Rozdíl mezi jízdou autem v létě a v zimě je naprosto odlišný. „V zimě jsou úplně jiné podmínky. Vlastně i zkušený řidič se potřebuje aklimatizovat, nějaká hodina na to nestačí. Přechod na zimu způsobuje spoustu starostí. Začíná to tím, že i auto musí být připraveno jinak,“ řekl Svatomír Rafaj z autoškoly ve Frýdku-Místku s tím, že je třeba auto přezout na zimní pneumatiky, nechat si zkontrolovat brzdy, aby každé kolo nebrzdilo jinak a dolít zimní směs do ostřikovačů.

„Řidič také musí počítat, že brzdná dráha je v zimním období delší. Důležité je při jízdě mít dostatečné odstupy od ostatních, a to i boční odstup, protože díky námrazkům může snadno dojít i k boční kolizi,“ vysvětlil Rafaj. Podle něj je třeba při jízdě počítat i s úseky, kde je nebezpečí větší. To jsou třeba mosty, nebo přechody z hlavní silnice na vedlejší.

Řidiči si na začátku zimy většinou změnu počasí ani pořádně neuvědomují. „Vyjedou stejným stylem jako v letě a v okamžiku, kdy musí začít brzdit, zjistí, že je problém. To bývá hlavní příčinou dopravních nehod, kterých je v tomto přechodném období hodně. Během zimy se pak řidiči vyjezdí,“ upřesnil Rafaj. Většina nových vozidel je vybavena systémem ABS. Jejich řidiči však musí počítat, že ne každé vozidlo za ním je schopno zastavit na vzdálenosti, jako tyto vozidla. Řidiči, kteří ve vozidle systém ABS nemají, musí brzdit přerušovaně, aby se kolo nezastavilo.

Nejen námraza může řidičům způsobit problém. „Na silnicích je v současné době spadané listí, na kterém to rovněž klouže. Dalším faktorem je i krátký den, kdy lidé jezdí více za tmy. Když svítí sluníčko, tak je nízko a oslňuje. Navíc povrch komunikace se neustále mění. Místy je suchá, pak mokrá, pak třeba namrzlá. Toto se může měnit během několika kilometrů,“ vypočetl Rafaj.

Svatomír Rafaj považuje jako učitel autoškoly pro klienta za nejsložitější, když výcvik ukončí těsně před příchodem zimy. „Řidiči, kteří ukončí výcvik na jaře, mají určitý čas, aby se s autem sžili. Kdo ukončí autoškolu na konci léta, nemá dostatečnou možnost si auto na silnici pořádně vyzkoušet a najednou přijde zima a je vhozen do vody. Někteří se bojí dělat autoškolu v zimě, ale já to doporučuji, protože tak lze získat zkušenosti pod dohledem někoho zkušeného,“ doporučil Rafaj. Jeho autoškola proto nabízí řidičům, kteří mají obavu z jízdy v zimě, kondiční jízdy. „Kondiční jízdy nabízíme po celý rok. Lidé tuto službu využívají, ale ne ve velké míře. Ono je lepší investovat do několika jízd, protože když už dojde k nehodě, vyjde to podstatně dráž,“ uzavřel Rafaj.