Na drobné opravy povrchu vozovek se používá studená balená směs, která díky svému složení umožňuje použití i při nízkých teplotách. Jde o materiál, který je mnohem dražší než běžná teplá obalovaná směs používaná silničáři v letním období. Kromě vysoké ceny studená balená směs nemá obvykle díky svému speciálnímu složení dlouhou trvanlivost, a proto se využívá na ty nenutnější provizorní dočasné drobné opravy mimo technologické období, aby se na komunikacích hlavně odstranila nebezpečná místa a výtluky se dále nezvětšovaly.

Hlavní práce týkající se oprav přijdou na řadu až na jaře a v létě. „V letošním roce má Správa silnic Moravskoslezského kraje prozatím připraveny projekty oprav silnic druhých a třetích tříd v objemu přibližně 240 milionů korun, jejich realizace však bude závislá na množství finančních prostředků, které na tyto opravy bude možno čerpat," uvedla mluvčí krajských silničářů Simona Součková. Moravskoslezská správa silnic udržuje více než 2700 kilometrů silnic nižších tříd. U části z nich nedávno nechali silničáři změřit jejich stav, skoro čtvrtina z měřených kilometrů silnic je podle hodnocení nezávislé firmy v havarijním stavu.

Změna k lepšímu však jde pozvolna. Silnice druhých a třetích tříd sice patří kraji, peníze na opravu však plynou i ze Státního fondu dopravní infrastruktury. A právě výše státního příspěvku často rozhoduje o tom, které silnice se vylepší. Do Moravskoslezského kraje by mělo letos přitéct 112 milionů korun.

PRACOVAT SE BUDE TAKÉ V BYSTŘICI

Nového povrchu se dočkají řidiči například na silnici třetí třídy Bystřice Paseky, kde se loni pustili silničáři do opravy povrchu v úseku od kruhového objezdu v Bystřici po zastávku Na Kamenném. Mezi plánovanými projekty pro letošek nechybí ani oprava silnice z Chlebovic do Staříče.

Silničáře při práci mohli lidé potkat na cestách i v minulých dnech, ačkoli vozovky byly bez problémů sjízdné. Pustili se do čištění silnic, a to například i v Hukvaldech. Krajští radní uvolnili další peníze na to, aby z cest zmizel inertní posypový materiál ihned, jakmile to počasí dovolí. „Tříděné kamenivo, písek nebo struska, kterými se silnice v zimě sypou, jsou za teplejších klimatických podmínek bez sněhu významným zdrojem prašnosti," konstatovala mluvčí krajských silničářů.