Jaro 2016, zástupci silničářů, stavbařů a města poklepávají na základní kámen. Dříve se obchvat Frýdku-Místku podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavět nezačne.

Přestože mají silničáři stavbu úředně schválenou po celé trase, práce zatím odstartovat nemůžou. Spory, které se vedly například o výkupní cenu za čerpací stanici v Příborské ulici, sice vyústily ve vydané stavební povolení, stále ale běží lhůta pro odvolání. A vyřešit je potřeba i námitky ekologů. Hnutí Děti Země nesouhlasí se stavebním povolením pro 2,3 kilometru dlouhý úsek přes řeku Morávku, proti kterému podalo loni v září rozklad k ministru dopravy. „Máme vážné pochybnosti, zda krajský úřad v Ostravě vyhodnotil zásah obchvatu do nivy řeky Morávky správně," vysvětlil hlavní námitky předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Rozkladová komise ministerstva dopravy ale zatím nerozhodla.

Silničáři navíc ještě pracují na aktualizaci projektové dokumentace. Zakázku chtějí vypsat během několika měsíců. V informačním letáku ŘSD z loňského prosince se sice počítá se zahájením prací v říjnu, termín se ale zřejmě nestihne.

Předpokládá se, že na výstavbu se použijí peníze z evropských fondů, náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun. Klíčová jsou jednání o vlivu celé stavby na životní prostředí. Hotovo bude nejdříve v roce 2019.

Stavbu, která by měla ulevit přetíženému centru města od kamionů, vyhlížejí obyvatelé Frýdku-Místku přes dvacet let. Denně musí dýchat zplodiny z více než čtyřiceti tisíc aut, které projíždějí městem.

Jiná významná investiční akce by ale letos začít mohla. Konkrétně jde o sanaci dávné ekologické zátěže. Skatulův hliník, tedy lokalita, kam kdysi Válcovny plechy vozily nejrůznější průmyslový odpad včetně chemikálií, stojí na trase plánovaného obchvatu. Bez toho, aniž by začala sanace území, se stavět nezačne. Vláda v lednu schválila zadání veřejné zakázky a do konce března ji plánuje vyhlásit. Předpokládaná hodnota zakázky se odhaduje na více než tři čtvrtě miliardy korun.