VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vznikne dopravní podnik? Vedení Frýdku-Místku je pro

Myšlenka na založení vlastního dopravního podniku se ve Frýdku- -Místku postupně rozvíjí. Zastupitelé se už seznámili s analýzou, která obsahuje vyčíslení a rozbor nákladů na provoz, přímé investiční náklady, vyvolané investice i výdaje.

27.3.2016
SDÍLEJ:

Autobus frýdecko-místecké MHD přepraví každoročně několik milionů cestujících. V současnosti tvoří síť MHD devatenáct linek. Foto: Deník/Patrik Rymel

Radní teď prověří splnění podmínek, které jsou pro založení městského dopravního podniku nezbytné. „Jde zejména o nabytí potřebných pozemků, možnost přestavby stávajícího autobusového nádraží, souhlas Moravskoslezského kraje s provozováním městské hromadné dopravy mimo území města i po roce 2018 a další otázky nutné pro konečné rozhodnutí, zda do vlastního dopravního podniku půjdeme," řekl náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD).

Zpracovatelé analýzy se zabývali nejen variantou interní, tedy vlastního dopravního podniku, ale i externí variantou se zázemím, či bez zázemí, i kombinovanými variantami, vždy z hlediska právního, provozního a finančního plánu i technického zázemí.

„Jako nejlepší způsob provozování městské hromadné dopravy se dle zpracované analýzy jeví interní varianta nebo externí varianta se zázemím," konstatoval primátor Michal Pobucký z ČSSD. Městskou hromadnou dopravu v současnosti provozuje podnik ČSAD Frýdek-Místek. Na provoz MHD je vyčleněno v letošním rozpočtu města přes 71 milionů korun.

Z analýzy vyplývá, že provozní náklady na jeden kilometr stávajícího dopravce i jednotlivé nákladové položky odpovídají průměrným hodnotám v tuzemsku.

Srovnávala se města obdobné velikosti a s obdobným systémem městské hromadné dopravy. Přesto se magistrát nevzdává snah o vlastní dopravní podnik, kterým v kraji disponují zatím pouze Ostrava a Opava.

„My jsme ale přesvědčeni, že město má mít určité služby, které považujeme za strategické, zcela v rukou. Ať už se jedná o dodávky tepla nebo skládkování, podobně i u městské hromadné dopravy vlastní podnik umožňuje přímé řízení a lepší možnosti ovlivňovat službu ku prospěchu občanů," uvedl náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše město F-M).

Podle něj lidé ocení vliv na kulturu cestování a větší flexibilitu při realizaci požadavků a připomínek cestujících. „Pro vedení města je navíc významná možnost přímého výkonu služby v režimu ,In-house' podobně jako je tomu u technických služeb, které dokážou rychle reagovat na aktuální potřeby ve městě," vysvětlil Kajzar. O možnosti provozovat vlastní dopravní podnik začalo město uvažovat už v roce 2008, kdy odborníci zpracovali posudek. Později vznikla nová pracovní skupina, která začátkem roku 2014 doporučila zastupitelům založit městský dopravní podnik. Za předpokladu, že půjde o co možná nejekologičtější dopravu a podnik bude mít malý řídicí aparát. Opozice se na přípravné práce magistrátu dívá s nedůvěrou, ačkoli dopravní podnik neodmítá. „Koncept jako takový jsme ochotni podpořit, nedůvěřujeme však současnému vedení, že tento projekt zrealizuje transparentně a hospodárně," řekl Deníku zastupitel Jakub Míček z hnutí ANO s tím, že mu to vyplývá z diskuse, kterou hnutí vedlo na zastupitelském klubu. Při pondělním hlasování o multikriteriální analýze provozování městské hromadné dopravy se zastupitelé z hnutí ANO buď zdrželi hlasování, nebo nehlasovali.

„Hlasování nebylo nijak koordinováno ve smyslu závazného stanoviska klubu jako celku, a hlasoval tedy každý sám za sebe," vysvětlil Míček.

Autor: Lukáš Morys

27.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Bauer, Frýdek-Místek, nar. 22. 3., 47cm, 2,95 kg. Nemocnice ve Frýdku-Místku.
11

Právě jsme se narodili, podívejte se na fotogalerii miminek

Zásah hasičů u zapadlé dodávky.
6

Hasiči vyprošťovali polskou dodávku, která zabloudila

Třanovický úsek se má stavět od května

Výstavba obchvatu Třince je po téměř třech letech ve finále. Alespoň pokud jde o úseky mezi Bystřicí a Oldřichovicemi a z Oldřichovic do Nebor.

OKD za 80 milionů. Minimálně tolik by stát dal za důlní firmu

Státní podnik Prisko by za akcie společnosti OKD mohl zaplatit zhruba 80 milionů korun. Podle konzultací Priska s vedením důlní firmy jde o minimální částku pro to, aby reorganizační plán společnosti splňoval požadavky podle insolvenčního zákona a měl šanci na přijetí věřiteli OKD.

VIDEO: Pohádková zima v našem regionu. Podívejte se sami!

Moravskoslezský kraj láká turisty novým zimním videoklipem.

Nejen památky ve tmě. Kvůli ochraně klimatu zhasnou světla

Některé budovy a náměstí v regionu se v sobotu večer ponoří do tmy. K celosvětové akci Hodina Země, která přispívá k ochraně životního prostředí a zejména klimatu, se připojí například ve Frýdku-Místku.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies