VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firma zažádá o první povolení k nové I/11, očekává odvolání

Třinec /AKTUALIZOVÁNO/ – Stavbu nové silnice na Slovensko z různých důvodů nechce 145 lidí.

17.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační snímek.Foto: Petr Rubal

Příprava staveb silnic I/68 Třanovice – Nebory a I/11 Nebory – Oldřichovice – Bystřice vstupuje do fáze územního řízení. Ostravská společnost, která má pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zajistit územní rozhodnutí, o ně zažádá v nejbližších týdnech.

Deníku to v pondělí řekl ředitel firmy Jiří Koch s tím, že nejdříve půjde o úseky Třanovice – Nebory a Nebory – Oldřichovice. „Když půjde vše dobře, tak by to mohlo být do měsíce. Potřebujeme ale kladné vyjádření všech dotčených orgánů a organizací, kterých jsou desítky,“ uvedl Koch. Předpokládá, že pravomocná rozhodnutí by úseky měly získat v únoru či březnu příštího roku. U trasy Oldřichovice – Bystřice, kde se objevilo nejvíce problémů, začne územní řízení nejdříve na konci roku. I zde má trvat zhruba půl roku.

Konečný souhlas s výstavbou přeložky vydalo před několika měsíci Ministerstvo životního prostředí, které posuzovalo vliv budoucí silnice na životní prostředí. Trasu dopravní tepny od Třanovic až do Bystřice lze podle ministerstva realizovat, pokud bude respektováno více než 90 navržených opatření.

Výkupy začnou nejdříve za rok

Ke všem úsekům Koch poznamenal: „Počítáme s tím, že tam určitě budou nějaká odvolání, ale nejsem prognostik ani kouzelník, abych odhadoval, kolik jich bude. Jestli pět nebo dvě stě.“ S výkupy pozemků se může začít až poté, co územní rozhodnutí nabude právní moci. Výkupy tak podle Kocha v ideální případě začnou v červenci 2009.

Na celé trase nové silnice na Slovensko leží přesně 634 nemovitostí. Se stavbou zatím z různých důvodů nesouhlasí 145 lidí. Řadě z nich se nelíbí například to, že ŘSD chce vykoupit jen části parcel, které jsou nutné pro stavbu silnice. Žádají proto takzvané dovýkupy všech pozemků, přičemž některé mají až několik hektarů. Nebo majitelé předběžně nesouhlasí s cenou, za kterou by je měli prodat.

Podle Kocha se některým vlastníkům nelíbí, že by měli přijít o studny, a namítají, že za vodu z nabízeného vodovodu zaplatí více. Na trase Nebory – Oldřichovice s podmínkami nesouhlasí celkem 68 lidí, v úseku Třanovice – Nebory je takových vlastníků sedmnáct. Mezi Oldřichovicemi a Bystřicí jde zatím o 60 obyvatel. „Od stovky lidí zatím nemáme vyjádření,“ poznamenal Jiří Koch.

Třinecká starostka Věra Palkovská upozornila, že počet lidí, kteří s předloženými podmínkami nesouhlasí, výrazně poklesl. "Je to o té komunikaci a informovanosti," řekla. Připomněla, že k přeložce funguje v Lyžbicích infocentrum, ale kontakty s lidmi, jichž se stavba týká, probíhají i na jiných místech.

Podle oficiálních materiálů ŘSD budou úseky dokončeny v letech 2012 - 2013. "Ale pouze za předpokladu, že nevzniknou žádné zádrhely. Už teď je ten termín šílený pro ty, kteří bydlí v Neborech, ve Vendryni," podotkla starostka s tím, že automobilka Hyundai spustí testovací výrobu už na podzim. V souvislosti s chystanou stavbou I/11 třinečtí zastupitelé 10. června odsouhlasili výjimečný zásah do územního plánu. Manželům z Karpentné, kteří kvůli silnici přijdou o rodinný dům, umožnili stavbu nového domku na pozemku, kde to dosud nebylo možné. "Město se maximálně snaží pomoci. Jednalo se o mimořádnou situaci v rámci veřejně prospěšné stavby," vysvětlila starostka.

Obchvat Českého Těšína už za měsíc

Na opačném konci Třince se přitom dopravě uleví ještě do konce roku. Obchvat Českého Těšína bude řidičům sloužit od 14. července, v listopadu bude podle Palkovské zprůjezdněna mimoúrovňová křižovatka na Balinách. "Tyto stavby na sebe navazují a řeší dostupnost Třince, ale neřeší cestu do Vendryně a dál na Slovensko," konstatovala.

