrně zvyšuje. V součtu autobusová doprava spolkne ročně asi pětadvacet milionů korun, přičemž suma tvoří už třetinu celého rozpočtu odboru dopravy. „Je to problém,“ ví šéfka odboru Miriam Hronovská.

Možným řešením je redukce nevytížených spojů na jednotlivých linkách. Radní nyní zadali zpracování analýzy ziskovosti či ztrátovosti jednotlivých linek MHD v Třinci za loňský rok. Hronovská uvedla, že některé „výrazně dlouhé“ linky, což se týká například částí Tyra a Guty, jsou „obrovsky ztrátové“. Podle ní má na celkový počet cestujících podstatný vliv počasí. Tuhá zima znamená jejich nárůst. Naopak pokud Třinecké železárny povolí vjezd cyklistům do areálu už v únoru, tržby v autobusech se snižují.