Silnice, po které lidé touží už řadu let, by se bez zahájení sanace Skatulova Hliníku nemohla začít stavět. Skládka v místecké části Bahno, kam kdysi Válcovny plechu odvážely průmyslový materiál, včetně chemikálií, totiž v trase budoucího obchvatu leží.

„Po výkupech pozemků byl Skatulův Hliník největší balvan v cestě za obchvatem Frýdku-Místku," řekl včera náměstek primátora Karel Deutscher.

Zakázku na sanaci vyhlásilo ministerstvo financí, které za ekologické škody vzniklé před privatizací zodpovídá. Projekty platí z privatizačního účtu. Smluvní cena za práce ve Frýdku-Místku je 649 milionů korun bez DPH. Smlouva sice byla podepsána už na přelomu roku, nákladní auta ale zeminu ze skládky zatím neodváží. V březnu začaly přípravné projektové práce, „kopat" by se mohlo začít po zahájení období vegetačního klidu, tedy v říjnu. Informovala o tom Kateřina Kodadová, mluvčí společnosti SUEZ, jež se dříve jmenovala SITA CZ. Firma je hlavní společník ve sdružení S-G-A Skatulův Hliník, které má práce na starosti.

„Cílem sanace a rekultivace je především umožnit stavbu silničního obchvatu v severní části prostoru bývalé skládky a snížit bilanci škodlivin, které znečišťují v tomto místě podzemní vodu. Sanace zamezí vsakování srážek do tělesa skládky a omezí přítok povrchové vody do jejího prostoru," popsala mluvčí. Zástupci sdružených firem včera informovali frýdecko-místecké zastupitele, jak celá stavební akce bude vypadat. Sanace a rekultivace potrvá do srpna roku 2019, k předání díla má dojít v roce 2022.

Hlavní část prací tedy potrvá bezmála tři roky, nákladní auta odvezou desítky tisíc tun znehodnocené zeminy. Rekultivace čeká nejdříve část „hliníku", přes kterou má vést obchvat.

Menší část znehodnocené půdy, kterou zástupci firmy označují jako odpadní dehty, skončí v ostravské spalovně. Větší část, neutralizační kaly a kontaminované zeminy, skončí ve třech provozech společnosti SUEZ v Hradčanech, Němčicích nad Hanou a Rapotíně.

Z místecké části Bahno bude odjíždět až dvacet nákladních aut denně. „Zvolili jsme trasu, která byla nejvhodnější a nejméně zasahovala do obytné zóny," řekla mluvčí Kateřina Kodadová.

Vozy budou opouštět místo po cestě, jejíž část vede souběžně s ulicí Nad Cihelnou. Poté se dostanou na Beskydskou ulici, odkud zamíří buď směrem na Příbor, nebo na Ostravu. Po stejné trase by se měly vracet auta naložené zeminou, která znehodnocenou půdu nahradí. Podle zástupců sdružení bude součástí prací také výsadba zeleně tak, aby místo „zapadlo" do okolí.