ŘSD předpokládá, že nové silnice na Třinecku si vyžádají zhruba sedm miliard korun. Pravděpodobně půjde o peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Palkovská doufá, že se brzy podaří vyřešit nejistotu, která zatím kolem financování staveb panuje. "Řeknu to takhle: všichni už pochopili, že nové silnice jsou nutnost. Ten posun je v tom, že už není potřeba nikoho přesvědčovat. Navíc je zde závazek minulé vlády," uvedla Palkovská. O chystané výstavbě cest podle svých slov hovořila naposledy s premiérem Mirkem Topolánkem 12. června na ostravské Zlaté tretře.

Své domy opustí i lidé v Bystřici

Mezi nejvíce postiženými obcemi na trase I/11 je Bystřice nad Olší. „Mně mají chalupu zbourat! Čekala jsem tolik let na demokracii, po válce jsem vybudovala vlastníma rukama náš dům. A teď mi ho demokracie zbourá! To mi nezbude, než se v tom baráku oběsit,“ prohlásila před časem v lyžbickém infocentru Žofie Mrózková, která v bystřickém domku žije 56 let. Z jednání odcházela se slzami v očích.

Změnu trasy u meandru řeky Olše si vyžádal fakt, že oblast chrání program Natura 2000 – v místě žije vydra říční a mihule potoční. Trasa se tak přesunula do míst, kde stojí 10 rodinných domků a tři chaty. Starosta Bystřice Ladislav Olšar počátkem roku upřesnil, že půjde o dvanáct domů. „Obec si uvědomuje, že stavba je důležitá pro celý region. K navržené studii vlivu na životní prostředí nemá obec výhrady, přestože se tato stavba nejbolestněji dotkne právě Bystřice. Dvanáct rodinných domků našich občanů bude zdemolováno, přijdou o střechu nad hlavou,“ zopakoval Olšar. Dodal, že Bystřice chce najít řešení. „Potřebujeme však pomoc Ministerstva dopravy, financí a také Moravskoslezského kraje. Postiženým lidem chceme nabídnout možnost výstavby nových rodinných domků. Je však nutná finanční pomoc na výstavbu inženýrských sítí v lokalitě, kterou jsme pro možnou zástavbu vytipovali,“ řekl.

Slezská silniční iniciativa (SSI), která požadovala stavbu páteřních komunikací na Třinecku do roku 2010, ukončila před časem v tichosti svou činnost. Podle důvěryhodného zdroje SSI navrhovala zkrátit termíny výstavby díky rychlejšímu výkupu pozemků na trase budoucí přeložky. Veškeré parcely mělo v hodině H vykoupit město Třinec, což by přineslo výhodu při jejich dalším prodeji pro ŘSD. S operací v řádu stamilionů korun vedení hutnického města nesouhlasilo, radní o plánu oficiálně ani nejednali. SSI ukončila svou činnost údajně proto, že bylo rozhodnuto o jednotném postupu všech samospráv a institucí, jichž se příprava staveb týká.

Přečtěte si také:

Problémy nových silnic. Čeká dopravu od podzimu kolaps?

Hnojník přijde o sjezd na silnici I/11, ŘSD ho má za nebezpečný

O silnici jednali čtyři hodiny

Stavba cesty mezi Polskem, Moravou a Slovenskem začne v roce 2009

V Třinci vzniklo infocentrum k výstavbě silnice I/11

Autor: Marek Cholewa

17.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Následky požáru dřevěného kostela v Gutech.
10

Soud v případu požáru kostela rozhodl o stížnosti na vazbu

Ilustrační foto.

Lepší autobusy i služby? Dopravu čekají změny

Ve městě otevřel první barbershop

Pánské holičství, ve kterém zákazníkům oholí vousy břitvou, udělají peeling obličeje a k tomu přidají prémiový alkohol. Takhle to vypadá v Retro Barbershopu, který můžou zájemci od začátku srpna najít ve Frýdku na třídě T. G. Masaryka.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Karvinsko – Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti OKD, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Zraky lidí poutal k obloze obrovitý nákladní letoun Ruslan

Hluk čtyř motorů letounu blížícího se k přistání na ostravském letišti poutal k obloze zraky lidí na trase od Opavy přes Bílovec, Frýdek-Místek, Havířov, Šenov či Ostravu.

Oprava horkovodu dočasně zruší autobusové zastávky v Místku

Práce na výměně horkovodního potrubí společnosti v lokalitě ulic Vrchlického a ČSA v Místku opět omezí autobusovou dopravu.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení