Asi třicítce vyjádření správců sítí a dotčených orgánů propadla platnost, do stavebního povolení z února 2015 navíc nebyly zahrnuty podmínky na ochranu životního prostředí ze závazného stanoviska EIA.

Ministerstvo životního prostředí totiž vydalo závazné stanovisko k vlivu záměru na životní prostředí až letos v únoru. Obchvat Frýdku-Místku se dostal na seznam prioritních dopravních staveb, nemusí tak díky výjimce Evropské komise opakovaně projít složitým procesem posuzování vlivů na životní prostředí, přestože jim bylo stanovisko EIA vydáno před mnoha lety. Jenže podmínky, které vyplývají ze závazného stanoviska, nemohly být logicky promítnuty do dva roky starého stavebního povolení.

„Jediným způsobem, jak zhojit tento nedostatek, je zrušení přezkoumávaného stavebního povolení,“ stojí v rozhodnutí. Žádost o stavební povolení se tak vrací k novému projednání.

Děti Země to vítají. „Rozhodnutí ministra jsme očekávali, protože obě zjištěné chyby byly zcela jasné, takže mu jeho rozkladová komise ani nic jiného navrhnout nemohla,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Ekologická organizace podala rozklad proti stavebnímu povolení už v březnu 2015. Ministr ovšem neuznal například žádost Dětí Země o přezkum závazného stanoviska z roku 2013 k zásahu do ochranného pásma Přírodní památky Kamenec a přezkum závazného stanoviska EIA. Tyto žádosti podají Děti Země znovu.

Přípravu obchvatu města chtělo ŘSD začít stavět už na jaře příštího roku. Tento termín je ale v ohrožení. Více než osm kilometrů dlouhá nová trasa D48, která obejde Frýdek-Místek jižním směrem, má stát přes čtyři miliardy, připojení stávající dálnice D56 na novou cestu vyjde podle předběžných propočtů bezmála na miliardu.

Ilustrační foto.
Kapacita školek nestačí, radnice spouští stavební akce