Na konci roku 2019 vyprší desetiletá smlouva mezi Moravskoslezským krajem a Českými drahami o provozování vlaků. Stát navíc vyhlásil dotační program na nákup nových vlakových souprav. Chce-li v něm kraj uspět a získat alespoň 1,7 miliardy korun na nákup 12 souprav, musí mít o nových podmínkách železniční dopravy na svých tratích jasno už do konce letošního roku. Jednání kraje a Českých drah začala minulý týden.

„Do prosincového zastupitelstva bychom měli mít stanoveny jakési mantinely. Pokud se nám nepodaří se s Českými drahami dohodnout, budeme jednat s dalšími dopravci,“ sdělil náměstek hejtmana Jakub Unucka. Nové soupravy by měly směřovat především na tři tratě v kraji, mezi které se řadí i spojení z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí. České dráhy tam plánují nákup jednotek typu Push-pull. Jde o vlaky, které mohou být poháněny jak dieselovou lokomotivou, tak po modernizaci trati i elektrickou lokomotivou. Trať má totiž v budoucnu projít elektrizací.

Moravskoslezský kraj nyní dotuje dopravu částkou 900 milionů korun, podobnou sumu vynakládá také na autobusovou dopravu. „Výši prostředků, které putují do železniční dopravy, chceme zachovat, ale zároveň chceme kvalitnější služby – ať už jde o nové vlaky či častější spoje. Prostě za stejné peníze více muziky,“ dodal Jakub Unucka.

Ilustrační foto
Rozvodovost za deset let stoupla. Děti se často rodí mimo manželství