VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Většinu nehod budou moci řidiči vyřešit sami

Moravsoslezský kraj - Na motoristy čeká od příštího roku řada novinek. Připomeňme si některé z nich.

30.12.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lukáš Matoušek

Bez policie, ale s formulářem

Řidiči budou muset volat policii k běžným dopravním nehodám jen tehdy, pokud škoda na každém z vozidel přesáhne částku sto tisíc korun. Zatím je tento limit stanoven na padesát tisíc korun. Asistence policie není nutná ani tehdy, pokud některý z automobilů je majetkem leasingové společnosti či jiné třetí osoby. Podmínkou však je, že při havárii nebyl nikdo zraněn a nedošlo k poškození dopravního značení, semaforu či vozovky.

Účastníci musejí mít s sebou euroformulář o nehodě oficiálně označovaný jako Záznam o dopravní nehodě, který společně vyplní a podepíší. K mání by měl být na pobočkách jednotlivých pojišťoven. „Řidičům ho na požádání vydáme. Kromě toho si jej mohou stáhnout a vytisknout i z internetu, například na našich webových stránkách,“ řekl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Zelená karta

Řidiči by si v novém roce měli také zkontrolovat, zda mají s sebou takzvanou zelenou kartu. Ta bude od 1. ledna jediným dokladem o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – laicky řečeno potvrzením o zaplacení povinného ručení. Kdo ji nepředloží, může na místě dostat blokovou pokutu ve výši 1500 korun, v případě správního řízení by se částka mohla podstatně zvýšit.

Zelenou kartu je nutné podepsat. Na zadní straně je totiž jasně uvedeno: „Tato pojišťovací karta je platná pouze tehdy, je-li podepsána pojistníkem“.

Bez pojistky?

Ještě horší než zapomenout zelenou kartu, bude od příštího roku nemít uhrazeno povinné ručení. Podle odhadů České asociace pojišťoven jezdí po našich silnicích až tři sta tisíc takových aut. Jejich majitelé spoléhají na to, že se vyhnou kontrolám a nehodám. Pokud mají přihlášeno vozidlo k provozu a neplatí povinné ručení, zaplatí jednorázovou pokuta až do výše čtyřicet tisíc korun.

Kromě toho v závislosti na typu vozidla a obsahu motoru je čeká sankce od dvaceti do tří set korun za každý den bez pojištění. Problémy mohou mít zejména lidé, kteří na svých dvorech, chatách i dalších místech mají několik let nepoužívaná nepojízdná vozidla předělané například na odkládací prostor. Za této situace je nutné takové auto nechat ekologicky zlikvidovat a odhlásit. Problém je v tom, že většina firem zajišťujících ekologickou likvidaci autovraků již před časem oznámila, že naplnila přidělenou kvótu a do konce roku má zavřeno.

Jednou z možností, jak se ještě nyní vyhnout problémům, je za stokorunový poplatek dát registrační značku dočasně do úschovy – depozitu, na příslušný úřad a později nechat auto ekologicky zlikvidovat. I z tohoto důvodu se v těchto dnech tvoří před odbory dopravně správních činností v celé republice ohromné fronty.

Přepisy starších aut

Ve frontách však nestojí pouze lidé ukládající registrační značky nebo odhlašující vozidla. Nemalou část tvoří motoristé kupující starší auta, která chtějí nechat do konce roku přepsat. Od 1. ledna totiž za ně noví majitelé musejí při přihlášení zaplatit „ekologickou daň“. To se v závislosti na stáří aut pohybuje od tří do deseti tisíc korun.

Stačí fouknout

Další novinkou roku 2009 je změna při zkouškách na alkohol. Dosud je běžnou praxí, že se nejprve provádí orientační dechová zkouška. Při negativním výsledku následuje odběr krve. Od ledna ale postačí pouze „fouknutí“ do kalibrovaného přístroje, které bude mít stejnou váhu jako krevní test. Pokud řidič s výsledkem nesouhlasí, může požádat i provedení krevní zkoušky, na kterou jej dopraví policie. Když se ale potvrdí, že pil, hradí veškeré náklady, včetně převozu.

Autor: Jaroslav Perdoch

30.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Exekuce.
DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

V kině Panorama si nechal své kolo označit syntetickým DNA kódem také dvacetiletý Dominik Fibingr.

Tečkování kol museli přesunout do biografu

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Chodce na dálnici u Třanovic srazil náklaďák

Tragická dopravní nehoda se stala dnes ráno před půl páté na dálnici D48 poblíž Třanovic. Chodce tam srazil náklaďák.

Třinec stoupá v žebříčku přívětivých měst

Po vítězství a zisku titulu Město pro byznys v Moravskoslezském kraji se Třinec stal šestým nejpřívětivějším městem pro podnikání v rámci České republiky.

Kemp Lučina projde modernizací

Areál kempu Lučina čeká proměna.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies