VYBERTE SI REGION

Politici se do sebe pustili kvůli obchvatu, letišti i automobilce

Frýdek-Místek /AKTUALIZOVÁNO/ - Kdy už konečně bude obchvat Frýdku-Místku? Jsou peníze vynakládané na rozvoj letiště v Mošnově přiměřené, nebo je to mrhání? Co automobilka Hyundai v Nošovicích? Proč je máme volit?

30.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Machálek

Šest kandidátů šesti politických stran a seskupení se v pondělí vpodvečer snažilo ve frýdecko-místeckém Domě kultury Válcoven plechu přesvědčit diváky a získat je na svou stranu při řešení těchto problémů, které nejvíce trápí občany Frýdecko-Místecka a Novojičínska.

Předvolební diskuse, kterou společně pořádaly televize RTA a regionální Deníky, se účastnili Pavel Drobil (ODS), Jaroslav Palas (ČSSD), Pavol Lukša (KDU-ČSL), Petr Orel (SZ), Karel Kuboš (KSČM) a Igor Petrov (Osobnosti kraje).

Tradičně se do sebe pustili lídři ČSSD a ODS Palas s Drobilem, přidal se i šéf moravskoslezských lidovců Lukša, který zdatně slovně napadal kandidáta zelených Orla.

Shoda: Letiště je investice do budoucnosti

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově se od roku 2004 rozvíjí nebývalým tempem. Kraj chce na rozlétání nových linek investovat více než 700 milionů korun. K dispozici je nová odbavovací hala, kvalitní vzletová a přistávací dráha, moderní opravárenské centrum. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša (KDU-ČSL) míní, že vynaložené prostředky, současný stav a provoz letiště jsou v rovnováze. „Před čtyřmi roky jsme převzali letiště od státu s velkým vnitřním dluhem, museli jsme schválit generel dalšího rozvoje, investice na linky a další investice do letiště zastupitelé schválili jednohlasně. Chcete-li cokoliv rozlétat, je třeba dva až tři roky na to, aby si lidé zvykli. Je to adekvátní tomu, co od letiště očekáváme,“ míní Lukša.

„Sázka na letiště je sázka na budoucnost. Investoři, kteří sem přicházejí, se vždy ptají na školy a osobní dopravu, a také na cargo. Není úplně fér v této chvíli vynaložené investice srovnávat,“ přitakal mu náměstek hejtmana pro investice Pavel Drobil (ODS). Také Jaroslav Palas (ČSSD) se svými protikandidáty v mnohém souhlasí. Neodpustil si však svoje ale… „Prostředky na vynaložené na rozlétání linek jsou přehnané. Je možné jednat s vládou a ČSA o levnějších letenkách, a to jste, pánové, neudělali,“ vytkl svým konkurentům Palas. „Dobře víte, že stát nemůže zajistit levnější letenky, hned by měl na krku Brusel, byla by to nepovolená veřejná podpora,“ odvětil mu Lukša. Drobil se k němu přidal s tím, že je běžná praxe dotovat místní linky z krajských peněz. „Stát je už mohl rozlétat dříve tak, jak to udělali Poláci. Jen teď napravujeme chyby státu,“ tvrdil Drobil.

Senátor Igor Petrov (OK) je přesvědčen o tom, že rozvoj letiště je v pořádku, kraj by měl však mnohem více podporovat také rozvoj autobusové dopravy.

Petr Orel (SZ) souhlasil s tím, že mošnovské letiště je strategicky významné pro kraj. „Neslyšel jsem však nic o tom, že by představitelé kraje zjišťovali emisní dopad na obyvatele a měřili hlukovou zátěž. Kraj by měl zvážit kroky, jak zvýhodnit sousední obce zatížené hlukem,“ míní Orel. „Souhlasím, s tím hlukem bychom měli něco dělat,“ přitakal mu Karel Kuboš (KSČM).

„Ale to všechno děláme, hlukovou zátěží se zabýváme, je vidět, že o tom nic nevíte,“ reagoval Lukša.

Obchvat není, můžou za to zelení a aktivisté, tvrdí Lukša s Drobilem

Na přetřes přišlo také ožehavé téma chybějícího obchvatu Frýdku-Místku. „Kraj klade malý důraz na budování obchvatů,“ kritizoval hned na začátku současné vedení kraje sociálnědemokra­tický kandidát Jaroslav Palas. Lukša, pod nějž nyní na kraji spadá právě doprava, hned odvětil, a rozčílil tak kandidáta zelených Orla. „Obchvat Frýdku-Místku je nutný, problém je v tom, že se nedaří dohodnout s občanskými sdruženími. Tři lidé přece nemůžou blokovat stavbu potřebnou pro dalších šedesát tisíc lidí. A jsou to vaši lidé, co obchvat blokují. Vy bráníte místním lidem, aby se zbavili toho hnusu kolem,“ obvinil Orla Lukša.

„Podporujeme severní variantu, ta jižní se dotkne chráněné krajinné oblasti, znamená jen částečné řešení. Vy zlehčujete problematiku chráněných území. Když se už vyhlásí, což je složitý proces, pak by měla být nedotknutelná,“ ohradil se Orel. Požádal také, aby protikandidáti nespojovali zelené s nejrůznějšími ekologickými aktivisty. „Jsem rád, že ekologická hnutí vznikla a že tu jsou, protože je to demokratické, svými připomínkami mohou upozornit na problémy. Ale to ještě neznamená automaticky spojení se Stranou zelených,“ tvrdí Orel.

