VYBERTE SI REGION

Neborům je bez kamionů dobře, obavy ale zůstávají

Třinec – Opraveného mostku se určitě dočkají, pokud se však začnou pídit po tom, jak to vypadá se stavbou nové silnice, žádnou jistotu jim úřady nedají. Lidé v třineckých Neborech zažívají nezvyklé léto: osadou, která leží na hlavním tahu I/11, už delší dobu neprojíždějí kamiony.

30.6.2011 2
SDÍLEJ:

Šéf osadního výboru v Neborech Adolf Bolek při loňských protestech v Hrádku. S nátlakovými akcemi nesouhlasil.Foto: Deník/Marek Cholewa

To se však za čtyři týdny změní. Pak se vše vrátí do starých kolejí – a lidé mají oprávněný strach, že doprava je bude dál dusit a otravovat nejméně dalších pět let.

Neborovský úsek nové „jedna jedenáctky“ má navíc tu smůlu, že přijde na řadu až jako druhý v pořadí, nejdříve se totiž postaví trasa Bystřice-Oldřichovice. Přitom ani tam se ještě „nekoplo“.

Související články najdete zdePříprava nové silnice na Třinecku

Občanům Nebor se teď dýchá volněji, protože nápor kamionů je v Třinci. A s obavou očekávají konec července, kdy by měl být hotový most pod Neborovským kopcem,“ řekl redakci předseda osadního výboru Adolf Bolek. Dodal, že lidé sledují „rošády“, které se dějí ve vládě i na dalších klíčových postech, a nemají z nich dobrý pocit. „Začínají být skeptičtí, jestli se dodrží, co loni slíbil pan Bárta – že se v tom bude pokračovat,“ prohlásil Bolek. Vít Bárta, který do regionu před rokem přijel jako čerstvý ministr dopravy, už ve funkci není, jeho nástupce Radek Šmerda to má v čele resortu rovněž spočítané. Navíc šéf ŘSD Ostrava Pavel Velička byl v květnu po necelých třech měsících ve funkci odvolán.

„I z toho důvodu, že je absence informací o současném stavu, jsem na připomínky lidí reagoval. A vyžádal jsem si informace na odboru stavebního řádu a územního plánování v Třinci,“ uvedl Bolek. Dozvěděl se, že příprava v obou úsecích pokračuje. V prioritním úseku je však více než čtyřicet vyvlastňovacích řízení, a to hlavně v Bystřici. V úseku Nebory –Oldřichovice, pro který bylo územní rozhodnutí vydáno před dvěma lety, se až na jednu výjimku podařilo vykoupit všechny rodinné domy. Pokud jde o pozemky, zatím běží tři vyvlastňovací řízení v katastru Oldřichovic. Odbor Bolkovi zopakoval i známý fakt, že nejdříve je nutné vyřešit veškeré majetkoprávní záležitosti a získat pravomocné stavební povolení – do té doby nelze stavět.

„Informace jsem převzal a doufám, že to občany trošičku uklidní,“ pravil Bolek. Na druhou stranu dodal: „Vidím to spíše pozitivně, ale žádná jistota není.“

Šéf osadního výboru si vzpomíná, že už před deseti lety někteří skeptici tvrdili, že nová silnice nebude dříve než v roce 2015. „Dnes vidím, že asi měli pravdu. Bylo by dobré, kdyby to bylo alespoň za čtyři roky. Jinak budou lidé v Neborech opravdu chudáci,“ řekl.

Třinecký poslanec Jiří Rusnok, který je v dozorčí radě Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), už dříve redakci řekl, že se podařilo navýšit částku, která se týká majetkoprávního vypořádání. Problém je ale s penězi na samotnou stavbu, která má odstartovat na podzim 2012. „Dle ŘSD by měly stačit desítky milionů. Nepožadujeme miliardové částky, šance je veliká. Jistí si nemůžeme být ničím, ale já pevně věřím, že máme dobře nakročeno,“ prohlásil Rusnok. Pro příští rok je podle něj zbytečné požadovat třeba miliardu korun. To bude nezbytné až v letech 2013 a 2014.

„Plány, co se tyče I/11, se zatím nemění,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. „Uvolňují se postupně další peníze na výkupy, ve kterých pokračujeme, postupně žádáme některá stavební povolení, práce z naší strany běží tak, aby byla stavba v příštím roce připravena k zahájení,“ poznamenala. „Je ovšem pravdou, že další finanční prostředky jsou nejisté a rozpočet na rok 2012 ještě není schválen. S personálními změnami to nemá nic společného, kontinuita je zachovaná, jediný problém jsou finanční zdroje, které chybí v rozpočtu SFDI,“ sdělila Vápeníková Deníku.

Připomněla, že pokud jde o ředitele ostravské správy ředitelství silnic, nyní je pověřen řízením Martin Smolka, ředitel ŘSD v Olomouci.

Že peníze na stavbu přeložky silnice I/11 pro příští rok nejsou jisté, upozornil už v polovině června jablunkovský senátor Petr Gawlas. Poslal kvůli tomu otevřený dopis ministru dopravy Radku Šmerdovi. Ministra vyzval, aby při rozhodování o případném rušení důležitých staveb vzal v úvahu, jaké důsledky to bude mít, a je prý přesvědčen o tom, že v případě silnice I/11 na Třinecku jsou místní obyvatelé opakovat protestní akce, a to jako „poslední a nejspíše i jedinou možnou formu komunikace s vládou a ministerstvem dopravy.“ Třinecká starostka Věra Palkovská říká, že novou silnici I/11 „velmi ohrožují neustálé personální změny“.

„Teď jde o to, aby to, co bylo slíbeno, bylo dodrženo,“ uvedla Palkovská. Na rozdíl od Jiřího Rusnoka míní, že na start výstavby je už v příštím roce nutné vyčlenit nejméně půl miliardy korun. Poslanec to odmítá. „To byl prvotní nástřel. Prostavět půl miliardy do konce roku 2012, to je docela nadlidský výkon.“

Autor: Marek Cholewa

30.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Derby rozhodlo až prodloužení, raduje se Třinec

/FOTOGALERIE/ Jubilejní 100. derby tradičních rivalů dopadlo lépe pro hokejisty Třince. Oceláři na svém ledě v utkání 26. kola extraligy porazil Vítkovice 3:2 v prodloužení. Raduje se i Zlín, který udolal Karlovy Vary fotbalovým výsledkem 1:0.

Část podniků končí. Zbytek hlásí tržby nově

Podniky na Frýdecko-Místecku mají za sebou ostrý start elektronické evidence tržeb (EET). První fáze se od včerejška týká podnikatelů v ubytovacích a stravovacích službách.

Krayzel o derby Třince a Vítkovic: Atmosféru dělají diváci, ta hráče vždy pohltí

Již 21 let svádějí v extralize hokejisté Třince a Vítkovic nesmlouvavé bitvy. Ta dnešní bude výjimečná. Na programu je totiž jubilejní sté derby těchto regionálních rivalů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies