Stavba zastávky ještě není u konce, ale Třinečané, kteří kolem staveniště pod náměstím TGM procházejí, si už mohou udělat poměrně přesný obrázek o tom, kde budou do vlaků nastupovat.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v minulých dnech potvrdila, že s dokončením železniční zastávky v Třinci-Lyžbicích se počítá v polovině roku. „Na zastávce má být dle smlouvy o dílo dokončena stavební činnost do 30. června. Výluky zde skončily 5. prosince 2012, v letošním roce se provedou dokončovací práce na odvodnění, schodištích a osadí se výtahy," řekl redakci mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Dodal, že termín zprovoznění zastávky je podmíněn zajištěním průchodnosti přes stavbu podjezdu pod železniční tratí na náměstí TGM (Via Lyžbice), jejímž investorem je Moravskoslezský kraj ve spolupráci s městem Třinec. „Mezi SŽDC a investorem podjezdu probíhají jednání o možném termínu a podmínkách zpřístupnění zastávky přes stavbu," uvedl mluvčí. „Co se týká názvu zastávky, město Třinec požádalo SŽDC o jeho změnu na Třinec centrum. SŽDC vítá iniciativu vedoucí ke změně názvu, protože lépe vyjadřuje atraktivitu nového místa zastavení vlaků, konečné rozhodnutí ale přísluší Drážnímu úřadu. Zastavování na této zastávce bude ode dne vyhlášení změny jízdního řádu. V tom současném se zatím týká osobních vlaků."

Budování zastávky na koridorové trati loni pozdržely problémy s výstavbou obřího podjezdu Via Lyžbice, který vede pod kolejemi.

Místní lidé se na stavby dívají různě. Někdo se těší na zastávku i na to, že podchod konečně umožní rychlý a pohodlný přesun do lokality za tratí, někdo jiný naopak tvrdí, že investice postrádají smysl. „Jsou to zbytečně vyhozené miliony. Já nevím, ale je to asi blbost," prohlásil 65letý třinecký důchodce Karel. Zastávka mu prý nepomůže. „Já jsem vlakem nejel čtyřicet let. Jezdím autem a na kole," pravil. To osmašedesátiletý Erich Lotter z třinecké části Terasa je přesvědčen o tom, že stavby mají pro místní obyvatele smysl. „Jsem pro," řekl, když procházel kolem staveniště. „Vlakem samozřejmě jezdit budu. Sejdu z kopce a jsem tady, zastávku budu mít blízko, odhadem tak tři sta metrů od domu. Je to lepší než jezdit na vlakové nádraží, které je na opačném konci města," připomněl Erich Lotter. Podobně to vidí řada místních obyvatel.

Lyžbická zastávka, kterou staví SŽDC, vyjde celkem na 36 milionů korun. Devíti miliony se na ní podílí město Třinec. Podjezd Via Lyžbice bude hotov až v roce 2014, průchod pod tratí by však mohl být uveden do předčasného užívání od letošního července.

Zatímco lyžbické stavby jsou v plném proudu a v dohledné době přinesou zkvalitnění železniční dopravy přes město, řešení silniční dopravy v Třinci a okolí potrvá řadu let. Starostka Věra Palkovská hovoří o tom, že první úsek přeložky silnice I/11 lze reálně stavět od poloviny roku 2014. A ani Věra Pindurová, která vede třinecký odbor stavebního řádu a územního plánování, tento termín nevyloučila. „Předpokládá se, že nejdříve dojde k výstavbě takzvaného obchvatu Třince. Jedná se o stavbu od napojení před Třincem po napojení v Bystřici. Tyto stavby mají vydaná stavební povolení v polovině hlavní trasy, pro další polovinu je zahájeno stavební řízení a zhruba do jednoho měsíce bude vydáno stavební povolení," řekla minulý týden redakci.

„Stavební povolení dosud chybí na konci trasy v Bystřici, tam vyvlastňujeme. Dále probíhají výkupy pozemků na další stavbě, a to v Neborech a Oldřichovicích. Vyvlastňují se hlavně věcná břemena pro přeložky sítí. Běží rovněž vyvlastňovací řízení u pozemků pod silnicí v Hnojníku a Stříteži. Starostka města i náš odbor děláme vše pro to, aby termín začátku stavby ,obchvatu Třince´ v roce 2014 byl reálný," prohlásila Věra Pindurová.