Každý z nás by si měl v zimních měsících dávat pozor na to, aby pochůzka městem neskončila pádem. Pokud ke zranění na zledovatělém chodníku přece jen dojde, lidé mohou s ohledem na takzvaný chodníkový zákon zažádat o odškodnění.

Musejí však dodržet několik zásadních podmínek. V závislosti na svém zdravotním stavu je třeba pokusit se obstarat si nezávislé svědky události, případně vyfotografovat místo i svou obuv. Také přivolat záchrannou službu i policii, aby celou událost vyšetřila a zaznamenala.

Po návštěvě lékaře by měl poškozený neprodleně nahlásit úraz na příslušnou radnici či úřad, kde uvede co nejvíce detailů o tom, co se stalo popsat místo, kde a kdy k úrazu došlo, celou situaci například zda sněžilo, jaká byla intenzita sněžení, zda byly na chodníku nerovnosti, zmrazky a podobně.

Odpovědní pracovníci pak pečlivě přezkoumávají vždy případ od případu naplnění právních předpokladů vzniku odpovědnosti vlastníka nebo správce komunikace za škodu vzniklou úrazem.

„V roce 2010 jsme přijali 29 a vloni deset takových žádostí. Z toho jen jedna byla shledána důvodnou, a proto byla prostřednictvím pojištění naší společnosti odškodněna,“ informoval Jaromír Kohut, ředitel Technických služeb (TS) Frýdek-Místek.

V novele zákona o pozemních komunikacích, ze které vyplynul i takzvaný chodníkový zákon, se říká, že za stav chodníků už nyní plně zodpovídají města a obce, o úklid už se nemusejí starat majitelé přilehlých objektů.

„Mediálně se vytvořil pro veřejnost obraz, jako by se posuzování odpovědnosti obcí za obdobné úrazy právně zpřísnilo, což však není pravda. Obec může zodpovídat pouze za škody způsobené v důsledku závady ve schůdnosti chodníku, a to jen tehdy, pokud nebylo v mezích jejích možností tuto závadu zmírnit, nikoli odstranit, nebo na ni předepsaným způsobem upozornit,“ vysvětlil náměstek primátora Michal Novák.

Dodal, že zmírněním závady se přitom rozumí posyp a plužení chodníku, a to ve schválených časových lhůtách. Povinností města tedy rozhodně není provádět zimní údržbu okamžitě, nepřetržitě a odstraňovat sníh nebo led až na povrch chodníku.

Shrnuto podrženo vlastník má právní povinnost zabezpečovat schůdnost chodníků, chodec by zase měl znát své limity a brát v úvahu nebezpečí, kterému se vystavuje při pohybu na předvídatelně nebo viditelně zledovatělé či neupravené komunikaci.

„Pro veřejnost je změna náhledu na tuto problematiku důležitá i z toho důvodu, že i pojišťovny si v návaznosti na nárůst těchto pojistných událostí začaly shora uvedené právní závěry judikatury Nejvyššího soudu ČR uvědomovat a na základě toho dnes čím dále, tím více, odmítají podobné úrazy odškodňovat,“ uzavřel ředitel společnosti TS Jaromír Kohut.