Městem v době odtěžování, tedy od 6 do 18 hodin, bude projíždět až 300 aut. „Plánujeme začít s osmdesáti odjezdy, pak to budeme postupně zvyšovat. Jsme ale limitováni uzavírkami," řekl Andrzej Santarius, předseda představenstva firmy AWT Rekultivace, která zakázku získala.

TRAS BUDE NĚKOLIK

Sedimenty budou využity při rekultivačních pracích, auta je budou odvážet na odval Strážnice u Dolu Staříč III a odval Staříč u Dolu Staříč II. „Plně naložená vozidla budou vyjíždět u restaurace Rybářská bašta a budou pokračovat ulicemi Na Hrázi, Palkovickou a dále přes Palkovice a Chlebovice do místa určení ve Staříči," popsal trasu primátor Michal Pobucký. Až do Chlebovic zůstává cesta do obou míst stejná. Vozy mířící ke „trojce" ale překříží Příborskou ulici a po Staříčské ulici zamíří do cíle, zatímco nákladní auta jedoucí k Dolu Staříč II pojedou po Příborské až k napojení na dálnici D56, ze které sjedou u Paskova, a přes Oprechtice pojedou do cílové zastávky. „Prázdné vozy se budou vracet po Příborské přes Rovenskou k Jacht klubu TJ Sokol Pavlovice," doplnil Pobucký.

Dopravní komplikace ve městě jsou důvodem toho, proč se trasy budou na přelomu října a listopadu měnit. Nákladní auta sice budou od přehrady stále vyjíždět ulicí Na Hrázi, po Palkovické se ale vydají směrem ke Frýdku-Místku.

Po celou dobu těžby se budou auta pohybovat po části frekventované cyklo-stezky, bruslaři a cyklisté proto čekají omezení a uzavírky.

Ze dna Olešné a přilehlého rybníka Řehánek zmizí přes 183 tisíc metrů krychlových sedimentů. „Těžit se bude zejména v místech přítoku, to znamená v oblasti Bahno-Hlíny poblíž restaurace Muroňka, a taky v oblasti jacht klubu, přičemž zde bude dno vyčištěno od cizorodých předmětů a pařezů, tedy pozůstatků původní aleje a obydlí," řekl Jiří Pagáč, generální ředitel Povodí Odry, které přehradu spravuje.

PO TĚŽBĚ OPRAVÍ CESTY

Reálný termín, kdy by bagry mohly být s pracemi hotovy, je podle Santariuse konec března. Do září příštího roku pak budou na programu dodatečné práce, jako je třeba vysazování stromů náhradou za dřeviny, které Povodí Odry nechalo vykácet kolem přítoku řeky Olešné, nebo třeba oprava cest. „Jedná se převážně o ulice Na Hrázi, Rovenskou a Kvapilovu, které nebyly stavěny pro takovouto zátěž. Aby škody na nich byly co nejmenší, bude cesta k jacht klubu a Rybářské baště překryta panely a místa křížení s cyklostezkou budou překryta plechy. Každý vjezd a výjezd z prostoru přehrady na komunikaci bude také opatřen oklepovou plochou, která bude denně čištěna," popsal náměstek primátora Karel Deutscher.

Dlouho plánovaná stavební akce byla vysoutěžena za 48 milionů korun bez DPH. Odtěžení sedimentů, které se usazovaly přes padesát let, má zvýšit protipovodňovou ochranu, zajistit dodávky povrchové vody pro Biocel Paskov a v neposlední řadě zvýšit kvalitu vody. Přehrada by tak ve větší míře mohla sloužit ke koupání. Neznamená to ale, že by sedimenty byly špatné či nepoužitelné. Andrzej Santarius upozornil, že se většinou jedná o úrodnou zeminu. Přesto bude firma dělat rozbory nánosů, a to přibližně v každém patnáctém autě. Materiál, který nebude vhodný pro rekultivační práce, skončí na Skládce odpadů COZ v Ostravě. Lidem se na Olešné naskytne zajímavá podívaná podle Santariuse bude „v akci" minimálně šest bagrů s širšími pásy, dva z nich budou mít rameno dlouhé téměř 18,5 metru.