VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Argumentace města je krajně nepřesvědčivá," říká Zdeněk Macošek

TŘINEC - V Třinci se ozvali příznivci vlakové zastávky v Lyžbicích. V otevřeném dopise žádají zastupitele a vedení města, aby stavbu na poslední chvíli prosadili. Důvody výzvy v rozhovoru vysvětluje jeden z jejích autorů, Zdeněk Macošek z Konské.

15.5.2007
SDÍLEJ:

geodet Zdeněk Macošek.Foto: DENÍK/Marek Cholewa

Proč o zastáncích železniční zastávky nebylo v posledních dvou letech vůbec slyšet?

Ta pauza vznikla jen v důsledku toho, že všichni věřili tomu, že před dvěma lety došlo k souhlasu města s výstavbou zastávky. S tím, že ji zaplatí investor, to znamená stát. Takže nebylo o čem diskutovat. Mezitím se tam pár lidí bouřilo (petice proti zastávce v lednu 2006 – pozn.red), my jsme se ale uklidňovali, říkal jsem, že není důvod do toho vstupovat, protože to město opravdu prozřelo. Nic nenasvědčovalo tomu, že by zastávka neměla být postavena.

Dohodu mezi městem a Správou železniční dopravní cesty z konce roku 2005, že zastávka vznikne, jste považovali za definitivní vítězství?

Ano, v podstatě to tak bylo.

Jak na vás působila informace z letošního března, že na zastávku nejsou peníze?

Jako šok, jako něco, co nemůže být pravda. Jako komunikační šum. Že v této fázi to přece nikdo nemůže zvrátit, pokud je při smyslech. A už vůbec ne formou hlasování, protože tam se využilo a zneužilo těch nových nezasvěcených zastupitelů, starých odpůrců a tak dále. K tomu neproběhla korektní diskuse, ani na městě. Tak závažná věc se vyřešila zákulisně. Jakási úzká rada, já nevím kdo to byl, se domluvila na tomto postupu, a domluvila se patrně i na způsobu argumentace proti tomu. Této argumentaci nelze uvěřit, ona je krajně nepřesvědčivá. Když nikdo nepopsal finance, nic nebylo vyprojektováno, nikdo neřekl, že město musí dát dejme tomu dvacet milionů, aby zastávka fungovala. A oni řekli: My nemáme peníze. A zároveň, aby se pojistili, k tomu nabalili další doprovodné stavby, které nikdo nechtěl, které nemusí být a které by možná byly i na obtíž. Nějaká velká výpravní budova, velké parkoviště a tak dále. Už v současné době je tam míst pro parkování bohatě. Zastávka nebude pro přespolní, ta bude pro pěší, pro obyvatele té spádové části. Já to odhaduji zhruba na deset tisíc lidí.

Čím konkrétně si vy osobně vysvětlujete změnu názoru vedení města?

Že vždycky podváděli, že vždycky lhali. Že zastávku v podstatě vždycky skrytě nechtěli, ale neměli odvahu to říct, protože se báli reakce. Neumím si to jinak vysvětlit.

Je šest týdnů do uzavření projektu optimalizace. Co chcete v současné situaci dělat?

Věřit v zázrak, modlit se… když pomineme jakékoli nátlakové akce, které jsou hrubé. Slušně se s těmito lidmi nepovedlo za tři roky jednat. Vyčerpali jsme, myslím, všechny prostředky. A když hrozilo, že někdo z těch lidí, kteří to přímo mohli ovlivnit, udělá nějaký ráznější krok, tak byl smeten.

Co říkáte argumentům, že k vlakové zastávce hovoří stále ti sami lidé, ale je to téma, k němuž většina Třinečanů mlčí.

Znáte jinou stavbu, kde by se vůbec v této míře někdo vyjádřil? Kde by lidé léta psali na internet, kde by přišli na shromáždění, kde by opravdu dobrovolně, jako v případě studentů, podepsali tolik papírů? Chcete lepší argumenty? Silnější neznám.

Optimalizace má skončit v roce 2010. Co se podle vás stane, pokud se zastávka do té doby nepostaví?

Já jsem přesvědčen o tom, že v reálném časovém horizontu naší generace nebude. Protože deset let do toho nenechá nikdo šáhnout, mezitím může dojít k všelijakým změnám. Takže těch deset let, co zastávka nebude, je nejcennějším argumentem pro to, aby byla. Jinak to bude samostatný projekt, který bude patrně kolidovat s odhlučněním, anebo s propustností.

Napsali jste otevřený dopis zastupitelům. Budete chtít oslovit také investora?

Uděláme všechno pro to, aby se ta historická příležitost nepromarnila. Jinak bychom se cítili jako zbabělci. Cítili bychom spoluvinu, a to nechceme připustit. Vina padne na zastupitele, nikdo jiný o tom nerozhoduje.

15.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Laser ukázal, že firma šetřila na asfaltu. Silnici zřejmě opraví znovu

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Tento týden představíme školáky ze ZŠ v Milíkově a Bukovci

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

ON-LINE s Jiřím Vzientkem, zastupitelem Frýdku-Místku a kandidátem ČSSD do PČR

Kandidát ČSSD na poslance Parlamentu ČR a zastupitel Frýdku-Místku Jiří Vzientek bude už zítra - v úterý 17. října od 10 hodin - odpovídat jako host on-line rozhovoru Deníku na dotazy čtenářů.

AKTUALIZOVÁNO

ON-LINE rozhovor s Alfrédem Šrámkem, kandidátem na poslance za Realisty

JUDr. Alfréd Šrámek, kandidát na poslance za Realisty byl hostem on-line rozhovoru Deníku.

Do areálu Slezanu ve Frýdlantské ulici najela demoliční četa

Demoliční stroje se po čase opět zakously do budov ve Frýdku-Místku, které zůstaly po textilní výrobě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení