Radní teď prověří splnění podmínek, které jsou pro založení městského dopravního podniku nezbytné. „Jde zejména o nabytí potřebných pozemků, možnost přestavby stávajícího autobusového nádraží, souhlas Moravskoslezského kraje s provozováním městské hromadné dopravy mimo území města i po roce 2018 a další otázky nutné pro konečné rozhodnutí, zda do vlastního dopravního podniku půjdeme," řekl náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD).

Zpracovatelé analýzy se zabývali nejen variantou interní, tedy vlastního dopravního podniku, ale i externí variantou se zázemím, či bez zázemí, i kombinovanými variantami, vždy z hlediska právního, provozního a finančního plánu i technického zázemí.

„Jako nejlepší způsob provozování městské hromadné dopravy se dle zpracované analýzy jeví interní varianta nebo externí varianta se zázemím," konstatoval primátor Michal Pobucký z ČSSD. Městskou hromadnou dopravu v současnosti provozuje podnik ČSAD Frýdek-Místek. Na provoz MHD je vyčleněno v letošním rozpočtu města přes 71 milionů korun.

Z analýzy vyplývá, že provozní náklady na jeden kilometr stávajícího dopravce i jednotlivé nákladové položky odpovídají průměrným hodnotám v tuzemsku.

Srovnávala se města obdobné velikosti a s obdobným systémem městské hromadné dopravy. Přesto se magistrát nevzdává snah o vlastní dopravní podnik, kterým v kraji disponují zatím pouze Ostrava a Opava.

„My jsme ale přesvědčeni, že město má mít určité služby, které považujeme za strategické, zcela v rukou. Ať už se jedná o dodávky tepla nebo skládkování, podobně i u městské hromadné dopravy vlastní podnik umožňuje přímé řízení a lepší možnosti ovlivňovat službu ku prospěchu občanů," uvedl náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše město F-M).

Podle něj lidé ocení vliv na kulturu cestování a větší flexibilitu při realizaci požadavků a připomínek cestujících. „Pro vedení města je navíc významná možnost přímého výkonu služby v režimu ,In-house' podobně jako je tomu u technických služeb, které dokážou rychle reagovat na aktuální potřeby ve městě," vysvětlil Kajzar. O možnosti provozovat vlastní dopravní podnik začalo město uvažovat už v roce 2008, kdy odborníci zpracovali posudek. Později vznikla nová pracovní skupina, která začátkem roku 2014 doporučila zastupitelům založit městský dopravní podnik. Za předpokladu, že půjde o co možná nejekologičtější dopravu a podnik bude mít malý řídicí aparát. Opozice se na přípravné práce magistrátu dívá s nedůvěrou, ačkoli dopravní podnik neodmítá. „Koncept jako takový jsme ochotni podpořit, nedůvěřujeme však současnému vedení, že tento projekt zrealizuje transparentně a hospodárně," řekl Deníku zastupitel Jakub Míček z hnutí ANO s tím, že mu to vyplývá z diskuse, kterou hnutí vedlo na zastupitelském klubu. Při pondělním hlasování o multikriteriální analýze provozování městské hromadné dopravy se zastupitelé z hnutí ANO buď zdrželi hlasování, nebo nehlasovali.

„Hlasování nebylo nijak koordinováno ve smyslu závazného stanoviska klubu jako celku, a hlasoval tedy každý sám za sebe," vysvětlil Míček.