Výluky jsou v plánu od 8. března. Od tohoto termínu se dá očekávat, že dopravní situace na důležité Jablunkovské ulici bude komplikovaná. „Až se to spustí, průjezdnost Jablunkovské bude velmi ztížena,“ upozorňuje starostka Věra Palkovská.
Investorem podjezdu Via Lyžbice je Moravskoslezský kraj. Náklady přesáhnou 300 milionů korun, počítá se ale s výraznou dotací. Vedení kraje sice před rokem oznámilo, že nechá prověřit, zda je výstavba podjezdu pod železniční tratí v centru města účelná, moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas ale v červnu Třinecké ujistil, že stavět se bude.
Podjezd Via Lyžbice je podle radnice důležitý zejména pro výjezdy složek Integrovaného záchranného systému do lokality za kolejemi. Mimoúrovňové křížení je navíc první etapou propojení Lyžbic se sídlištěm Sosna a krajskou Nemocnicí Třinec, podjezd má přispět i k rozvoji městské části, v níž se plánují stavby nových domů a bytů.
Zastávka dosud nemá stavební povolení
Kdy odstartuje stavba lyžbické železniční zastávky, není tak úplně jasné. „Teoreticky je to možné v březnu, ale není stavební povolení,“ řekl redakci muž, který má v rámci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) akci na starosti. Povolení by měl vydat Drážní úřad. Stavba se definitivně dohodla teprve loni v květnu. V polovině roku pak třinečtí zastupitelé rozhodli, že město se bude na akci podílet devíti miliony korun. Nově dohodnutá podoba zastávky přijde odhadem na 38 milionů, zbytek vyčlení České dráhy (ČD) a SŽDC.
O tom, že by v Lyžbicích mohly zastavovat vlaky, se podle pamětníků hovoří půl století. Územní řízení začalo v roce 1996, stavbě podle radnice ale dlouho bránily finanční i jiné důvody. „V minulosti nám to vycházelo na nějakých 120 až 130 milionů korun – s tím, že to mělo být zejména na bedrech města,“ uvedla loni Palkovská. Podle ní se na jaře podařilo přesvědčit obyvatele lokality „U Slovanu“, že stavba nezhorší kvalitu jejich života. Jde o klasickou zastávku, s čímž starousedlíci souhlasí. „Nesetkali jsme se s jediným záporným přístupem,“ prohlásila.
Mezi nejznámější zastánce stavby patří Zdeněk Macošek z Konské. Poté, co se o dohodě mezi městem, ČD a SŽDC dozvěděl, v nadsázce prohlásil, že je to „událost století“. Pak svá slova trochu mírnil. „Máme radost, určitě je to jedna z nejvýznamnějších věcí v historii města,“ řekl. Od pamětníků prý slyšel, že o zastávce se začalo mluvit v šedesátých letech minulého století. „Bylo to padesát let boje,“ myslí si Macošek.
U podchodu investor váhá
Otazník visí nad podchodem v Žižkově ulici. „SŽDC v rámci úspor zvažuje, že by se nerealizoval, což si vůbec nedovedeme představit. Musíme na tom trvat,“ prohlásila tento týden Palkovská. Důvěryhodný zdroj ze SŽDC ve středu redakci řekl, že podchod „asi bude“. Železniční koridor v úseku Bystřice nad Olší – Český Těšín měl původně stát téměř 2,6 miliardy korun, i zde se však loni tlačilo na snižování nákladů. Předpokládá se, že akce skončí v březnu 2012. - více ZDE