„Není to jen záležitost úřadů a ekologických aktivistů, ale i legislativní záležitost,“ podotkl Karel Kuboš (KSČM).

„Vaše vláda snížila o sedm miliard rozpočet na obchvaty. Co jste udělali pro to, aby ty peníze do kraje přišly? Měli jste být tvrdší na vládu,“ kritizoval Palas Drobila. „Je to hrubá nepravda, všechny tyto stavby budou vráceny do rozpočtu. Ani koruna nebude z peněz pro kraj zkrácena,“ odvětil Drobil.

Bylo správné rozhodnutí stavět automobilku na zelené louce?

Igor Petrov (OK) tvrdí, že v době, kdy se o stavbě automobilky rozhodovalo, bylo správné rozhodnutí postavit továrnu na zelené louce. „Ano, zas bych rozhodoval stejně,“ tvrdí Petrov.

Také Pavel Drobil (ODS) řekl, že to před lety bylo dobré rozhodnutí. „Určitě bychom chtěli zaplňovat také brownfields. Jedna věc však je, co chceme, druhá, co můžeme. Odstraňování zátěží trvá dlouho a je drahé. Žádná jiná plocha jako v Nošovicích už v kraji není,“ podotkl Drobil.

„To mě těší, že už tu nemáme žádnou stejnou plochu. Z hlediska ochrany krajiny jsme se nechovali dobře. Hazardujeme s půdním fondem a jednou nás to může mrzet,“ namítl Petr Orel (SZ).

Zkrácená verze záznamu ZDE

Kdy a kde budou další besedy s politiky?

6. října - 18.00 až 19.30 Karviná Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta

13. října - 18.00 až 19.30 Ostrava Nová aula VŠB–TUO v Ostravě-Porubě

Proč je máme volit?

Pavel Drobil (ODS): Až půjdete k volební k urně, dejte hlas těm, kteří vás už přesvědčili, že umějí řešit problémy tohoto kraje. Dejte pozor na strany, které jen chtějí kraj tahat do pražských her a témat, které na krajské úrovni nemají co dělat. Tady nejde o Topolánka nebo o Paroubka.

Karel Kuboš (KSČM): Chtěl bych pozvat občany k volbám, požádat je, aby zvážili, že by bylo dobré volit i opoziční stranu. My jsme komunikovali i s těmi lidmi, kteří nebyli u moci, máme na problémy a jejich řešení pohled také z jiného úhlu. Chceme, aby se uplatnili všichni, kdo budou prosazovat zájmy našeho kraje.

Pavol Lukša (KDU-ČSL): Hlavně přijďte k volbám. Mám zkušenosti z komunální politiky, prokázal jsem, že i z vesnice, která neznamenala nic, lze udělat místo, které znají všichni, které vyrostlo. Můžete mi věřit, že se umím a budu rvát za vaše zájmy, stejně jako to dělám v Čeladné.

Petr Orel (SZ): Bude velmi záležet na tom, jaká bude účast ve volbách. Určitě přijďte volit. Pro nás je velmi důležitý udržitelný rozvoj společnosti, aby se zlepšila kvalita života, žili jsme v čistějším ovzduší a zdravé krajině. Dalšími našimi tématy jsou rozvoj vzdělanosti a komplexní řešení odpadů.

Jaroslav Palas (ČSSD): Nenechejte se otrávit centrální politickou scénou a jděte k volbám. Ty budou totiž o tom, kam bude směřovat náš kraj i celá země. Modrá šance znamená destrukci sociálního státu. Hejtmani byli u vzniku Modré šance a tato destrukce sociálního státu se realizuje i jejich prostřednictvím.

Igor Petrov (OK): Jsme alternativou k současným parlamentním stranám. Umíme to na komunální úrovni, dobře reprezentujeme úspěšné starosty obcí a měst, podnikatele, občanská sdružení, jejichž prostřednictvím denně realizujeme přání občanů. Pokud si nedovedete představit, že byste volili hlavní velké strany, volte OK.

Autor: Miroslava Chlebounová

30.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Prodej živých vánočních stromků je v plném proudu

Frýdek-Místek, Třinec - Připomínky, že Vánoce se blíží, číhají na každém kroku zářící ulice a centra měst, vůně punče či svářáku nebo třeba hrající koledy v obchodních domech. V minulých dnech odstartoval i prodej vánočních stromků.

Nové jízdní řády zruší některé spoje

Od zítřka vstoupí v tuzemsku v platnost nové jízdní řády. Změny se dotknou také cestujících na autobusových linkách na Frýdecko-Místecku. 

Lokalita za železniční tratí v třineckých Lyžbicích ožívá

Třinec - Včera ráno tam byla otevřena prodejna Kaufland s parkovištěm o kapacitě 314 míst, zároveň se upravilo okolí a příjezdová komunikace včetně kruhového objezdu. Navíc už od neděle 11. prosince budou do této části jezdit i autobusy MHD: nová zastávka má název Lyžbice, za tratí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies