VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat města byl zařazen mezi prioritní akce

Frýdek-Místek – Při průjezdu Frýdkem-Místkem se musí řidiči aut obrnit pevnými nervy, ve špičkách je z něj ucpané město. Auta jedou krokem, lidi žijící v bezprostřední blízkosti hlavního tahu trápí kromě hluku i množství zplodin, kterým jsou vystaveni. Denně projede přes město na 45 tisíc aut.

24.1.2011 2
SDÍLEJ:

Tento pohled se naskýtá každému řidiči, který projíždí Frýdkem-Místkem.Foto: Deník/Ladislava Vavrošová

O výstavbě obchvatu se hovoří již desítky let, proběhlo nespočet diskuzí, různých odvolání a dalších komplikací, kvůli nimž se rok od roku vidina konečné stavby značně oddalovala.

Zdá se, že se však přece ledy hnuly. Velmi důležitou zprávu a ujištění přivezl nedávno na frýdecko-místeckou radnici nový generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Obchvat má zelenou a byl zařazen mezi prioritní akce. „Takzvaná superkoncepce ministerstva dopravy počítá se zahájením výstavby v letech 2011–2014. Bylo nám sděleno, že obchvat Frýdku-Místku má prioritu a hlavně nás návštěva ředitele Švorce ujistila v tom, že je vůle hnát věci kupředu. Přislíbil i dostatek financí na nutné výkupy, které dále pokračují,“ informoval náměstek primátora Frýdku-Místku Dalibor Hrabec.

Dle dalších informací se pokračuje na přípravách stavby, majetkoprávním vypořádávání a podávání žádostí o povolení. V současné době je vykoupeno přibližně 81 procent potřebných pro stavbu. V rámci majetkoprávní činnosti je nutné dokončit vyvlastňovací řízení a vypořádání smluv o věcných břemenech. Pak budou postupně podávány žádosti o stavební povolení na jednotlivé objekty stavby. Bylo vydáno 49 souhlasů s demolicí, z toho je již 23 staveb zdemolováno.

„Je fajn konečně vidět světlo na konci tunelu a naštěstí nemluvíme o tom absurdním nápadu nahradit obchvat podkopáním města, což navrhovali ekologové bojkotující naše snažení o to, aby se Frýdku-Místku konečně dopravně ulevilo,“ neskrýval dobrou náladu po setkání primátor Petr Cvik.

„Stavba na úseku Rychaltice Frýdek-Místek je momentálně zazimovaná, i když se i tam díky nedávným relativně teplým dnům prováděly některé práce. Většina z přibližně 3 miliard tam teprve bude investována. Takto velká stavba v blízkosti zástavby samozřejmě způsobuje značné problémy občanům Zelinkovic a Lysůvek. Tyto problémy se ve spolupráci s místním osadním výborem snažíme průběžně řešit," prozradil Dalibor Hrabec.

Přesná částka, kterou celá tato stavba spolkne, není prozatím známa. Lze ji však přibližně odhadnout – vlastní obchvat (R48-Obchvat) zhruba 4–5 miliard a propojka R56-R48 1 miliarda. V současnosti stavěný úsek od Rychaltic asi 3 miliardy.

V minulosti mezi významná data patřil 28. březen 1995, kdy zastupitelé města schválili jižní variantu. Severní trasa byla zamítnuta – geologové zjistili, že je tam naprosto nevhodné podloží, které stavbu obchvatu znemožňuje.

Rok 2005 byl ve znamení odvolávání. Občanského sdružení Beskydčan nesouhlasilo s jižní variantou obchvatu, které má zasáhnout i část území nivy řeky Morávky. Dvakrát se jim tak podařilo zrušit souhlas s výstavbou plánovaného obchvatu. Na neúnosný stav dopravní situace a obavy z plánovaného zahájení výstavby průmyslové zóny v Nošovicích, díky které se dalo očekávat zvýšený provoz nákladních aut, reagovalo v roce 2006 bývalé vedení města. Obrátilo se na ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana s žádostí o pomoc při řešení celé situace. „Dnes to vypadá tak, že již byla překročena hranice čtyřiceti tisíc projíždějících automobilů za čtyřiadvacet hodin, což je pro střed města a místní obyvatele neúnosná zátěž. Součástí provozu je i kamionová doprava. S výstavbou automobilky by mohlo v horizontu několika měsíců dojít k závažnému dopravnímu kolapsu,“ popsal tehdy v dopise Petr Cvik.

Koncem roku 2007 vydal Stavební úřad Frýdku-Místku nové územního rozhodnutí, pro stavbu R 48 úsek Rychaltice – Místek, která je součástí obchvatu. Zdálo se, že konečně dojde k nějakému posunu, nicméně rok 2008 přinesl opět spoustu změn.

Sdružení Beskydčan přichází se žádostí o předběžné opatření zabránění začátku výstavby, všechny zúčastněné strany nyní čekaly do července na verdikt soudního sporu. Krajský soud v Ostravě zrušil žaloby Beskydčanu a svitla nová naděje – přípravy na výstavbu obchvatu mohly pokračovat. Bohužel jen do doby, kdy se objevil problém s nevyhovujícím mostem na mezinárodní silnici č. I/48 (E462) v centru města, kde muselo v důsledku poškození mostních závěrů dojít k rekonstrukci. Ještě než došlo k ukončení těchto oprav, objevuje se znovu na scéně ekologické sdružení Beskydčan. Stížnosti, odvolávání, soudy, až konečně 2. prosince 2009 proběhl v Chlebovicích první slavnostní výkop.

Nedostatek peněz a vládní škrty byly však důvodem k tomu, že ministr dopravy Vít Bárta pozastavil veškeré další přípravy na tuto výstavbu. Stalo se tak 13. srpna 2010. Hned po této informaci tehdy náměstek primátora Petr Cvik písemně kontaktoval ministra Bártu a pozval jej do Frýdku-Místku, aby se sám na vlastní oči přesvědčil o nezbytnosti obchvatu. Vít Bárta pozvání přijal a v závěru schůzky prohlásil: „Není důvod nepokračovat, pokud se dají udělat nějaké kroky, které nás nic nestojí“. Píše se rok 2011. Na celou historii výstavby obchvatu se sešlo spousty názorů a kritik. Jedno je však jisté. Téměř všichni si přejí, aby už konečně stál.

Autor: Ladislava Vavrošová

24.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Unikající pára.

Unikající pára z potrubí u řeky vzbudila rozruch

Dálnice D48 odvedla dopravu z obcí, hluk však obyvatele stále trápí. Ilustrační snímek.
8

U dálnice D48 povyrostou protihlukové zdi

Na kluzkých silnicích se ráno stalo několik nehod, nevyhnuly se ani policistům

Na Karvinsku, Ostravsku, Novojičínsku i Frýdecko-Místecku se ve středu ráno stalo několik různě závažných dopravních nehod. Řidiče zaskočily namrzlé silnice. 

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Odborovy předák Pytlík: Ať stát řekne, kde vezme peníze na útlum dolů

Pondělní neúspěšný pokud vlády o převzetí společnosti OKD pod křídla státu nevyšel, a to kvůli nesouhlasu ministrů za ANO a KDU-ČSL, kteří chtějí dát šanci soukromému investorovi.

Řidiči musejí kličkovat, cesty jsou plné výtluků

Motoristé by si na silnicích měli dávat velký pozor.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies