VYBERTE SI REGION

Lukša si s Orlem na společný názor nepřišli

Frýdek-Místek - Kolem výstavby obchvatu Frýdku–Místku se mezi politiky, kteří kandidují do krajského zastupitelstva, strhla ostrá slovní přestřelka.

2.10.2008 1
SDÍLEJ:

Pavol Lukša je v civilu velký fotbalový fanoušek. Nenechal si, podobně jako dalších deset tisíc diváků, uniknout ani fotbalové derby, kdy se po jednatřicetiletech na Stovkách znovu utkaly týmy Sparty a Frýdku-Místku.Foto: DENÍK/Adolf Horsinka

Výstavba obchvatu Frýdku-Místku se stala jedním z nejdůležitějších volebních témat politiků, kteří se ucházejí o křesla v krajském zastupitelstvu. Zástupci šesti kandidujících politických stran a seskupení si to mezi sebou názorově „rozdali“ v pondělní debatě vysílané v přímém televizním přenosu z frýdeckého Kulturního domu Válcoven plechu.

Diskuzi společně pořádala televize RTA a regionální Deníky. Zúčastnili se jí Jaroslav Palas za ČSSD, Pavel Drobil za ODS, Pavol Lukša za KDU-ČSL, Karel Kuboš za KSČM, Petr Orel za Stranu zelených a Igor Petrov za Osobnosti kraje. -více zde

Během diskuze přišlo na řadu téma financování mošnovského letiště, výstavba automobilky Hyundai a nejostřeji se pak do sebe politikové pustili kvůli výstavbě obchvatu města. Hned na úvod předvedli slovní přestřelku lidovec Pavol Lukša se „zeleným“ Petrem Orlem kvůli ekologickým aktivistům, kteří se hlásí ke straně zelených a jedním z jejich posledních kousků bylo zablokování přípravných prací výstavby obchvatu. „To se vám tedy povedlo. Šedesát tisíc lidí teď úpí kvůli tomu, že ještě obchvat města nestojí,“ podotkl jízlivě Pavol Lukša.

„Kde jste byl poslední roky? Pět tisíc lidí podepsalo petici proti plánované jižní trase obchvatu. Tak proč už se staví severní trasa?“ oponoval Petr Orel. „Rozhodně jsem nebyl nikde daleko. Jižní směr trasy demokraticky schválilo zastupitelstvo města už v roce 1996. Tak teď toto rozhodnutí nezpochybňujme, ale raději řešme, co bude dál. Šedesát tisíc lidí ve městě se dusí a situaci je třeba řešit. Tím, že výstavbu obchvatu blokujete, občany nechráníte,“ vytknul Zeleným Lukša. Petr Orel však požádal, aby protikandidáti automaticky nespojovali Zelené s různými ekologickými aktivisty.

„Strana zelených se staví negativně k jižní variantě, která bude v důsledku znamenat ekologické zatížení obyvatel v jižní oblasti, zničí rekreační zónu a dotčeno bude i chráněné území Nivy Morávky, které je zařazeno do soustavy Natura 2000 a kde žijí i některé ohrožené druhy živočichů, hlavně obojživelníků. Proto prosazujeme severní variantu. Když už některé území vyhlásíme jako chráněné, pak by mělo být téměř nedotknutelné a skoro svaté,“ vysvětlil svůj postoj Petr Orel. Podotkl, že podle něj navíc obchvat nebude na problémy v dopravě všelékem.

Obecnou skutečnost pak shrnul komunistický kandidát Karel Kuboš: „Deset let se do silnic peníze nedávaly, za tu dobu desetkrát až dvacetkrát narostla doprava a teď se tato situace řeší mezi krajem a ekologickými organizacemi,“ řekl. „Všechny politické strany včetně ekologických aktivistů by měli k tomuto problému přistupovat zodpovědně. Při řešení problémů se nelze vymlouvat na ekology nebo na postup radnice,“ přidal se sociální demokrat Jaroslav Palas a jedním dechem zaútočil na občanského demokrata Pavla Drobila: „Vaše vláda snížila o sedm miliard rozpočet na obchvaty. Co jste udělali pro to, aby tyto peníze do kraje přišly? Měli jste být tvrdší na vládu,“ kritizoval Palas. „To je jemně řečeno hrubá nepravda. Všechny tyto stavby budou do rozpočtu vráceny. Prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury nebudou kráceny ani o korunu,“ ohradil se občanský demokrat Pavel Drobil.

„Probíhá tu souboj politických stran o něco, co potřebuje celé město. Není možné, aby si na takovémto příkladu něco vyčítali politikové z ODS a ČSSD. Ani Strana zelených snad blokaci výstavby jižní varianty nemůže myslet vážně. A když už tu problém s výstavbou obchvatu je, pak do něj kraj musí razantně vstoupit,“ míní Igor Petrov kandidující za Osobnosti kraje.

Od politické přestřelky k věcným záležitostem diskuzi znovu vrátil až Pavol Lukša. „Nemaťte veřejnost,“ obrátil se opět na Petr Orla. „V době, kdy už obchvat Frýdku-Místku mohl být, žádná Natura 2000 nebyla. Tím, že jsme do této soustavy území okolo řeky Morávky zahrnuli, jsme si sami na sebe upletli bič. Je to do značné míry i otázka obecní samosprávy. Myslím si, že tady by mohla mnohem aktivněji vystupovat i frýdecko-místecká radnice,“ konstatoval Pavol Lukša.

Během diskuze došlo i na dotazy z řad občanů. „Jak je možné, že jakékoliv ekologické hnutí může zablokovat na několik let stavbu obchvatu? Asi je nějaká chyba v zákonech,“ ptal se jeden z obyvatel města. To, že několik aktivistů může zpozdit výstavbu obchvatu, vidím skutečně jako legislativní problém. Jsou tu vlastně dva zásadní problémy. Jednak ve stavebním zákonu, který umožňuje těmto organizacím v rámci stavebního řízení vznášet připomínky. Mnohdy je to správné a může to zabránit různých chybám. Ale myslím si, že u liniových staveb by se měl zohledňovat veřejný zájem. Kraj v podobných případech sice zasahuje, ale ne příliš úspěšně, protože v těchto názorech nepanuje obecná shoda. Druhým problémem je zákon o životním prostředí,“ míní Pavol Lukša. S tím však ostře nesouhlasí „zelený“ Petr Orel: „Tento zákon je v pořádku,“ kontroval.

Autor: Jana Rumianová

2.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Pracovníci společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace při opravě potrubí.

Kvůli poruše potrubí netekla voda v několika budovách. Školáci měli volno

Zastávka v centru Frýdlantu nad Ostravicí.

Školáci zkrášlili autobusovou zastávku

Další dětská hřiště ve Frýdku-Místku dostanou nový kabát

Děti se mohou těšit na opravená nebo v podstatě úplně nově vybudovaná dětská hřiště.

Odborníci na trh práce horníkům radí, co mají dělat po propuštění

Zaměstnanci, kteří budou opouštět těžební společnost OKD, mohou využívat mobilní poradenské středisko úřadu práce. Jeho pracovníci zájemcům poskytují poradenské služby přímo v prostorách Dolu Paskov, v němž OKD asi za dva měsíce ukončí těžbu.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies