VYBERTE SI REGION

V Lyžbicích brzy začnou velké stavby

Třinec – V Lyžbicích brzy odstartují stavby, o kterých se v hutnickém městě mluví řadu let. Současně s koridorem se má vybudovat železniční most, čtvrtmiliardový podjezd Via Lyžbice a železniční zastávka. Zřejmě dojde i na slibovaný podchod v Žižkově ulici.

7.1.2011
SDÍLEJ:

V této lokalitě se má letos stavět podjezd Via Lyžbice, jeho cena přesáhne tři sta milionů korun. O kousek dál ve směru na Vendryni se počítá s železniční zastávkou.Foto: Petr Rubal

Výluky jsou v plánu od 8. března. Od tohoto termínu se dá očekávat, že dopravní situace na důležité Jablunkovské ulici bude komplikovaná. „Až se to spustí, průjezdnost Jablunkovské bude velmi ztížena,“ upozorňuje starostka Věra Palkovská.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

Investorem podjezdu Via Lyžbice je Moravskoslezský kraj. Náklady přesáhnou 300 milionů korun, počítá se ale s výraznou dotací. Vedení kraje sice před rokem oznámilo, že nechá prověřit, zda je výstavba podjezdu pod železniční tratí v centru města účelná, moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas ale v červnu Třinecké ujistil, že stavět se bude.

Podjezd Via Lyžbice je podle radnice důležitý zejména pro výjezdy složek Integrovaného záchranného systému do lokality za kolejemi. Mimoúrovňové křížení je navíc první etapou propojení Lyžbic se sídlištěm Sosna a krajskou Nemocnicí Třinec, podjezd má přispět i k rozvoji městské části, v níž se plánují stavby nových domů a bytů.

Zastávka dosud nemá stavební povolení

Kdy odstartuje stavba lyžbické železniční zastávky, není tak úplně jasné. „Teoreticky je to možné v březnu, ale není stavební povolení,“ řekl redakci muž, který má v rámci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) akci na starosti. Povolení by měl vydat Drážní úřad. Stavba se definitivně dohodla teprve loni v květnu. V polovině roku pak třinečtí zastupitelé rozhodli, že město se bude na akci podílet devíti miliony korun. Nově dohodnutá podoba zastávky přijde odhadem na 38 milionů, zbytek vyčlení České dráhy (ČD) a SŽDC.

O tom, že by v Lyžbicích mohly zastavovat vlaky, se podle pamětníků hovoří půl století. Územní řízení začalo v roce 1996, stavbě podle radnice ale dlouho bránily finanční i jiné důvody. „V minulosti nám to vycházelo na nějakých 120 až 130 milionů korun – s tím, že to mělo být zejména na bedrech města,“ uvedla loni Palkovská. Podle ní se na jaře podařilo přesvědčit obyvatele lokality „U Slovanu“, že stavba nezhorší kvalitu jejich života. Jde o klasickou zastávku, s čímž starousedlíci souhlasí. „Nesetkali jsme se s jediným záporným přístupem,“ prohlásila.

Mezi nejznámější zastánce stavby patří Zdeněk Macošek z Konské. Poté, co se o dohodě mezi městem, ČD a SŽDC dozvěděl, v nadsázce prohlásil, že je to „událost století“. Pak svá slova trochu mírnil. „Máme radost, určitě je to jedna z nejvýznamnějších věcí v historii města,“ řekl. Od pamětníků prý slyšel, že o zastávce se začalo mluvit v šedesátých letech minulého století. „Bylo to padesát let boje,“ myslí si Macošek.

U podchodu investor váhá

Otazník visí nad podchodem v Žižkově ulici. „SŽDC v rámci úspor zvažuje, že by se nerealizoval, což si vůbec nedovedeme představit. Musíme na tom trvat,“ prohlásila tento týden Palkovská. Důvěryhodný zdroj ze SŽDC ve středu redakci řekl, že podchod „asi bude“. Železniční koridor v úseku Bystřice nad Olší – Český Těšín měl původně stát téměř 2,6 miliardy korun, i zde se však loni tlačilo na snižování nákladů. Předpokládá se, že akce skončí v březnu 2012. - více ZDE

Autor: Marek Cholewa

7.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
JEHO GÓLY NESTAČILY. Vladimír Dravecký se dvakrát radoval ze vstřelené branky. Přesto nakonec důvod ke spokojenosti neměl.

Dravecký: Zápas rozhodly slepené góly na začátku třetí třetiny

Radnice v Jablunkově. Ilustrační foto.

Jablunkovských loni ubylo

Zaměstnanci si polepší. Firmy jim letos přidají

Moravskoslezský kraj - Nedostatek zaměstnanců na trhu nutí firmy zvyšovat nejen mzdy, ale dopřávají lidem i nejrůznější benefity. 

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Pohádkové odměny herců? Jen pro známé tváře. V oblastních divadlech poměrně bída

Ze všech stran často slýcháváme, jak si báječně žijí naši herci. Není to tak úplně pravda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies