VYBERTE SI REGION

Provoz letiště zastaví popel z islandské sopky

Ostrava, Mošnov /PODRUHÉ AKTUALIZOVÁNO/ – Mrak popela z islandské sopky přerušil provoz na mošnovském Letišti Leoše Janáčka. Ochromil i činnost vrtulníku krajských záchranářů. Částečky prachu jsou totiž pro motory letadel nebezpečné.

16.4.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto z mošnovského letištěFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Žádné letadlo v pátek odpoledne na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově nevzlétlo, žádné nepřistálo. Kvůli mraku popela z islandské sopky, který postupuje nad Evropou, se totiž uzavřel i vzdušný prostor nad Českou republikou.

„Řídíme se pokyny od Řízení letového provozu. Od 14. hodiny u nás nevzlétlo ani nepřistálo žádné letadlo. Přišli jsme o čtyři odlety a čtyři přílety pravidelných linek, což se dotklo asi stopětařiceti lidí,“ vyjádřila se mluvčí mošnovského letiště Michaela Kubešová s tím, že žádné charterové lety na pátek plánovány nebyly.

Kdy by mohl být provoz znovu obnoven, si mluvčí letiště v pátek odpoledne netroufala odhadnout. „Čekáme, co se bude dít dál. Kdy se bude z Mošnova opět létat, záleží na tom, jak bude mrak popela postupovat a kdy Řízení letového provozu začne opět poskytovat své služby,“ dodala Kubešová. Podle posledních informací by neměl být provoz obnoven dříve než v sobotu v osm hodin ráno.

Sopečný popel v oblacích v pátek ochromil i provoz letecké záchranky. Vrtulník moravskoslezských záchranářů přestal zcela létat po čtvrté hodině odpolední. Do té doby vyrážel aspoň k nejzávažnějším případům. „Byly odvolány i noční lety. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet,“ uvedl Lukáš Humpl, mluvčí krajských záchranářů.

„Prach působí jako smirkový papír, který během průletu mrakem opotřebuje i čelní skla. Motory ohrožuje především u proudových letadel, která mají velkou spotřebu vzduchu, a tím pádem by jimi procházelo i velké množství prachu,“ řekl Deníku Jozef Ostrolucký, pilot záchranářského vrtulníku Kryštof 05.

Takové motory má podle jeho dalších slov i záchranářský vrtulník, ale protože nelétá tak vysoko, není pro něj riziko tak vysoké. „I my se však při letech ve výšce zhruba tří set metrů vyhýbáme místům, která jsou problémová. Kvůli prachu, páře i rozdílným teplotám, které by mohly vyvolat turbulence, to jsou ostravské a třinecké železárenské provozy,“ dodal Ostrolucký.

Ohrožení motorů letadel sopečným prachem potvrdil i mechanik společnosti JOB Air na mošnovském letišti. V minulosti se podle něj několik letadel po průletu takovým mrakem dostalo do potíží.

„Ten prach má určitou zrnitost. Nebezpečí poškození motoru hrozí, když se prach ve spalovací komoře při vysoké teplotě speče. Motor je také ohrožen ucpáním chladících otvorů pro chlazení turbínových součástí,“ vysvětlil.

MARTIN PLEVA
LIBOR BĚČÁK

Autor: Redakce

16.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

JEHO GÓLY NESTAČILY. Vladimír Dravecký se dvakrát radoval ze vstřelené branky. Přesto nakonec důvod ke spokojenosti neměl.

Dravecký: Zápas rozhodly slepené góly na začátku třetí třetiny

Radnice v Jablunkově. Ilustrační foto.

Jablunkovských loni ubylo

Zaměstnanci si polepší. Firmy jim letos přidají

Moravskoslezský kraj - Nedostatek zaměstnanců na trhu nutí firmy zvyšovat nejen mzdy, ale dopřávají lidem i nejrůznější benefity. 

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Pohádkové odměny herců? Jen pro známé tváře. V oblastních divadlech poměrně bída

Ze všech stran často slýcháváme, jak si báječně žijí naši herci. Není to tak úplně pravda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies