VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mošnovské letiště loni odbavilo rekordní počet cestujících

Mošnov - O třicet tisíc pasažérů více oproti předchozímu roku loni odbavilo Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Na tempo blízkého letiště v polských Katovicích, ale ani toho v Brně Tuřanech, však stále nestačí.

29.1.2009
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově. Ilustrační foto.Foto: Deník/Ivan Pavelek

Ještě před osmi lety byli, aspoň co se týká počtu odbavených cestujících, na stejné lajně. Letiště v Mošnově, Brně Tuřanech a v polských Katovicích. Za tuto dobu šel rozvoj všech těchto tří „vzdušných bran do světa“ znatelně dopředu.

Letiště Leoše Janáčka však v tomto srovnání vychází přece jen trochu zaostaleji. A to i přesto, že za loňsky rok hlásí velmi solidní nárůst odbavených cestujících o šest a půl procenta. Celkově v roce 2008 přepravilo více než tři sta padesát tisíc lidí.

„Nejvíce se na tomto čísle podíleli cestující v charterové dopravě – k cestě na dovolenou jich využilo ostravské letiště o osmnáct tisíc více než před rokem,“ vyjádřil se ředitel letiště Lubomír Vavroš.

Meziroční srovnání však podle něj ovlivnil zejména konec roku. V jeho posledních třech měsících totiž poklesl počet cestujících na pravidelných linkách do Prahy a Vídně.

„Předpokládáme, že očekávaný pokles zájmu o leteckou přepravu v letošním roce dokážeme vykompenzovat nabídkou nových spojení,“ dodal ještě Vavroš. Od loňského roku se ještě z Mošnova pravidelně létá také do Moskvy.

Katovické letiště loni celkově odbavilo bezmála dva a půl milionu cestujících. V roce 2000 to přitom bylo sto šedesát tisíc, tedy jen o něco málo více než v Mošnově. Na obrovském boomu mají významný podíl nízkonákladoví přepravci.

Letiště v Brně Tuřanech se pak v počtu odbavených cestujících loni přehouplo přes hranici půl milionu. Na počátku druhého tisíciletí přitom i ono odbavovalo zhruba stejné množství pasažérů jako Mošnov a Katovice. V meziročním srovnání si Tuřany loni polepšily o zhruba dvacet procent.

„Za historicky nejúspěšnějším rokem stojí zlepšená nabídka počtu pravidelných spojů. Například do Prahy se od nás létá čtyřikrát denně. Podstatný je však nárůst v turistický letech. Lidé začínají při cestách na dovolenou čím dál více využívat leteckou dopravu,“ vyjádřil se ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček.

Jaká je budoucnost Mošnova?
Letiště Leoše Janáčka Ostrava by se mělo letos dočkat nových prostředků pro odbavení, konkrétně třeba pásových nakladačů, letadlových schodů, tahacích prostředků a elektrických zdrojů. Realizace tohoto projektu přijde na 384 milionů korun.
„K dalším plánovaným projektům by v budoucnu mělo patřit například rozšíření stávající odbavovací plochy pro letadla nebo výstavba objektu, ve kterém budou působit spolupracující bezpečnostní složky na letišti, včetně služby řízení letového provozu,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro oblast dopravy Miroslav Novák.
Záměrem kraje je podle něj především zatraktivnit a zlepšit infrastrukturu letiště a nabídnout portfolio služeb, které přivede nové letecké dopravce.
„Součástí záměru rozvoje je také rozšíření nákladní letecké dopravy, přičemž výnosy mohou být využity ke zvýšení konkurenceschop­nosti ostravského letiště v oblasti osobní přepravy,“ dodal Novák.

Autor: Martin Pleva

29.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Lepší autobusy i služby? Dopravu čekají změny

Ředitelství OKD. Důl Darkov v Karviné.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Oprava horkovodu dočasně zruší autobusové zastávky v Místku

Práce na výměně horkovodního potrubí společnosti v lokalitě ulic Vrchlického a ČSA v Místku opět omezí autobusovou dopravu.  

Nový volnočasový areál by měl sloužit všem generacím

U řeky Ostravice ve Frýdku-Místku by mohl přibýt areál pro volnočasové aktivity. Magistrát počítá s tím, že by měl vyrůst v ulici 28. října poblíž restaurace Golf.

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení